|
کدخبر: 288994

اتاق بازرگانی و بهبود فضای کسب و کار

مهندس مجید سعیدیان مدیر عامل شرکت فولاد خرمدشت تاکستان کاندیدای ششمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قزوین

وضعیت فضای کسب و کار از جمله موضوعات تأثیرگذار بر رشد و توسعه اقتصادی کشورهاست؛ این موضوع از عوامل مهمی تاثیر می پذیرد و بر زمینه های گوناگونی اثر می گذارد.

از مهم ترین رسالت های اتاق های بازرگانی بهره­‌گیری از پتانسیل ها و امکانات متنوع برای رشد اقتصادی و ارزآوری برای کشور و همچنین تسهیل روند رفع موانع جهت گسترش ارتباطات بین المللی، گسترش تولید، صادرات و در نتیجه کارآفرینی است.

سعیدیان

در شرایط کنونی اقتصاد کشور اتاق های بازرگانی با توسعه تجارت و علی الخصوص صادرات غیرنفتی می­‌توانند نقش کلیدی در بهبود فضای کسب و کار و کارآفرینی داشته و باری از دوش دولت بردارند و البته این مهم از طریق تلاش برای رفع موانع، اصلاح فرآیندهای حاکمیتی و قوانین و مقررات و رویه ها و هماهنگی فرآیند تولید تا تجارت و روابط تولیدی بین همه بخش های اقتصادی محقق می­‌گردد.

یکی از الزامات اولیه جهت بهبود فضای کسب و کار تکیه بر "خردجمعی" در اتاق های بازرگانی است؛ تا ضمن بارش فکری و بیان نظرات مختلف همه اعضا بتوان به دستاوردها و نتایج مطلوب دست یافت.

البته استفاده از " خرد جمعی" نیز نیازمند ایجاد بسترها و آموزش های لازم است تا نظرات و ایده های مختلف به صورت سازمان یافته و منظم ارائه شده و در نهایت همسویی و هماهنگی اعضا را به دنبال داشته باشد.

در این میان استفاده از ظرفیت کمیسیون های مختلف اتاق های بازرگانی نیز نباید مورد غفلت قرارگیرد چراکه این کمیسیون ها پتانسیل ارائه راهکارهای تخصصی جهت حل مشکلات بخش های مختلف اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار با استفاده از نظرات کارشناسی و دقیق فعالین بخش خصوصی را دارند.

در پایان ذکر این نکته ضروری است؛ بهبود فضای کسب و کار مستلزم اتاق های بازرگانی پویا است که در آن همه اعضا همسو و همدل دغدغه رفع مشکلات این بخش و توسعه اقتصاد کشور را داشته و با استفاده از ظرفیت ها و انگیزه نیروهای جوانان و تجارب فعالین اقتصادی باسابقه موفق، بتوان ترکیب  هماهنگی از تجربه و تخصص در کنار انگیزه و شادابی برای رفع مشکلات و توسعه و اعتلای اقتصاد و فضای کسب و کار کشور ایجاد کرد.

 

نویسنده: مجید سعیدیان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها