|
کدخبر: 324748

موزه‌های جذاب ایران برای بازدید در سفرهای داخلی

در این مقاله قصد داریم مهم‌ترین موزه‌های ایران را معرفی کنیم. اگر دوست دارید آثار باقی مانده از مردم گذشته را از نزدیک بینید، این مقاله را از دست ندهید.

کسب و کار موزه‌های جذاب ایران برای بازدید در سفرهای داخلی

کشور ایران تاریخ دور و درازی دارد. از حدود 2500 سال پیش بزرگ‌ترین تمدن‌های جهان در این منطقه به‌وجودآمده است. اگر علاقه به تاریخ و هنر دارید، یکی از بهترین تفریحاتی که می‌توانید در اوقات فراغت خود انجام دهید، موزه­گردی است. با مشاهده آثار تاریخی و هنری برجای مانده از حکومت‌های مختلف تاریخی  می‌توانید در دنیای آن‌ها قدم بگذارید و تا حدودی با شرایط و حال‌وهوای مردم آن‌ها آشنا شوید.

در این مقاله قصد داریم مهم‌ترین موزه‌های ایران را معرفی کنیم. اگر دوست دارید آثار باقی مانده از مردم گذشته را از نزدیک بینید، این مقاله را از دست ندهید.

 

کاخ موزه گلستان

یکی از موزه‌های جذاب شهر تهران که علاوه بر آثار تاریخی، بنای آن نیز یادگاری از دوران‌های گذشته است، کاخ موزه گلستان نام دارد. این موزه در زمان شاه عباس صفوی ساخته شده است. اما امروزه بخش‌هایی از کاخ گلستان که در دوران صفویه ساخته‌شده است، به طور کامل از بین رفته است و قدیمی­ترین بخش آن مربوط به دوران کریم‌خان زند است. بعد از آنکه تهران به‌عنوان پایتخت انتخاب شد، کاخ گلستان تبدیل به مرکز مهمی برای تحولات تاریخی ایران شد.

اگر علاقه به دیدن هنرهای مختلف ایرانی دارید، این کاخ موزه مکان مناسبی برای شما است. ازجمله بناهای مختلف کاخ گلستان را در ادامه مشاهده می‌کنید:

  • ایوان تخت مرمر
  • تالار آینه
  • تالار سلام
  • شمس‌العماره
  • خلوت کریم‌خانی
  • عمارت بادگیر

کاخ موزه گلستان در خیابان ۱۵ خرداد، میدان ارگ قرار دارد.

موزه-باستان

کاخ موزه سعدآباد

یکی دیگر از بهترین کاخ موزه‌های شهر تهران کاخ سعدآباد است. این کاخ در زمان‌های گذشته ییلاق پادشاهان قاجار به حساب می‌آمد. در زمان پهلوی اول، بناهای مختلفی در اطراف کاخ سعدآباد ساخته شد و در زمان پهلوی دوم  این کاخ تبدیل به محل زندگی پادشاه وقت شد.

این کاخ زیبا ۱۵ بنای مختلف دارد که هرکدام از آن‌ها تبدیل به یک موزه خاص شده است. از فروردین تا شهریور ماه از ساعت ۹ صبح تا ۱۸:۴۵ و از مهر تا اواخر اسفند از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر می‌توانید به دیدن این کاخ بروید.

موزه ملی

اگر جزو آن دسته از افراد علاقه‌مند به تاریخ هستید که دوست دارید با دوران‌های پیش از تاریخ نیز آشنا شوید، موزه‌ی ملی ایران را از دست ندهید. این موزه از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود و هر بخش آن آثار تاریخی  با اهمیتی را در دل خود جای داده است.

موزه ملی بیش از ۱۰۰ سال پیش ساخته شد. از جمله بخش‌های آن می‌توان به موزه ایران باستان و موزه باستان‌شناسی اشاره کرد. قدمت آثار نگه‌داری شده در این موزه بین ۱ میلیون تا ۱۲ هزار سال پیش است.

اگر دوست دارید با دوران‌های مختلف پیش از تاریخ از پارینه سنگی گرفته تا عصر مفرغ و آهن آشنا شوید و آثار برجای مانده از زندگی انسان‌های اولیه را از نزدیک ببینید، موزه ملی ایران مناسب شما است.

برای دین این موزه در فصل بهار و تابستان از ساعت ۹ صبح تا ۷ عصر و در فصل پاییز و زمستان از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر می‌توانید به خیابان امام خمینی تهران، ابتدای خیابان ۳۰ تیر، خیابان پروفسور الن، شماره یک مراجعه کنید.

موزه جواهرات

اگر عاشق دیدن اشیا ظریف و زیبا هستید، موزه جواهرات ملی در تهران را از دست ندهید. در این موزه می‌توانید زیباترین جواهرات ساخته‌شده در تاریخ ایران را از پشت ویترین تماشا کنید.

تاج-پادشاهی

از شنبه تا سه‌شنبه از ساعت ۲ ظهر تا ۵ بعدازظهر می‌توانید به آدرس آن به نشانی میدان امام خمینی، خیابان فردوسی، قبل از چهارراه استانبول، بانک مرکزی، طبقه زیرین بروید تا این گنجینه زیبا را از نزدیک تماشا کنید. یکی از جذاب‌ترین جواهرات نگه‌داری شده در این موزه الماس دریای نور است.

 موزه‌های شهر تهران به این ۴ مورد ختم نمی‌شود و با سفر به پایتخت می‌توانید از موزه‌های زیر نیز دیدن کنید:

  • کاخ موزه نیاوران
  • موزه فرش
  • موزه رضا عباسی
  • موزه هنرهای معاصر
  • موزه دفاع مقدس
  • موزه موسیقی
  • موزه آبگینه

پیشنهاد: اگر به دنبال وب‌سایت معتبر فروش بلیط هواپیما می‌گردید تا در آن بتوانید بلیط هواپیما از ایرلاین‌های مختلف در کلاس‌های پروازی مختلف تهیه کنید، به شما سفرمارکت را معرفی می‌کنیم. وبسایت safarmarket.com مرجع معتبر خرید بلیط هواپیما، قطار، رزرو تور و رزرو هتل می‌باشد.

موزه آستان قدس رضوی مشهد

یکی از موزه‌های جذاب در حرم امام رضا موزه آستان قدس رضوی است. بازدید از اشیا نگه‌داری شده در این موزه برای علاقه‌مندان به تاریخ و مذهب جذاب خواهد بود. این موزه از سال ۱۳۲۴ شروع به کار کرد و می‌توانید در آن  اشیا و هدایایی را ببینید که به حرم امام رضا هدیه شده است. از جمله اشیا این موزه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گنجینه‌های صدف و حلزون دریایی
  • گنجینه سلاح
  • گنجینه سکه و اسکناس
  • گنجینه مدال
  • موزه ساعت
  • موزه نجوم
  • موزه فرش

در نیمه اول سال از ساعت ۸ صبح تا ۲۰:۴۵ شب و در نیمه دوم سؤال از ساعت ۸ صبح تا ۱۷:۰۰ عصر می‌توانید به صحن کوثر در حرم امام رضا بروید و از موزه آستان قدس رضوی دیدن کنید.

موزه پارس شیراز

یکی از جذاب‌ترین موزه‌های شهر شیراز موزه پارس شیراز است. در این موزه آثار باارزشی نگه‌داری می‌شود که بازدید از آن‌ها می‌تواند سفرتان را لذت‌بخش کند. این موزه در کنار مقبره کریم‌خان زند قرار دارد. علاقه‌مندان به تاریخِ پیش و پس از اسلام می‌توانند در این موزه آثار تاریخی مختلفی را مشاهده کنند. موزه پارس شیراز در بلوار کریم‌خان زند، بالاتر از خیابان طالقانی این شهر قرار دارد. از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب می‌توانید به آن مراجعه کنید.

موزه موسیقی اصفهان

اگر به شهر اصفهان سفر کردید، حتماً به موزه موسیقی آن بروید. موزه موسیقی اصفهان یکی از موزه‌های خصوصی ایران است که در سال ۱۳۹۴ به کمک دو موسیقی‌دان تأسیس شد. در این موزه می‌توانید بیش از ۳۰۰ ساز موسیقی را مشاهده کنید. برای بازدید از آثار نگه‌داری شده در این موزه باید به خیابان توحید میانی، خیابان شهید قندی، پلاک ۷۴ بروید. ساعت بازدید از موزه موسیقی اصفهان از ۹ صبح تا ۹ شب است.

پیشنهاد: اگر علاقه‌مند به بازدید از موزه‌های جذاب ایران در سفرهای داخلی خود هستید و همچنین به دنبال سفری ارزان می‌گردید؛ می‌توانید با خرید بلیط قطار سفرمارکت به هر یک از این شهرها سفرکرده و از مشاهده تاریخ و فرهنگ ایران لذت ببرید.

جمع‌بندی

کشور ایران یکی از غنی‌ترین کشورها در زمینه تاریخ، فرهنگ و تمدن به حساب می‌آید. در شهرهای مختلف این کشور می‌توانید موزه‌هایی را ببینید که آثار تاریخی برجای مانده از دوران‌های گذشته را در خود نگه داشته‌اند. اگر عاشق موزه گردی هستید، باید یک سفر به شهر تهران بروید. چراکه اکثر موزه‌های مهم ایران در پایتخت قرار دارد. با سفر به شهر شیراز، اصفهان و مشهد نیز می‌توانید از دیگ موزه‌های جذاب ایران بازدید کنید.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها