|
کدخبر: 324899

صنعت و معدن/صادرات

صادرات فولاد کشور / رقم جدید دست نیافتنی شد!

طبق گفته های معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، تولید و صادرات فولاد کشور رقمی دست نیافتنی است.

اقتصاد صادرات فولاد کشور / رقم جدید دست نیافتنی شد!

معادن، سرمایه های عظیم کشور ما هستند و توجه به این بخش می تواند رشد اقتصادی بسیار خوبی را به همراه داشته باشد.

وحید یعقوبی،گفت: اصلاح عوارض صادراتی، مالیات و نرخ ارز سه مولفه‌ای هستند که با رفع چالش‌های تولیدکنندگان در این موارد، صادرات ایران در سال ۱۴۰۳ توسعه پیدا می‌کنند و بدون شک به عدد ۱۰ میلیارد دلار خواهد ر سید.

وی در ادامه افزود: دولت در روز‌های اخیر همان مصوبه سال گذشته عوارض صادراتی را برای سال ۱۴۰۳ هم مصوب کرد بدون آنکه با بخش خصوصی مشورت و هم فکری شود. معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ابراز امیدواری کرد: دولت برای تصمیم‌گیری‌ها، امسال که سال جهش تولید با مشارکت مردم نام گذاری شده، بیشتر با بخش خصوصی همراه شود و نظرخواهی کند.

وحید یعقوبی دومین عامل مهم برای توسعه صادرات را بحث حذف معافیت‌های مالیاتی دانست و افزود: چند سالی این مورد حذف شده که امیدواریم امسال دولت به کمک مشوق‌های مالیاتی صادرکنندگان را ترغیب به صادرات و توسعه آن کند.

وی همچنین مهمترین مولفه توسعه صادرات زنجیره فولاد را نرخ ارز اعلام و خاطرنشان کرد: نرخ ارز زنجیره فولاد اگر به نرخ نیمایی بازگردد می‌توان شاهد رشد در بخش فولاد بود و به صادرات ۱۰ میلیارد دلاری رسید.

صادرات زنجیره آهن و فولاد کشور در مجموع یکساله ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن، هم به لحاظ حجمی و هم به لحاظ ریالی افزایشی رقم خورده است. در مجموع زنجیره فولاد کشور با جهش ۶۶ درصدی صادرات نسبت به سال ۱۴۰۱ از ۳۰ میلیون تن فراتر رفته که درآمد ۷.۶ میلیارد دلاری را برای کشور در پی داشته است.

بر اساس آمار ارائه شده توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از عملکرد یکساله فولادسازان کشور در امر صادرات، از ابتدا تا پایان سال ۱۴۰۲، بخشی از تولید فولاد کشور صادر شده است؛ آمار صادراتی در مدت مذکور و مقایسه آن با صادرات در سال ۱۴۰۱، نشان می‌دهد که صادرات وزنی فولاد کشور در تمام زنجیره آهن و فولاد از رشد ۲.۹ درصدی تا ۶۲۱ درصدی برخودار شده است؛ این در حالیست جز مقاطع طویل، تخت و محصولاد فولادی، ارزش صادرات این زنجیره نیز افزایش قابل توجهی داشته است.

طبق آمار صادرات زنجیره آهن و فولاد کشور، در مجموع ۱۲ ماهه سال گذشته، دو میلیون و ۹۵۵ هزار تن مقاطع طویل فولادی صادر شده که حدود ۸.۲ بیشترین میزان صادرات آن در سال ۱۴۰۱ معادل دو میلیون و ۷۳۱ هزار تن بوده است.

ارزش صادرات این مقاطع فولادی اما ۳.۲ درصد در این مقایسه آماری، کمتر شده است. در حالی در مجموع ارزش صادرات مقاطع طویل فولادی در سال گذشته، یک میلیارد و ۴۶۸ میلیون دلار ثبت شده که این عدد در صادرات ۱۴۰۱، یک میلیارد و ۵۱۶ میلیون دلار بوده است.

صادرات مقاطع تخت فولادی نیز از ۴۸۲ هزار تن به ارزش ۳۰۵ میلیون دلار در مجموع ۱۲ ماهه ١۴٠۲ صورت گرفته که نسبت به ۴۶۸ هزار تن صادر شده در سال ۱۴۰۱ به ارزش ۳۲۹ میلیون دلار، گرچه به لحاظ حجم صادرات ۲.۹ درصد رشد داشته اما ارزش صادارت این مقطع فولادی، ۷.۴ درصد کمتر شده است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها