|
کدخبر: 26338

نماینده مردم تهران در نشست با پایگاه خبری گسترش:

حسرت می‌خورم که برای نسل بعد، بنایی ماندگار نمی‌سازیم

قرن‌های قبل را خوب زیسته ایم. آنچنان که امروز به میراث برجای مانده از آن روزهای دور افتخار می‌کنیم اما فرزندان ما در قرن های بعدی چگونه از ما یاد خواهند کرد؟

به گزارش پایگاه خبری گسترش ، شهر به شهر ایران را که بگردیم، چند اثر باستانی منحصر به فرد خواهیم دید که مدت‌ها تحسین کلامی ما را نسبت به تدبیر و هنر نیاکانمان بر می‌انگیزد. این ما تنها نیستیم که به میراث ایران مباهات می‌کنیم بلکه سالانه میلیون‌ها گردشگر خارجی به ایران می‌آیند تا یکی از ۱۰ کشور دنیا از نظر جاذبه‌های گردشگری را به چشم خود ببینند. با این حال، معماران ایران دهه‌های اخیر، تنها به ساخت ساختمان های بتنی، آهنی یا شیشه‌ای نا مانوس با فرهنگ ملی و نیاز اجتماعی اکتفا می کنند. ساختمان‌هایی که نه تنها هنر‌های باستانی را به روز نکرده و زنده نگاه نمی‌دارد، نیاز مردم قرن را -به گرما، سرما، ایمنی در برابر زلزله و تشعشعات الکترونیکی، یا تسهیل آنتن دهی اینترنتی و ... - نیز محترم نمی‌شمارد تا در آینده الگویی شگرف از تدبیر ایرانیان قرن ۱۴ داشته باشیم. پروانه سلحشوری که نمایندگان تهران است از معماران جوان می‌خواهد که فکری به حال میراث‌سازی برای نسل آینده کنند. عضو ناظر مجلس در شورای عالی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع گردشگری در گفت‌و‌گویی اختصاصی با پایگاه خبری گسترش در خصوص معماری بناها در دهه‌های اخیر تصریح کرد: ساختمان قدیمی مجلس شورای اسلامی اوج هنر و معماری ایرانی و اسلامی است اما در اطراف آن، ساختمان‌هایی ساخته شده است که نماد زشتی هستند. سلحشوری بابیان این مطلب، اظهار کرد: اگرچه هزینه‌های بسیاری برای ساخت این ساختمان‌ها شده است اما اگر می‌توانستم تمام این ساختمان‌ها را فرو می‌ریختم. وی افزود: حسرت می‌خورم از این‌که برای نسل بعد، بنایی ماندگار، ارزشمند و زیبا نمی‌سازیم. باوجوداین‌که ساخت‌وساز امری بسیار هزینه‌بر است اما نمادی از ایران در بناهای ما دیده نمی‌شود. ساختمان‌های ما نه زیبایی ساختمان‌های مدرن را دارند و نه الگویی از سنت‌ها را حفظ کرده‌اند. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با کمک گچ‌بری، کاشی، شیشه‌های سنتی و... می‌توانیم ساختمان‌هایی زیبا بسازیم که در آینده ماندگار شوند اما امروز به‌جایی رسیده‌ایم که باید بگوییم همین‌که آثار گذشتگان را تخریب نکنیم جای شکر دارد. عضو ناظر مجلس در شورای عالی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع گردشگری گفت: هنر ایرانی در ساخت بناها چیزی نیست که در کشور‌های دیگر دیده شود. این سازه‌ها خاص ایران هستند و ما در ساخت‌و‌ساز‌های امروز خود این هنرها را به فراموشی سپرده‌ایم. وی تأکید کرد: از معماران و هنرمندان جوان انتظار می‌رود که در طراحی ساختمان‌ها به خلق آثاری فاخر توجه داشته باشند. شبکه تلویزیونی گردشگری می‌خواهیم ساخت و ساز فاخر، به طور حتم به جذب گردشگر کمک می کند اما آنچه در کنار این مهم، به یک دغدغه تبدیل شده است این که ایرانیانی که علاقه زیادی به سفر دارند، اطلاعات دقیقی به اماکن گردشگری ایران ندارند. به عبارت دیگر، میراث فرهنگی و محیط‌زیست بکر و زیبای ایران، این کشور را از لحاظ جاذبه‌های گردشگری، جزء ۱۰ کشور نخست جهان قرار داده است. با این حال در جذب گردشگر به جایگاهی که باید نرسیده است و از حداقل‌ها نیز فاصله زیادی دارد.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع گردشگری در این خصوص اظهار کرد: باید که یک شبکه تلویزیونی برای ایران راه‌اندازی کنیم. وی گفت: بیشتر کشور‌‌ها یک شبکه تخصصی تلویزیونی دارند. باوجوداین، ایران که جزء ۱۰ کشور نخست جهان از لحاظ جاذبه‌های گردشگری است، شبکه گردشگری ندارد. سلحشوری اظهار کرد: به صداوسیما پیشنهاد داده‌ام که شبکه تلویزیونی گردشگری راه‌اندازی کند اما به این پیشنهاد بی‌توجهی شده است. نماینده مردم تهران ادامه داد: در ایران تلویزیون خصوصی وجود ندارد ازاین‌رو برای راه‌اندازی این شبکه تلویزیونی نیازمند اقدام سازمان صداوسیما هستیم. سلحشوری که یک جامعه‌شناس است خوب می‌داند که: اگر این شبکه راه‌اندازی شود، جاذبه‌های گردشگری برای گردشگران داخلی تعریف شده و شاهد رونق این صنعت خواهیم بود. وی خاطرنشان کرد: ایران کالاهای فرهنگی زیادی دارد که معرفی نشده‌اند و برای آنها بازاریابی نکرده‌ایم. شبکه گردشگری می‌تواند به ما کمک کند که اولا این محصولات ملی و محلی حفظ کنیم و دوم آنکه درآمد حاصل از اشتغال هنرمندان این حرف را افزایش بخشیم.

سازمان میراث فرهنگی، تبعیدگاه مجرمان نیست یکی از موضوعاتی که این روز ها ذهن دوستداران میراث فرهنگی را مشوش کرده است، آیین نامه‌ای است که با روح محاظفت از میراث فرهنگی در تضاد است. بر اساس آیین‌نامه اجرایی ماده ۷۹ قانون مجازات اسلامی، ابلاغ شده از سوی معاون اول ریاست جمهوری، ارائه امور خدماتی به سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از سوی افرادی که گاها جاعل شناخته‌شده‌اند مجاز شده است. پروانه سلحشوری با انتقاد از این‌که سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اقدامی پیش‌دستانه خود را یکی از هشت سازمان موظف به استفاده از مجرمان در خدمات عمومی قرار داده است، گفت: سازمان میراث فرهنگی، تبعیدگاه مجرمان نیست. وی ادامه داد: حوزه‌های میراث فرهنگی و گردشگری، ویترین و نمایشگاه تمدن و فرهنگ اصیل و ناب ایرانی و اسلامی ملت عظیم و شریف ایران است. ازاین‌رو باید تجلی‌گاه نجابت و اصالت فرهنگ ایرانی اسلامی و عاری از هرگونه شائبه باشد. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: این سازمان نمی‌تواند کسی را تأدیب کند و من نمی‌دانم چرا سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای گذران حبس افراد تعیین شد. ایران میراث فرهنگی قوی‌ای دارد و باید از آن محافظت کنیم. وی خاطرنشان کرد: این سازمان به‌خودی‌خود آسیب‌پذیر است و مافیاهای مختلفی در آن مشغول هستند. حال با این قانون، احتمال آسیب‌پذیری این سازمان تقویت می‌شود. این نماینده مجلس تصریح کرد: بر این سازمان به‌عنوان متولی اصلی میراث فرهنگی و نماد شناسایی تمدن ایران فرض است تا بیش‌ازپیش در حفظ و حراست از اهداف و رسالت خود کوشا باشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها