|
کدخبر: 324568

قیمت نفت/بازار انرژی/اوپک پلاس

خواب آشفته نفت / چین بازار را بهم ریخت

بازار انرژی تحت تاثیر عوامل بسیاری قرار گرفت و قیمت آن بالا رفت.

اقتصاد خواب آشفته نفت / چین بازار را بهم ریخت

چین یکی از بزرگ ترین واردکنندگان نفت جهان است که معاملات امروز بازار جهانی را آشفته کرد.

قیمت نفت در معاملات روز سه‌شنبه بازار آسیا تحت تاثیر رشد اقتصادی سریعتر از حد انتظار چین، افزایش یافت.

بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در ژوئن، با ۴۸ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش، به ۹۰ دلار و ۵۸ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ماه مه، با ۴۹ سنت معادل ۰.۶ درصد افزایش، به ۸۵ دلار و ۹۰ سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص در پی رشد اقتصادی قوی در چین که بزرگترین واردکننده نفت در جهان است، صعودی شدند.

آمار دولتی نشان داد تولید ناخالص داخلی رسمی چین در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴، بر مبنای سالانه، ۵.۳ درصد رشد کرد که بالاتر از نرخ مورد پیش بینی تحلیلگران بود.

هر چند این رشد، نشانه خوشایندی برای سیاستگذارانی است که تلاش می‌کنند اعتماد را تقویت کنند، اما شاخص‌های دیگر از جمله سرمایه گذاری املاک، خرده فروشی و تولید صنعتی، نشان دهنده ضعیف ماندن تقاضا در برابر بحران گسترده املاک در این کشور است.

بر اساس گزارش رویترز، قیمت نفت هفته گذشته به بالاترین حد خود از اکتبر صعود کرده بود اما روز دوشنبه پس از این که ایران اعلام کرد پاسخ به حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی ایران در دمشق، یک عملیات محدود بوده است، کاهش یافت.

تحلیلگران بازار انرژی پیش‌بینی می‌کنند با تمدید محدودیت‌های تولید نفت خام عربستان‌سعودی، قیمت جهانی نفت تا ماه مه به ۱۰۰‌ دلار در هر بشکه برسد؛ در واقع تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی در کنار تمدید کاهش تولید نفت خام از سوی اوپک، باعث شده‌است تا اقتصاددانان پیش‌بینی کنند که قیمت نفت برای اولین‌بار از تابستان ۲۰۲۲، از مرز ۱۰۰‌ دلار فراتر خواهد رفت.

تحقق این امر پس از آن صورت می‌گیرد که ائتلاف تولید نفت به رهبری عربستان سعودی موسوم به اوپک، در ماه مارس اعلام کرد که محدودیت عرضه ۲‌ میلیون و ۲۰۰‌ هزار بشکه‌ای در روز را برای سه ماه دیگر تمدید خواهد کرد.

بازار متاثر از تصمیمات عربستان و روسیه

به نوشته تارنمای ایکانستروم، یکی از کارشناسان فعال در بازار سوخت‌های فسیلی اظهار کرد؛ افزایش قیمت جهانی نفت تا ۱۰۰‌ دلار باید موقتی باشد مگر اینکه روسیه و عربستان سعودی تصمیم به کاهش تولید برای مدت طولانی داشته باشند. این قیمت منطبق با شرایط واقعی بازار جهانی انرژی نبوده و کاملا تصنعی است که توسط اوپک دیکته شده‌است. سوال اصلی این است: «اوپک برای سه‌ماهه سوم سال‌جاری میلادی، چه برنامه‌ای در سر دارد؟» اوپک در شرایطی که محمدبن سلمان و ولادیمیر پوتین تلاش می‌کنند قیمت نفت را افزایش دهند تا درآمد بیشتری داشته باشند، سطح تولید خود را کاهش داده‌است.

افق نفت ۱۰۰ دلاری

کالوم مکفرسون؛ رئیس بخش کالا‌های اینوستک، انتظار دارد که بهای جهانی نفت خام، در صورت ادامه رشد با همان شیبی که از دسامبر گذشته تاکنون داشته‌است، تا ژوئن به مرز ۱۰۰‌ دلار در هر بشکه برسد. تحلیلگران هشدار می‌دهند که تنش‌های ژئوپلیتیک در خاورمیانه می‌تواند قیمت نفت را به بالای ۱۰۰‌ دلار در هر بشکه برساند. بسیاری بر این باورند که طول زمان بالا ماندن قیمت نفت هم‌راستا با ابعاد تنش‌های فزاینده در خاورمیانه تعیین می‌شود. دان استرویون؛ رئیس تحقیقات نفتی گلدمن ساکس، هفته گذشته در یادداشت خود هشدار داد که کاهش تولید اوپک ممکن است برای مدتی قیمت نفت‌برنت را به بالای ۱۰۰‌ دلار در هر بشکه برساند.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها