|
کدخبر: 281109

فرصت صادراتی امپکس

سیدمحمود موسوی-رئیس اتحادیه سراجان تهران

یادداشت فرصت صادراتی امپکس

صنعت کیف و کفش نیز مانند اغلب صنایع از وضعیت اقتصادی کنونی بسیار متاثر بوده و در ۳ سال اخیر پاندمی کرونا و بحران‌های گوناگون اقتصادی، سبب کسادی بازار این صنعت شده است.

سید-محمود- موسوی

با عبور از این گردنه، بازار کیف و کفش رونق نسبی گرفته و از آنجایی که به زمان برگزاری نمایشگاه امپکس نزدیک می‌شویم، پیش‌بینی می‌شود از سوی فعالان صنعت کفش استقبال خوبی از این رویداد شود.

 همچنین پیش‌بینی می‌شود بنکداران و فروشندگان از سراسر کشور برای خرید و سفارش کار از نمایشگاه بازدید داشته باشند؛ به‌این ترتیب، با عبور از گردنه و برگزاری نمایشگاهی با ظرفیت بالا برای کمک به صنعت کیف و کفش و تولیدکنندگان آن، بازار جانی دوباره خواهد گرفت.

 در کل به امپکس می‌توان به‌عنوان فرصتی نگاه کرد که تا حدودی می‌تواند رونق را به بازار کیف و کفش و واحدهای تولیدکننده در کشور برگرداند و قطعا تاثیرات خوبی بر بازار خواهد داشت.

یکی دیگر از مسائل صنعت کیف و کفش، مربوط به نرخ دلار بود که نوسانات آن تاثیر زیادی بر بخش‌های گوناگون داشته و صنعت یادشده نیز از آن در امان نبوده است.

افزایش نرخ دلار سبب شد واردات کاهش یابد و محصولات داخلی فرصتی برای فروش پیدا کنند. از این زاویه می‌توان گفت این امر خود کمک بزرگی به رونق تولید خواهد بود.

باتوجه به برنامه‌هایی که برای برگزاری نمایشگاه تدارک دیده شده، پیش‌بینی می‌شود در کنار حضور خریداران (بنکداران و فروشگاه‌داران) داخلی، بازرگانانی از کشورهای گوناگون نیز از نمایشگاه امپکس بازدید کنند؛ از این رو ضرورت دارد دولت اقداماتی برای این بخش تدارک ببیند و حمایت‌های لازم را از این صنوف داشته باشد.

 باید از تجار کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و به‌ویژه بازرگانان همسایه شمالی دعوت شود تا از محصولات تولید داخل صنعتگران کیف و کفش کشور دیدن کنند.

 این کالاها، ظرفیت خوبی برای صادرات دارند؛ به‌شرطی که از فرصت‌هایی که در اختیار آنها قرار داده شده، استفاده کنند.

بازار عراق یک فرصت صادراتی خوب برای صنعت کیف و کفش ما بود، اما در حال‌ حاضر به‌دلایل گوناگون این بازار در اختیار محصولات چینی است؛ با اینکه دو ماه زمان نیاز است تا کالاها از چین به بازار این کشور برسند، در حالی که صادرات از ایران به عراق دوروزه انجام می‌شود که حتی زودتر از ارسال کالا به شهرستان‌های داخلی است؛ ضمن اینکه قیمت‌ها نیز مناسب است. این مورد نیز باید موردتوجه قرار گیرد و تدابیری اندیشیده شود تا بتوانیم سهم‌مان را در بازار کشورهای همسایه افزایش دهیم و صادرات جان دوباره بگیرد.

باتوجه به آنچه گفته شد استقبال از نمایشگاه امپکس خوب خواهد بود، اما نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد مربوط به زمان برگزاری نمایشگاه است که دست‌کم برای صنف سراجان، زمان مناسبی نیست.

 بهترین زمان برای برگزاری نمایشگاه کیف، مهر است که سفارش‌ها برای شب عید دریافت می‌شود. سفارش بعدی برای تابستان خواهد بود که معمولا اسفند انجام می‌شود.

با تمام اینها، به تولیدکنندگانی که از صنف سراجان در نمایشگاه حضور دارند باید دست‌مریزاد گفت که باوجود اینکه شاید فصل خوبی برای آنها نباشد، همت و در آن شرکت می‌کنند.

 البته این موضوع باید موردتوجه دست‌اندرکاران برگزاری نمایشگاه قرار گیرد تا برای دوره‌های بعد تدابیری در این زمینه اتخاذ و با دریافت نظر فعالان صنعت کیف و کفش بهترین زمان و شرایط را برای شرکت آنها در این نمایشگاه تعیین کنند.

 

 

نویسنده: سیدمحمود موسوی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها