|
کدخبر: 301851 سینا ستوده

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

قد علم کردن رمزارز جدید در مقابل دلار / ۴۴ کشور آماده پیوستن به بریکس

بریکس (BRICS) مخفف برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است. این ۵ کشور که یک بلوک ویژه را تشکیل می دهند با هم در مورد تشکیل یک واحد پولی جدید در نشست ماه اوت تصمیم خواهند گرفت. پانزدهمین اجلاس سران BRICS در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی برگزار می‌شود.

اقتصاد قد علم کردن رمزارز جدید در مقابل دلار / ۴۴ کشور آماده پیوستن به بریکس

اتحاد کشورهای BRICS (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) تاثیرات بسزایی بر اقتصاد جهانی خواهد گذاشت و همچنین این اتفاق باعث بروز نوساناتی در بازار ارزهای دیجیتال می‌شود. این کشورها برای تجارت از دلار آمریکا استفاده نمی‌کنند و با افزایش همکاری اقتصادی خود تقاضای دلار آمریکا را کاهش خواهند داد. این جابجایی و شیفت کردن از دلار آمریکا می‌تواند منجر به افزایش نرخ بهره و تورم در اقتصاد آمریکا شود.

با این حال، صنعت رمزارز از این تحولات جهانی بهره‌مند خواهد شد و قیمت بیتکوین و اتریوم افزایش خواهد یافت. رئیس جمهور روسیه، پوتین، ارز یوان چین را به عنوان ارز ترجیحی برای تجارت بین‌المللی با کشورهای آسیایی، آفریقایی و لاتین تأیید کرده است.

رمزارز گروه بریکس و تهدید دلار

گروهی از فعالان اقتصادی و تحلیلگران از جمله رابرت کیوساکی کارآفرین و نویسنده نسبت به گروه بریکس و رمزارز این گروه برای جایگزینی دلار آمریکا در تجارت و سرمایه‌گذاری هشدار داده بودند.

این هشدارها در پی آن داده شده‌اند که سفارت روسیه در کنیا اعلام کرد کشورهای عضو گروه بریکس، یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی قصد دارند یک ارز تجاری مشترک با پشتوانه طلا معرفی کنند. این طرح بر تلاش برای دلارزدایی از سوی چندین کشور در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده نسبت به توانایی واشنگتن برای استفاده تسلیحاتی از دلار به واسطه اعمال تحریم‌های اقتصادی تاکید دارد.

چین در این مسیر پیشگام است و روند دلارزدایی را با افزایش استفاده از واحد پول ملی خود در تجارت بین‌المللی هدایت می‌کند، درحالی که بانک‌های مرکزی مختلفی در جهان اکنون به شکل فزاینده‌ای از یوآن به عنوان سوآپ ارزی استفاده می‌کنند.

بریکس۱

۴۴ کشور آماده پیوستن به ارز بریکس

با تشکیل ائتلاف ضد دلار کشورهای عضو بریکس، رفته رفته به تعداد مشتاقان پیوستن به گروه بریکس افزایش می‌یابد. این کشورها آماده پذیرش ارز BRICS برای تجارت جهانی خود و کنار گذاشتن دلار هستند. آنیل سوکلال، سفیر آفریقای جنوبی گفت که بریکس درخواست های رسمی و غیررسمی سایر کشورها را دریافت می کند.

BRICS مخفف برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است. این پنج کشور که یک بلوک ویژه را تشکیل می دهند با هم در مورد تشکیل یک واحد پولی جدید در نشست ماه اوت تصمیم خواهند گرفت. پانزدهمین اجلاس سران BRICS در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی برگزار می شود.

براساس آخرین اخبار ۴۴ کشور علاقه مند به پیوستن به اتحاد BRICS هستند. ۲۲ کشور به طور رسمی برای پیوستن به این بلوک درخواست داده‌اند. در همین حال ۲۲ کشور دیگر به طور غیررسمی علاقه خود را برای پیوستن به BRICS ابراز کرده‌اند.

سوکلال توضیح داد که آرژانتین و بسیاری دیگر از کشورهای آمریکای جنوبی به طور رسمی برای عضویت درخواست داده‌اند. سایر اقتصادهای قدرتمند مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز درخواست داده اند تا بخشی از بریکس باشند.

در این اجلاس همچنین در مورد گسترش BRICS تصمیم گیری خواهد شد و به احتمال زیاد تا پایان سال این گروه تبدیل به +BRICS  خواهد شد. این توسعه به اتحاد کمک می‌‌کند و از نظر مالی و سرمایه گذاری آن را قوی‌تر می‌‌کند تا در برابر دلار آمریکا مقاومت کند.

بریکس از کدام ارز حمایت می‌کنند؟

شنیده‌ها حاکی از آن است که گروه بریکس، استفاده از ارزهای محلی را تشویق می‌کند. بیانیه مشترک وزرای خارجه کشورهای گروه بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) حاکی از آن است که این گروه استفاده از ارزهای محلی خود را در تجارت بین‌المللی تشویق می‌کند.

در این متن آمده است: «وزرا بر اهمیت ترویج استفاده از ارزهای محلی در تجارت بین‌المللی و مبادلات مالی بین کشورهای بریکس و شرکای تجاری آن‌ها تاکید کردند».

در یادداشتی مشابه، رئیس‌جمهور برزیل، لوئیز ایناسیو لولا دا سیلوا، قبلا حمایت خود را از ارزی که توسط این گروه استفاده خواهد شد، تایید کرده است.

سخن پایانی

با تمام این تفاسیر آمارها چیز دیگری را نشان می‌دهد و باوجود این تلاش‌ها در سرتاسر جهان، دلار همچنان پیشروترین ارز ذخیره در جهان است و طبق آمار که در سال ۲۰۲۲ منتشر شد، دلار درحدود ۶۰ درصد از ذخایر ارزی جهان را تشکیل داده است. همچنین اقتصاددانانی مانند پل کروگمن برنده نوبل اقتصاد باور دارد نگرانی‌ها نسبت به دلارزدایی قریب‌الوقوع کاملا بی‌اساس است.

  • ناشناس ارسالی در

    طلا، بهترین ارز جهانی است. جدا شدن آفریقا و آمریکای جنوبی در قدم اول موجب کاهش دنباله روی از آرای سیاست های غرب خواهد شد. در جنگ اکراین سرعت حرکت بریکس تشدید شده است. بریکس فشار مالی بسیاری به تامین مالی غرب به اکراین وارد می کند. تورم و کاهش موارد اولیه و غذایی، غرب را به چه واکنشی وادار خواهد کرد؟.

  • مهدی ارسالی در

    بیت کوینم یزمان ۱۰۰درصده بازارو داشت تا همین ۲ سال قبلم بالای ۶۰درصدشو داشت اما حالا به کانال ۴۰درصد افت کرده چون رقباش موفق عمل کردن پس دلارم افت میکنه اما حوالیه ۱۰سال دیگه حداقل

  • نوریه صدخروی ارسالی در

    بریکس داره به شدت به جلو حرکت میکنه فاتحه دلار خوندست انشالله دلار همراه امریکای پلید دزد جانی غارتگر وجنگ طلب خونریز با دارودسته فاشیست غربیش به درک وجهنم میروند

  • عزت الله عزت ارسالی در

    من به شمااطمینان می دهم که آمریکا چند سال بعد ازتمام جهت ها افت می‌کند هر کشوری در افغانستان حمله کرده به گودال تاریخ رفته از اسکندر مقدونی تابریتانیای کبیر،شوروی و آمریکا

  • Mmm ارسالی در

    دلار بمدت ۱۲۰ سال بر قله اقتصاد دنیا و ه یچ پولی توانایی قدعلم کردن بر اون را نخو اهد داشت چون گردش مالی ایالات متحده آمری کا بیشتر از کل دنیا و ثروت د طلا و اقتصا د و کارخانجات و مستمرات اون همچنان بهش ب اج میدن

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها