|
کدخبر: 27166

کاهش سطح آب‌های زیرزمینی در ۲۴۵ دشت

مدیرکل حوزه ریاست سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: از ۶۰۰ دشت موجود در کشور، سطح آب‌های زیرزمینی در ۲۴۵ دشت افت قابل توجه دارد و ۳۵۵ دشت با بی‌آبی مواجه است.

به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از ایرنا نگهدار اسکندری شیری، افزود: میزان افت آب‌های زیرزمینی در کشور به علت برداشت‌های بی‌رویه حدود ۶ میلیارد مترمکعب در سال بوده و این روند موجب نگرانی بسیاری از کارشناسان حوزه آب و خاک شده است.

وی اظهار کرد: برداشت بی‌رویه با وجود کم آبی در بخش وسیعی از کشور همچنان ادامه دارد و منابع محدود آب بدون حساسیت به موضوع بی‌آبی، هدر می‌رود.

مدیرکل حوزه ریاست سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری ادامه داد: علاوه بر مصرف بی‌رویه، تخریب منابع حفظ‌کننده آب نظیر جنگل‌ها و مراتع نیز از جمله مواردی است که مشکلات بی‌آبی در آینده را تشدید می‌کند.

اسکندری بیان کرد: روند تشکیل آب در سفره‌های زیرزمینی بسیار کند بوده و سال‌های طولانی زمان نیاز داریم تا میزان هدررفت یک ساله آب را به طبیعت بازگردانیم و این امر نشان از لزوم پیشگیری در حوزه مصرف آب دارد.

وی وضعیت دریاچه ارومیه را ناگوار دانست و گفت: باید همه دست به‌دست هم دهیم تا با احیا و حفظ منابع آب، از بروز مشکل در آینده جلوگیری کنیم.

بنا بر این گزارش، در آذربایجان غربی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار عرصه مرتعی و جنگلی وجود دارد؛ ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار از این میزان عرصه مرتعی و اندکی بیشتر از ۱۰۱ هزار هکتار، عرصه جنگلی است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها