|
کدخبر: 314260

تفاوت ورق سیاه و روغنی چیست؟

 

تفاوت ورق سیاه و روغنی

تفاوت ورق سیاه و روغنی در چیست؟ این دو ورق در کجا کاربرد دارند؟ دلیل این تفاوت‌ها چه می‌تواند باشد؟ هر کدام چه خواصی را ارائه می‌دهند؟ 

این موارد، سوالاتی هستند که معمولا خریداران ورق سیاه و روغنی از خود می‌پرسند تا خریدی مطمئن داشته باشند. در میان مقاطع فولادی مختلف، ورق سیاه و ورق روغنی دو نوع بسیار مهم به شمار می‌روند که کاربردهای بسیاری در انواع صنایع دارند.

در واقع، بسیاری از صنایع را نمی‌توان بدون این دو ورق تصویر کرد. کاربردهای متعدد آن‌ها، موجب می‌شوند تا شناخت آن‌ها نیز اهمیت بسیاری داشته باشد. در این مقاله، پس از تعریف اولیه هر دو ورق، به بررسی تفاوت ورق سیاه و روغنی خواهیم پرداخت. همراه ما باشید. 

ورق سیاه چیست؟

ورق سیاه، ورق تولید شده طی فرایند نورد گرم است که به دلیل بالا بودن دمای نورد گرم، سطح آن اکسید شده و به رنگ سیاه درمی‌آید. از همین رو، به ورق گرم سیاه معروف است. 

دو گرید st37 و st52، مهمترین گریدهای ورق گرم به شمار می‌روند که تحت فرایند نورد گرم تولید می‌شوند اما معمولا در بازار، منظور از ورق سیاه، گرید st37 است. بنابراین، معمولا منظور از قیمت ورق سیاه امروز، قیمت st37 است. 

ورق روغنی چیست؟

برای تولید ورق روغنی، از ورق سیاهی که طی نورد گرم تولید شده استفاده می‌کنند. با اسید شویی این نوع ورق و سپس عبور آن از غلتک‌های نورد سرد، ورق روغنی تولید می‌شود. علت این نام‌گذاری، روغن کاری کردن ورق پس از فرایند نورد سرد است. 

گریدهای st12، st13 و st14 را می‌توان مهمترین گریدهای ورق روغنی دانست که به ترتیب ورق‌های معمولی، نیمه کششی و فوق کششی نام می‌گیرند و کاربردهای مختلفی در صنایع دارند. 

تفاوت ورق سیاه و روغنی 

حال که این دو ورق را شناختید، به بررسی تفاوت آن دو با هم خواهیم پرداخت. تفاوت ورق سیاه و روغنی از جهات مختلفی قابل بررسی است. اصلی‌ترین تفاوت آن‌ها، در فرایند تولید است که منجر به تغییر ابعاد، خواص و کاربردها در آن‌ها می‌شود. برای بررسی این تفاوت‌ها همراه ما باشید. 

تفاوت ورق سیاه و روغنی در فرایند تولید

همانطور که گفته شد برای تولید ورق سیاه، اسلب را تحت نورد گرم قرار می‌دهند. این فرایند، معمولا در دمایی بالاتر از دمای تبلور مجدد که عموما بالاتر از 1100 درجه سانتی گراد است، انجام می‌گیرد. 

برای این کار، بعد از حرارت دادن اسلب در کوره پیش گرم، اسید شویی سطح آن انجام شده و سپس نورد گرم خشن و بعد از آن نورد گرم نهایی انجام می‌شود. در نهایت نیز نیاز به خنک کاری و کلاف پیچی دارد تا تولید ورق سیاه کلاف به پایان رسد. 

در مقابل، برای تولید ورق روغنی، همین ورق سیاه تولید شده را ابتدا اسید شویی و سپس روغنکاری کرده و در نهایت از غلتک‌های نورد سرد عبور می‌کند. مجموعه این فرایند، منجر به تولید ورقی با ظاهر براق می‌شود. 

تفاوت ورق سیاه و روغنی چیست

تفاوت در سایز و ضخامت ورق

با توجه به اینکه پس از نورد گرم، ورق‌های سیاه برای تبدیل به ورق‌های روغنی از یک مرحله دیگر نورد عبور می‌کنند، ضخامت پایین‌تری دارند. 

در مجموع می‌توان گفت که ورق‌های سیاه، با دقت ابعادی کمتر نسبت به ورق‌های روغنی، از ضخامت‌های 2 میلی‌متر به بالا تولید می‌شوند و ضخامت آن‌ها به بیش از 100 میلی‌متر نیز می‌رسد. عرض این ورق‌ها می‌تواند 1000، 1250 و 1500 میلی‌متر نیز باشد.

ورق سیاه را به صورت برش خورده در طول‌های مختلف نیز به فروش می‌رسانند. قیمت ورق سیاه برش خورده نیز با توجه به ابعاد و وزنی که دارد مشخص می‌شود. 

ضخامت ورق روغنی، به دلیل عبور از یک مرحله نورد دیگر، متفاوت با ورق سیاه است و معمولا در ضخامت‌های 0.4 تا 2 میلی‌متر در بازار به فروش می‌رسد. این ورق‌ها نیز می‌توانند عرض 1000 یا 1250 میلی‌متر داشته باشند. اگرچه معمولا ورق روغنی به صورت رول به فروش می‌رسد اما می‌توان آن را در شیت‌های 2 و 2.5 متری نیز تهیه کرد. 

تفاوت در کاربرد

ورق‌های سیاه، ضخامت و ابعاد بالاتری دارند و در کاربردهای صنعتی بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند که از جمله آن‌ها می‌توان به ساخت مخازن ذخیره در ابعاد بالا، کشتی سازی، صنایع فلزی سنگین، لوله سازی و ساختمان سازی اشاره کرد. 

ضخامت ورق‌های روغنی نسبت به ورق‌های سیاه پایین‌تر است و با توجه به ظاهر صیقلی و زیباتری که دارند، در کاربردهای خاص‌تر چون ساخت لوازم خانگی، خودروسازی، صنایع ساختمانی مختلف و مبلمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

تفاوت ورق روغنی و سیاه در قیمت، ورق سیاه گرانتر است یا سیاه؟

یکی دیگر از انواع تفاوت ورق سیاه و روغنی، در قیمت است. ورق سیاه، فرایند ساده‌تری برای تولید دارد، بنابراین، قیمت آن نسبت به ورق روغنی پایین‌تر است. با این اوصاف، باید بگوییم که پیچیده‌ بودن فرایند تولید ورق روغنی نسبت به ورق سیاه و مراحل بیشتری که طی می‌کند، موجب می‌شود که قیمت ورق روغنی امروز نسبت به ورق سیاه بالاتر باشد. 

یکی دیگر از علل تفاوت قیمت ورق سیاه و ورق روغنی، صاف و صیقلی بودن سطح ورق روغنی نسبت به ورق سیاه است که به زیباتر شدن ظاهر و در نهایت بالاتر بودن قیمت آن منجر می‌شود. 

تفاوت در ظاهر

ورق سیاه، طی فرایند نورد گرم که دمای آن تقریبا 1100 درجه سانتی‌گراد است، تولید می‌شود. طی این فرایند، سطح ورق اکسید می‌شود و به رنگ سیاه درمی‌آید به همین دلیل، این ورق‌ها به ورق سیاه معروفند. ورق‌های مذکور، ظاهری تیره و مات دارند و سطح آن‌ها کدر است. به همین دلیل در کاربردهایی که زیبایی اهمیت ندارد مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

در مقابل‌، ورق‌های روغنی که اسید شویی و روغن کاری می‌شوند، ظاهری براق و صیقلی و همچنین یکنواخت دارند. به همین دلیل، در کاربردهایی که زیبایی اهمیت دارد، از آن‌ها استفاده می‌شود. 

تفاوت ورق روغنی و سیاه

سخن نهایی

انواع ورق سیاه و ورق روغنی، از جمله پرکاربردترین کالاهای فولادی در بازار به شمار می‌روند که در صنایع بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ورق‌ها، هر کدام خواص، ابعاد، ضخامت و کاربردهای خاص خود را دارند و توسط تولیدکننده‌های مختلفی در کشور تولید می‌شوند. شناخت تفاوت ورق سیاه و روغنی پیش از خرید، برای داشتن یک تجربه خرید عالی به شما کمک خواهد کرد. 

شما می‌توانید، برای خرید این ورق‌ها از مشاوره تخصصی کارشناسان متخصص در بازار فولاد و آهن آلات استفاده کنید. مجموعه آیرومارت، به کمک کارشناسان خبره خود، به شما کمک خواهد کرد که خریدی عالی داشته باشید و انواع ورق فولادی و دیگر مقاطع را از این مجموعه خریداری نمایید. جهت ثبت سفارش و یا استعلام قیمت‌ها، می‌توانید به وبسایت مجموعه به نشانی iromart.com مراجعه نمایید و یا با شماره تلفن 02145306 تماس حاصل فرمایید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها