|
کدخبر: 293956

لزوم صرفه‌جویی در مصرف گاز

حسن مرادی-کارشناس انرژی

دولت تلاش کرد در سال‌های گذشته توزیع منابع گازی را به‌نحوی مدیریت کند که کمبود گاز به مصرف خانگی منتقل نشود. به‌طورقطع، امسال نیز دولت اجازه نمی‌دهد کمبود گاز مردم را آزار دهد.البته باید توجه داشت که تعادل مصرف و تولید در کشور ما برقرار نیست و اگر منابع جدیدی اضافه نشود، امسال نبودتعادل، چالش‌برانگیز خواهد شد. ایران چندین برابر کشورهایی که جمعیت مشابه با آنها دارد، گاز مصرف می‌کند، به‌نحوی‌که گفته می‌شود مصرف گاز ایران به‌اندازه کل مصرف کشورهای اروپایی است و شاهد مصرف بی‌رویه گاز در ایران هستیم.یکی از دلایل افزایش مصرف گاز در ایران، نامناسب بودن وسایل گرمایشی است. بیش از ۲۵ میلیون بخاری دودکش‌دار در کشور ما وجود دارد که علاوه بر آلودگی هوا، حجم بالایی از گاز را هم مصرف می‌کنند.

حسن-مرادی

در دهه گذشته، دولت تصمیم به تعویض این بخاری‌ها داشت، اما این کار انجام نشد.ایران کشوری غنی از انرژی است، به‌طوری‌که از لحاظ وجود ذخایر گازی در رتبه دوم و از نظر تولید در رتبه پنجم قرار دارد. بااین‌حال در تامین گاز برای فصول سرد سال با مشکل مواجه است. اگر میان مصرف گاز ایران با دیگر کشورها مقایسه‌ای انجام گیرد؛ بدون تردید، مصرف گاز ایران از خیلی کشورها بالاتر است، اما نکته آن است که نمی‌توان بدون در نظرگیری شاخص‌ها و متغیرها، این قیاس را انجام داد، زیرا دمای مناطق مختلف با یکدیگر متفاوت است.فقدان بهینه‌سازی‌های لازم گاز در همه موارد از صنایع تا مصرف‌کنندگان خانگی، موجب مصرف شدید برق تابستانی و گاز زمستانی می‌شود، از این‌رو با اعمال تدابیری چون اصلاح قیمت‌ها، نوآوری و…باید روند مصرف را اصلاح کرد. ممکن است، با ادامه این شرایط به‌زودی کمبود گاز در همه فصول، خود را نشان دهد.

ممکن است، مصرف گاز در شهرها و روستاهای کوچک به‌دلیل سرما و نبود امکانات گرمایشی مناسب بسیار بیشتر باشد، در حالی ‌که در همین مناطق، دهک‌های کم‌درآمدتر ساکن هستند. برای ممانعت از این تلفات بالا، ضرورت بهینه‌سازی در مصرف و تولید وجود دارد.این موضوع که گفته شود، قشر مرفه مصرف بالاتر و مابقی دهک‌ها مصرف پایین‌تری دارند، چندان کارشناسانه نیست. گفتنی است، بالاترین دهک، ۳۰ درصد مصرف بیشتر دارند و پایین‌ترین دهک هم ۴۰ درصد مصرف کمتری داشته‌اند. بر این اساس، حجم تفاوت خیلی بالا نیست، مگر خانه‌های بزرگی که به‌طبع بنا بر مساحتی که دارند، گاز بیشتری هم مصرف می‌کنند،اما نه آنقدر بیشتر که تفاوت فاحشی وجود داشته باشد.تحریم، نبود امکانات و تکنولوژی، موجب شد تا افزایش تولید محقق نشود. از سوی دیگر نیز، مصرف گاز در بخش صنعت، نیروگاه و خانگی نیز افزایش یافت. همچنین، در حال‌ حاضر ایران تقریبا جزو چند کشور برتر دنیا در توسعه گازرسانی است که خود این موضوع، افزایش مصرف را به‌دنبال دارد.حل مشکل کمبود گاز در کشور موضوعی نیست که بتوان در کوتاه‌مدت برای آن راهکار ارائه کرد، چرا که این موضوع نیازمند راهکارهای بلندمدت است. برای این مسئله باید متناسب با ذخایر، افزایش تولید صورت می‌گرفت و باید مصرف کنترل می‌شد، اما متاسفانه به‌دلیل مشکلاتی که وجود داشت، این موضوع محقق نشد./روزنامه صمت

نویسنده: حسن مرادی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها