|
کدخبر: 284905

۹ عامل تاثیرگذار بر قیمت ورق سیاه در بازار

یکی از معروف ترین ورق های فولادی، ورق سیاه است. بسیاری از مواد خام استفاده شده در صنایع به وسیله ورق سیاه تولید می شوند. از ورق سیاه همچنین برای تولید انواع تانک و مخزن استفاده می شود. قیمت ورق سیاه در بازار داخلی به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از مهم ترین آن ها تغییر نوسانات ارز و دلار در بازار است.

ورق های فولادی جزء پرمصرف ترین محصولات و مواد اولیه در صنایع هستند که به دو روش نورد سرد و گرم تولید می شوند. ورق سیاه ساخته شده به روش نورد گرم است که دارای خواص بیشماری برای صنایع مختلف است. از مهم ترین مصرف کنندگان و متقاضیان خرید ورق سیاه می توان به صنایع کشاورزی، خودروسازی، کشتی سازی و... اشاره کرد. بسته به اینکه در چه صنعتی از ورق سیاه استفاده شود و ترکیبات به کار رفته در آن به چه صورتی باشد، قیمت های متفاوتی برای این محصول در نظر گرفته می شود. در ادامه این مطلب قصد داریم با مهم ترین عوامل موثر بر قیمت ورق سیاه آشنا شویم.

قیمت ورق سیاه در بازار جهانی

در ساخت ورق سیاه از استانداردهای خاصی بهره گرفته می شود و اصولا این محصولات را در ضخامت های متفاوتی به بازار عرضه می کنند. ورق سیاه بسته به کاربرد، شکل ظاهری، ترکیبات و عناصر به کار رفته در آن، خصوصیات شیمیایی و... به گروه های مختلفی تقسیم می شود. از این رو نمی توان برای آن قیمت مشخصی را عنوان کرد. ما قصد داریم در این بخش با 9 عامل تاثیرگذار بر قیمت روز ورق سیاه در بازار آشنا شویم.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت ورق سیاه

قیمت-ورق-سیاه-1

  • قیمت ضایعات و قراضه در بازار

ماده اولیه ای که در تولید ورق سیاه استفاده می شود، تاثیر مستقیمی بر قیمت آن دارد. در صورتی که قیمت قراضه در بازار جهانی روند صعودی به خود بگیرد، قیمت ورق سیاه در بازار داخلی نیز افزایش پیدا خواهد کرد. طبیعی است که هزینه حمل و نقل و عرضه کالا به ایران تاثیر زیادی روی افزایش هزینه ها داشته باشد.

  • مسائل سیاسی و تحریم های تحمیل شده بر بازار ایران

تاثیر مسائل سیاسی، تورم، تحریم و مواردی از این دست بر روی قیمت محصولات صنعتی از جمله ورق سیاه غیر قابل انکار است. با افزایش تورم، نمودار قیمت ورق سیاه نیز سیر صعودی به خود خواهد گرفت.

  • تورم حاکم در جهان

یکی از مواردی که باعث می شود تا قیمت جهانی فولاد تحت تاثیر آن قرار گیرد، تورم در تمامی سطوح است. افزایش تورم جهانی می تواند قیمت محصولات صنعتی از جمله قیمت ورق سیاه را افزایش دهد.

 

  • قیمت سنگ آهن

اصلی ترین و مهم ترین ماده اولیه ساخت ورق سیاه، سنگ آهن است. سنگ آهن محصولی است که در تمام کشورها به قدر کافی یافت نمی شود. از این رو کشورهایی که منبع اصلی تامین کننده سنگ آهن هستند، در تعیین قیمت سنگ آهن و به دنبال آن قیمت ورق سیاه حرف اول را می زنند.

  • هزینه حمل و نقل

حجم زیادی از ورق سیاه عرضه شده به بازار از طریق شرکت های وارداتی تامین می شوند. هزینه های انتقال و حمل و نقل همیشه نقش مهمی در تعیین قیمت نهایی محصولات دارند. قیمت ورق سیاه نیز از این قاعده مستثنی نیست و قیمت محصول در هنگام عرضه به مشتریان کمی بیشتر از تعرفه معمول است.

  • میزان عرضه و تقاضای بازار

در صورتی که میزان تقاضای بازار برای خرید ورق سیاه افزایش داشته باشد، قیمت ورق سیاه نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

  • ضخامت ورق سیاه

در هنگام خرید ورق سیاه بسته به اینکه چه کاربری از آن ها انتظار دارید، می توانید محصول را در ضخامت های متنوعی از 1 تا 100 میلی متر تهیه کنید. ضخامت نقش موثری در تعیین قیمت ورق سیاه دارد.

  • شاخص FOB چین

نمودار FOB چین تعیین کننده افزایش یا کاهش نرخ ورق سیاه در بازار جهانی است. به تازگی تورم جهانی باعث افزایش قیمت ها در این نمودار شده است. این نوسانات قیمت، بر قیمت ورق سیاه در بازار ایران نیز تاثیر می گذارد.

  • شاخص PMI چین

در صورتی که شاخص PMI،  50 و یا بیش از 50 باشد، این یعنی اقتصاد جهانی در شرایط مطلوبی قرار دارد. اما در صورتی که این مقدار کمتر از 50 باشد، این یعنی وضعیت نابسامان اقتصادی بر قیمت فولاد و در نهایت قیمت ورق سیاه تاثیراتی گذشته و سبب افزایش هزینه ها خواهد شد.

 

قیمت-ورق-سیاه-2

ورق سیاه چیست؟ مزیت های استفاده از آن

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، ورق سیاه یک نوع ورق فولادی بسیار پرکاربرد است که آن را به طور خاص به روش نورد گرم تولید می کنند. دمای مورد نظر برای ساخت ورق سیاه چیزی بیش از 930 درجه سانتی گراد است. تحت این شرایط خواص ورق سیاه را بهبود بخشیده و قابلیت های ویژه ای به آن می بخشند. از این ورق در صنعت ساختمان سازی استفاده های گوناگونی می شود. همچنین ورق سیاه به دلیل استحکام و مقاومت بالا، گزینه بسیار مناسبی برای ساخت بدنه کشتی و همچنین ماشین آلات سنگین است. از مزایای استفاده از ورق سیاه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خواص مکانیکی عالی
  • قابلیت چکش خواری
  • استحکام و سختی بالا
  • مقاومت کششی بالا
  • دوام در برابر خوردگی و...
نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها