|
کدخبر: 325203

نجات بیش از ۶۰۰ میلیون لیتر بنزین / وزارت صمت دست به کار شد

در سال گذشته، اسقاط خودروهای فرسوده سبب شد تا از هدر رفت بیش از ۶۰۰ میلیون لیتر بنزین جلوگیری شود.

اقتصاد نجات بیش از ۶۰۰ میلیون لیتر بنزین / وزارت صمت دست به کار شد

مصرف بنزین در کشور، میزان بالایی دارد و یکی از عوامل مصرف بنزین، خودروهای فرسوده هستند که اسقاط آن ها کمک بزرگی به جلوگیری از هدر رفت این سوخت با ارزش کرده است.

در سال ۱۴۰۲ بیش از ۷۲ هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده است و این امر منجر به جلوگیری از اتلاف ۶۶۶ میلیون لیتر بنزین در طول یک سال شده است و این خبر را مهران سالاریه رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل اعلام کرده است. 

تردد خودروهای فرسوده به یک مساله پیچیده اقتصادی و زیست محیطی تبدیل شده است که تنها از طریق همکاری وزارتخانه‌های مختلف، سازمان‌های دولتی و انتظامی امکان پذیر است. بررسی عملکرد وزارت صمت در حوزه حکایت از رشد حدود ۲۲۸ درصدی میزان اسقاط خودرو در سال گذشته نسبت به مدت مشابه قبل از خود دارد.

رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده در ادامه با اشاره به اینکه از ۳۵ میلیون خودروی در حال تردد، مجموع خودروهای فرسوده کشور ۱۳ میلیون و ۵۱ دستگاه است گفت: «از این تعداد ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار موتورسیکلت، یک میلیون و ۳۰۰ دستگاه سواری و ۱۹۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده داریم.»

روند کند اسقاط خودرو در سالیان موجب به تاخیر افتادن نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور شده است و تسریع این فرآیند نیازمند تسهیل‌گری وزارت صمت است که با رفع برخی موانع پیش‌روی مالکان خودروهای فرسوده، این فرآیند سرعت گرفته است.

عواید حاصل از اسقاط بیش از ۷۲ هزار دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۲ به دو بخش قابل محاسبه و غیرقابل محاسبه کمّی تقسیم می‌شود. به گفته رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل «صرفه جویی ۴۴۷ میلیون دلار درآمد از محل صادرات سوخت، صرفه جویی ۱۵۲ میلیون دلار از پرداخت یارانه پنهان سوخت توسط دولت» تنها بخش اندکی از فواید این اقدام بوده است که توسط وزارت صمت پیگیری شده است.

طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، اسقاط هر خودرو فرسوده باعث کاهش مصرف ۲ هزار لیتر بنزین در سال می‌شود که ارزش صادراتی آن برابر با یک‌هزار و ۸۰۰ دلار، یعنی ۵۴ میلیون تومان است. طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، اسقاط هر خودرو فرسوده باعث کاهش مصرف ۲ هزار لیتر بنزین در سال می‌شود که ارزش صادراتی آن برابر با یک‌هزار و ۸۰۰ دلار، یعنی ۵۴ میلیون تومان است.

به همین ترتیب کارشناسان برخی منافع غیرقابل محسابه دقیق اسقاط خودروهای فرسوده را افزایش ایمنی جاده‌ها و کاهش تلفات انسانی می‌دانند. مهران سالاریه در همین رابطه می‌گوید: «اجرای جدی این طرح منجر به حفظ جان ۹۰۰ نفر از شهروندان‌ ایرانی شده است.»

از سویی دیگر اهتمام وزارت صمت برای اجرای طرح اسقاط خودروهای فرسوده منجر به رشد اقتصادی در کشور نیز می‌شود. هزینه‌های هنگفت تردد خودروهای فرسوده، خطرات انسانی اعم از مرگ و معلولیت ناشی از خودروهای ناایمن و... از جمله خسارت‌های استفاده از خودروهای فرسوده برای اقتصاد است.

آمارها نشان می‌دهد تاکنون ۲۶ میلیون خودرو در کشور شماره گذاری شده که از این تعداد نزدیک به هفت میلیون خودرو به سن فرسودگی رسیده‌اند. همچنین ۱۲.۵ میلیون موتورسیکلت شماره‌گذاری شده که حدود ۱۰ میلیون از آنها فرسوده‌اند و عموما نیز کاربراتوری هستند.

منبع: خبر آنلاین
  • امید ارسالی در

    ماکه از جاهایی میشنویم صادرمیشه به افغانستان بنزین !بعداوناهم پس میزنن شمامیگین ناترازی داریم چراصادرمیکنیدحتی آب شرب هم میشنویم

  • علی ارسالی در

    متاسفانه خودروهای جدید کمی از خودروهای ف رسوده ندارن دنا پلاس سربالایی ها از تریل ی ماک بیشتر میسوزونه طوری که پایین آمدن امپر بنزین را با چشم میشه دید یعنی پنجاه ساله پشت انواع ماشین نشستم چنین چیزی را ندیدم

  • ناشناس ارسالی در

    با دولتی مواجهی که خودروی برقی وارد می کند اما برق کافی برای خانوار ندارد چه برسد به صنعت و خودرو و از خرداد هر سال برق سهمیه بندی می شود . با دولتی مواجهی که خودروی خارجی وارد می کند اما در هیچ پمپ بنزینی بنزین سوپر پیدا نمی شود . با دولتی مواجهیم که ادعای صادرات بنزین دارد اما خود وارد کننده است . با دولتی مواجهیم که نفت صادر می کند و ارز آن را وصول می کند اما معلوم نیست کجا مصرف میشود .

  • محمدی ارسالی در

    حل مشکل آلودگی، خشکسالی و تورم و کمبود س وخت و پایین بودن حقوقها
    متاسفانه ش رایط اقتصادی برای مردم دشوار شده و این م وضوع امنیت مردم و حاکمیت را تهدید می¬کند .
    از طرفی اگر قیمت بنزین و دیگر حا ملهای انرژی بالا رود ، مردم متحمل فشار ا قتصادی میشوند، اما از سوی دیگر، اگر قیمت گذاری به همین روش کنونی بماند، آسیب و ز یان آن برای مردم و کشور بسیار بیشتر است (به دلایل زیر). راه حل:
    این منابع متعلق به همه مردم است، پیشنهاد میکنم بر ای اینکه مردم در صرفه جویی منابع مشارکت بیشتری کنند: 1- دولت صرفه جویی را از بود جه خود و نهادهای حاکمیتی شروع کند. 2- بخ شی از درآمد صادراتی آنها با مشارکت بخش خ صوصی با قیمت جهانی، مستقیما به مردم برسد و بخشی دیگر بصورت شفاف در بودجه دولتی، صرف رفاه و پیشرفت کشور گردد.
    به هم ین خاطر با سهمیه بندی (ارائه سهمیه به هر کد ملی ) و اصلاح تدریجی و پلکانی شدن قی مت بنزین و دیگر حاملهای انرژی در بازار ب هینه‌سازی و خرید و فروش سهمیه توسط مردم موافقم. اگر درست و حساب شده اجرا شود، ای ن نتایج را در پی دارد: 1- حل مشکل مصرف ب الا و غیر بهینه و ناترازی سوخت 2- کاهش ک سری بودجه دولت که منشا اصلی تورم است 3- به کاهش ترافیک خیابانها و آلودگی شدید هو ا و در نتیجه، بحران عظیم خشکسالی (افزایش بارندگی پس از هر دوره کاهش رفت و آمد و مصرف سوخت ، مثلا سال 98 و 99 و عید نوروز سالهای گذشته استان تهران یکی از نشانه ه ای این موضوع است) و مرگ و میر فراوان ن اشی از آن منجر میشود 4-اصلاح قیمت باعث ب هینه سازی مصرف انرژی و جایگزینی خودروهای فرسوده و سرمایه گزاری و اشتغال بیشتر و افزایش سطح دستمزدها می گردد 5- به عدالت اجتماعی بیشتر می¬انجامد
    در صورتی که فقط سهمیه دریافت شده از دولت قابل فرو ش باشد، میتوان از دلالی هم جلوگیری کرد.< br /> در زمینه دیگر حاملهای انرژی و کالا ها هم سهمیه قابل مبادله به مردم داده شود . اینکار همچنین باعث اصلاح الگوی مصرف م یگردد و مردم نتیجه برنامه ریزی و صرفه جو یی را بطور مستقیم دریافت کنند.
    با ید همه به دولت کمک کنیم شرایط و علت این کار را برای مردم توضیح دهد، و این اصلاحا ت را با کمک کارشناسان با تجربه و یک برنا مه جامع به سرانجام برساند، پیش از آنکه د یرتر شود و از روی انفعال و اجبار بخواهد کاری انجام دهد. اگر در این اصلاحات تاخیر کنیم، در اثر به هدر روی منابع و قاچاق، شرکتها، تامین کنندگان و منابع کشور ورشکس ته شده و دچار قحطی خواهیم شد.
    البت ه در کنار اصلاح و بروز بودن قیمت انرژی و سوخت، بهتر است سیاستهای تکمیلی دیگری ما نند کوپن یا کارت مواد غذایی و سهمیه حمل و نقل عمومی و حذف قیمت گذاری دستوری انجا م گیرد.
    کیفیت خودروها در کشور ما پ ایینتر است و بیشتر افراد مصرف بالای بنزی ن و ناترازی آنرا را به گردن خودرو سازان می اندازند
    - اما این پرسشها مطرح ا ست که علت ناترازی گاز و برق چیست؟ آن هم مقصر خودروسازان است؟
    - آیا خودروها ی خارجی موجود در ایران ( مثلا مزدا ، هیو ندا و خودروهای چینی) هم مصرف پایینی دارن د؟
    بهترین ماشیهای دنیا هم توی خیاب ونهای پر ترافیک و حرج و مرج ایران ( با این فرهنگ رانندگی) مصرفشون بالا هست و حد ود ۲ برابر میزان اعلامی کارخونه هست
    درسته که ماشیای داخلی بی کیفیت هستن ول ی علت اصلی مصرف بالای سوخت و آلودگی شدید هوا و در نتیجه خشکسالی و مرگ و میر ناشی از آلودگی همین ترافیک شدیده و مصرف غیر بهینه سوخت و انرژیه ( بنزین، گاز و برق و...)
    اما مصرف بنزین خودرو پراید و تیبا در ترافیک سنگین بین 8 تا 9 لیتر است
    مصرف خودرو هیوندای I20 و رنو ک پچر بعنوان خودروهای کم مصرف خارجی در همی ن شرایط ترافیک شدید خیابانها ( و نه خیاب انهای پاریس و کیفیت بنزین آنجا) نیز 8-9 میباشد، اگر چه خودروهای سمند و پژو بیشتر است. پس علت چیز دیگری است
    علت اصل ی مصرف بالا ، ترافیک سنگین خیابانها و عل ت ترافیک.....
    حتی اگر همه خودروهای مملکت هم برقی بودن باز هم این مشکلات حل نمیشدن، چونکه برخلاف تصور خیلیا برق لاز م برای شارژ خودرو خیلی خیلی بالاتر از تص ور عامه هست و این میزان برق برای این همه استفاده غیر بهینه از خودرو اونقدر زیاد هست که خیلی بیشتر از الان کمبود برق و هم ینطور آلودگی ناشی از سوخت نیروگاهها خواه یم داشت.
    همه این مشکلات بخاطر اینه که با سیاست گذاری غلط اقتصادی و انرژی و و قیمت دستوری انرژی ، مردم انگیزه ای بر ای مصرف بهینه ندارن ، یعنی نفع اقتصادی ب راشون نداره، برعکس،صاحبان خودرو انگیزه ب الا برای مصرف بیشتر دارند
    علت اصل ی ترافیک، مصرف بالای انرژی و سوخت و در نتیجه آلودگی هوا و خشکسالی، قیمت دستوری آن است که باعث شده هیچکس انگیزه ای اقتصا دی برای صرفه جویی و مصرف بهینه نداشته با شد، راه حل آن: پرداخت سهمیه قابل مبادله انرژی و سوخت بر اساس کد ملی بسیار به سود همه مردم و دولت است و بسیاری از معضلات اقتصادی و زیست محیطی کشور را حل میکند

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها