|
کدخبر: 293989 سهیل مافی

اختصاصی گسترش نیوز؛

چراغ سبز مجلسی‌ها به تشکیل وزارت بازرگانی

محمدمهدی مفتح، نماینده مردم تویسرکان به گسترش نیوز گفت: حوزه تخصصی بازرگانی با حوزه صنعت و معدن متفاوت است. من در دوره‌های قبل نیز موافقت خود را در خصوص تفکیک بخش بازرگانی اعلام کردم. ادغام بازرگانی در وزارت صمت، یک کار کارشناسانه نبود و مملکت دراین‌ارتباط زیان زیادی دید.

سیاست چراغ سبز مجلسی‌ها به تشکیل وزارت بازرگانی

به‌تازگی محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور، ضمن اشاره به تشخیص دولت برای تشکیل ساختاری مستقل برای بازرگانی داخلی و تنظیم بازار، از دولت خواست تا لایحه تشکیل «وزارت بازرگانی داخلی و تنظیم بازار» به‌صورت دوفوریتی به مجلس ارائه شود؛ در همین راستا بررسی تقاضای دو فوریت لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفته است.

بر اساس متن لایحه تشکیل وزارت بازرگانی، برخی از مسئولیت‌ها و زیرمجموعه‌های دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و صنعت و معدن و تجارت (صمت) ازجمله سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به وزارت بازرگانی منتقل می‌شود.

اکثر کارشناسان امر بر این باور هستند که برای تشکیل وزارت بازرگانی، علاوه بر منفک شدن سازمان حمایت از وزارت صمت و شرکت بازرگانی دولتی از وزارت جهاد کشاورزی، باید سازمان توسعه تجارت ایران و صندوق ضمانت صادرات نیز در صورت تشکیل وزارت بازرگانی به این وزارتخانه منتقل شود.

محمد-حسینی

سید محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در نشست «بررسی تشکیل وزارت بازرگانی» در دانشگاه خواجه نصیر، با بیان اینکه تشکیل وزارت بازرگانی اصلاً به معنای واردات و به ضرر تولید نیست، خاطرنشان کرد: با تشکیل وزارت بازرگانی، یک دستگاه پاسخگو می‌شود و این به نفع دولت و مجلس است.

او ادامه داد: در یک پژوهش انجام شده درباره ۱۰۰ کشور، ۵۰ کشور وزارت بازرگانی مستقل داشته‌اند.

حسینی افزود: در حال حاضر وزارت بازرگانی، وزارت صمت است و عمده وقت این وزارتخانه به بازار و قیمت کالا و موارد مشابه صرف شده و فرصت ندارد به مسائل دیگر برسد. ما می‌خواهیم سفره مردم را سامان دهیم و این‌طور نیست که برای تشکیل وزارت خاص برای این کار، طی ۱۰ یا ۲۰ روز به جمع‌بندی رسیده باشیم.

گسترش نیوز در این راستا گفت‌وگویی با برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

رحیم-زارع

تولید از مسیر بازرگانی به وجود می‌آید

رحیم زارع، نماینده آباده در خصوص تشکیل وزارت بازرگانی گفت: من با جدا شدن بخش بازرگانی موافق هستم. قسمت تنظیم بازار، مدیریت واردات که شامل کالاهای اساسی می‌شود، حوزه تجارت خارجی و صندوق ضمانت صادرات بازرگانی امر مهمی برای این منظور به شمار می‌رود. ما در حال همکاری با دولت هستیم تا با تشکیل این وزارتخانه، وزارت بازرگانی را بدل به یکی از مؤثرترین وزارتخانه‌ها کنیم.

او درباره وجود ضدیت این وزارتخانه با شعار سال با توجه محوریت امر واردات در وزارت بازرگانی بیان کرد: به نظر من تشکیل چنین وزارتخانه‌ای، منافات با شعار سال ندارد. تولید از مسیر بازرگانی به وجود می‌آید. واردات و صادرات به‌طور توأمان دارای اهمیت هستند.

روبرت-بگلریان

روبرت بگلریان، نماینده ارمنی‌های اصفهان و جنوب کشور در این رابطه اظهار کرد: من از ابتدا نسبت به موضوع ادغام شک و شبهاتی داشتم. به‌هرحال بنا بر سوابق وجود وزارت بازرگانی در سطح فعالیت‌های کشور مؤثر است. اگرچه به شکل مبنایی باید بخش صنعت و بازرگانی تحت یک مدیریت متمرکز باشد ولی ظاهراً در ایران جواب نمی‌دهد.

او در ادامه خاطرنشان کرد: من با تشکیل وزارت بازرگانی موافق هستم. کمیسیون صنایع ظاهراً فعلاً مخالف تفکیک است. رأی تعیین‌کننده‌ای در راه است و باید ببینیم که درنهایت چه خواهد شد. به عقیده من باید به یک تعریف جدیدی از منفک شدن سازمان حمایت از وزارت صمت و شرکت بازرگانیِ دولتی از وزارت جهاد کشاورزی برسیم. روند فعلیِ حاصل از ادغام، حکایت از ناکارآمدی دارد. درحال حاضر افکار و تصمیمات به سمت تفکیک پیش می‌رود.

آصفری

تعزیرات باید از وزارت دادگستری جدا شود

محمدحسن آصفری، نماینده استان مرکزی دراین‌باره عنوان کرد: من بعید می‌دانم که با انجام تفکیک، اتفاقی خاصی رخ دهد ولی برای جلوگیری از بهانه‌جویی دولت در حوزه اقتصادی و بازرگانی، با این امر موافق هستم. بی‌تردید این لایحه نیاز به اصلاحاتی دارد. ازجمله اینکه اختیارات گمرکی باید به حوزه بازرگانی داده شود. تعزیرات باید از وزارت دادگستری جدا شده و جهت حمایت از مصرف‌کننده، به وزارت بازرگانی محول شود.

پاک فطرت

علیرضا پاک‌فطرت، نماینده مجلس یازدهم نیز به گسترش نیوز گفت: با توجه به بحث تورم و سایر شاخص‌های اقتصادی، وجود وزارت بازرگانی ضروری است. ادغام برخی وزارتخانه‌های کلیدی از همان نخست به صلاح نبود. تنظیم بازار و موضوع معیشت مردم اهمیت بالایی دارد.

او اضافه کرد: در حال حاضر بازار رها شده و برخی از وضع موجود در حال سوءاستفاده هستند. وزارت بازرگانی در بحث ثبات بازار می‌تواند کمک بسیار زیادی کند. من به این لایحه رأی مثبت خواهم داد. به اعتقاد من محوریت این وزارتخانه باید بخش صادرات ما باشد.

محمدمهدی-مفتح

محمدمهدی مفتح، نماینده مردم تویسرکان در پیوند با این موضوع توضیح داد: حوزه تخصصی بازرگانی با حوزه صنعت و معدن متفاوت است. من در دوره‌های قبل نیز موافقت خود را در خصوص تفکیک بخش بازرگانی اعلام کردم. ادغام بازرگانی در وزارت صمت، یک کار کارشناسانه نبود و مملکت دراین‌ارتباط زیان زیادی دید. امیدوارم هرچه سریع‌تر شاهد تفکیک حوزه تخصصی بازرگانی از وزارتخانه مذکور باشیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها