|
کدخبر: 324917 امیرمحمد درویش

گفت و گوی گسترش نیوز با کارشناس مسائل بین الملل؛

آمریکا تحریم ها را هدایت می کند / ایران مشتری نفت را از دست می دهد؟

زنگنه گفت: بسته های تحریمی آمریکا و اروپا به ویژه تحریم های نفتی، می تواند آثار بسیار منفی بر اقتصاد کشور که بیشتر متکی به صادرات نفت است داشته باشد.

اقتصاد  آمریکا تحریم ها را هدایت می کند / ایران مشتری نفت را از دست می دهد؟

تحریم های نفتی ایران، مدتی است که سایه خود را بر اقتصاد کشور انداخته است و سبب شده است تا مشتریان نفت ایران کم شوند. از میان مشتریان نفت ایران، تنها چین باقی مانده است که بزرگ ترین کشور وارد کننده نفت در جهان است و به نوعی بازار انرژی را در دستان خود دارد. اخیرا اعلام شده است که تحریم های جدید نفتی علیه ایران در راه است و این موضوع می تواند اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

تحریم-نفت

باید تدابیر مختلفی اندیشیده شود

صباح زنگنه، کارشناس اقتصاد بین الملل، در ارتباط با صحبت های اخیر آمریکا و اتحادیه اروپا، مبنی بر بسته های جدید تحریمی به ویژه نفت ایران به خبرنگار گسترش نیوز گفت: بسته های تحریمی آمریکا و اروپا به ویژه تحریم های نفتی، می تواند آثار بسیار منفی بر اقتصاد کشور که بیشتر متکی به صادرات نفت است داشته باشد. تدابیر مختلفی توسط دولت می تواند اندیشیده شود که از این آسیب مستمر نجات پیدا کرده و یا اینکه آثار این تحریم ها کاهش پیدا کند.

زنگنه ادامه داد: یکی از این تدابیر می تواند فعالیت بخش خصوصی در صنعت نفت کشور باشد. همانطور که شاهد بودیم، بخش خصوصی تاکنون توانسته است، کمک بزرگی برای اقتصاد کشور باشد و با فعال شدن در بخش نفت نیز، می تواند کمک های بسیاری داشته باشد. نکته دیگر آنکه، گشایش های مسیر اقتصادی از سوی دولت و مقامات دولتی، می تواند بسیار موثر باشد و آسیب تحریم ها را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد.

صباح زنگنه

وی افزود: لازم به ذکر است که این موارد، راه حل های طولانی مدتی خواهد بود و به برنامه ریزی دقیق تری نیاز دارد. یعنی باید برنامه هایی درنظر گرفته شود و از بخش خصوصی دعوت کرد تا برای اقتصاد نفت کاری بکنند. این مراحل و طی کردن مسیر یافتن عبور از بحران، مدت زمانی را طول می کشد اما شیوه مهم و موثری خواهد بود.

این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه این گفت و گو به خبرنگار گسترش نیوز گفت: چین هم  با تمام قدرت اقتصادی که دارد و مانورهای بزرگی که انجام داده است، بسیار موفق بوده است. اما همه می دانند ۵۰ درصد اقتصاد این کشور بدون اقتصاد آمریکا موفق نخواهد بود و بزرگ‌ترین کشورها به خوبی این موضوعات را درک می‌کنند و براساس محاسبات اقتصادی و علمی طراحی کرده و روابطشان را پیش می‌برند. ایران هم نیاز به برنامه‌ریزی بر مبنای منافع ملی دارد.

چگونه مشتری نفت را از دت ندهیم

زنگنه در پاسخ به این سوال که آیا اعمال تحریم های نفتی سبب خواهد شد تا ایران تنها مشتری خود را که چین باشد از دست بدهد یا خیر گفت: خریدار اصلی نفت کشور ما چین است و این موضوع برکسی پوشیده نیست. چین یکی از بزرگ ترین واردکنندگان نفت جهان است که روزانه درصد بسیار بالایی از نفت جهان را خریداری می کنند. همین غول بزرگ نفتی، یکی از مشتریان بزرگ نفت ایران است و بخش عمده نفت ما را خریداری می کند.

وی افزود: اگر بخواهیم در ارتباط با از دست ندادن مشتری ثابت نفت کشور صحبت کنیم باید برنامه هایی را داشته باشیم تا روابط خودمان را با آمریکا مدیریت کنیم و در این روابط یک بازنگری اساسی صورت گیرد. چنین موضوعی یک روند پیچیده ای دارد و تا اراده سیاسی در طرفین حاصل نشود، تغییر و بازنگری صورت نخواهد گرفت. اما حقیقت ماجرا این است که ایالات متحده آمریکا به صورت یک جانبه تحریم ها را هدایت می کند و کشورهای اروپایی و غربی مانند ژاپن و استرالیا را هم به این سمت سوق می دهد. درحالی که اختلاف در مسائل سیاسی می توانست از فعالیت های اقتصادی دور بماند. اما این روابط در ابعاد سیاسی و اقتصادی می تواند به عنوان یک بسته واحد دیده شود. همچنین باید اشاره کرد که در بستر این روابط باید منافع ملی ایران و آمریکا ملاک قرار گیرد و آمریکا باید به منافع اسرائیل بی توجه باشد.

نفت و تحریم

این کارشناس اقتصادی در ارتباط با نقض تحریم و اقتصاد خاطرنشان کرد: چیزی که مشخص شده این است این بسته های تحریمی تاثیر خود را بر روی اقتصاد گذاشته است. آثار تحریم ها این است که  کشور  مجبور شده است نفت را با تخفیف بیشتر صادر کند. این مورد به نفع  کشور نیست اما به عنوان یک راه حل اضطراری می تواند تاثیر اندکی برای خنثی سازی محدود تحریم های نفتی باشد.

وی در پایان گفت: درباره نحوه برخورد با تحریم ها جای بحث بسیاری وجود دارد و نیازمند مسئولینی در سطح فهم روابط بین المللی و امکان مانور بسیار روشن و واقعی است که جای تمام این موارد در ارتباط بین الملل ما خالی است.

  • علام ارسالی در

    آمریکا دستت درد نکنه

  • علیرضا ارسالی در

    اسراییل و غرب در غزه و اکراین باختند و فروش نفت ما مانند پنج سال قبل به چین و برخی کشورهاست غرب داره جنگ روانی می کنه . مشکل اقتصاد ایران و سقوط چند باره پول ملی از احتکار انواع کالا مانند ماشین و ملک و طلا و لاستیک ماشین و ... اینهاست و باید در زور نهادهای نظارتی به محتکران در مجلس بازنگری اساسی شود

  • شريف ارسالی در

    به نظرم بهترین راه برای مقابله با آمریکای زورگو، تحریم خریدوپخش فیلمهاوسریالهای مزخرف غربی وآمریکایی است،میلیون‌ها دلاربرای خریدشون هدرمیره وهیچی...

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها