|
کدخبر: 272576

بهترین راه مقابله با تحریم‌ها

مجید گودرزی _ کارشناس اقتصادی

ما حدود هزاران میلیارد تومان از سرمایه های کشور را در حسابهای بانکی رسوب کرده ایم، با ارزش افزوده صفر.

ما هزاران میلیارد تومان طرح نیمه تمام داریم که هرگز برای انتفاع کلنگ زنی نشده اند، بلکه صرفا محض کلنگ‌زنی و اعتبار بخشی کاذب و ایجاد عملکرد دروغین برای نمایندگان بوده است و در خیلی از آنها صرفه اقتصادی لحاظ نشده است. ارزش افزوده این سرمایه گذاری ها صفر است.

ما تریلیون ها تومان در خانه‌های کلنگی یا خانه‌های خالی سرمایه‌گذاری کرده اینک ارزش افزوده همگی آنها صفر است.

گودرزی

ما صدها میلیارد دلار ارز خریداری کرده ایم تا گران شود و ما سود کنیم با ارزش افزوده صفر ما صدها میلیارد دلار در فلزات گرانبها سرمایه گذاری کرده ایم که نکند ارزش پول ما کاهش یابد ارزش افزوده صفر این سرمایه گذاری عظیم هم اصلا برایمان مهم نیست.

این تنها ۵ مورد از سرمایه گذاری های ماست با حجم عظیم و سرسام آور و ارزش افزوده صفر مطلق.

حالا متوجه شدید چرا کره و امارات و تقریبا همه ی کشورها رشد کردند بغیر از ایران. بله کاملا درست است ما سود را جایگزین ارزش افزوده کردیم اما آنها ارزش افزوده را به سود ترجیح دادند. در یک نظام مالیاتی غلط ما به پول سود می‌دهیم و آن را معاف از مالیات می کنیم و از سرمایه گذاری آنقدر مالیات می‌گیریم که دیگر صرفه اقتصادی ندارد.

ما کنز مالی را تشویق کرده‌ایم اما در اکثر کشورهای دنیا این کار جریمه می‌شود.

ما مسیر را کاملا برعکس طی کردیم و به طرز احمقانه‌ایی توقع رشد و توسعه اقتصادی داریم.

اکنون حجم عظیمی از سرمایه های کشور در حسابهای بانکی رسوب شده است و تولید بسیاری از کالاها و خدمات کمتر از نرخ سود بانکی بازدهی دارند. ارزش افزوده تمام منابع مالی دپو شده در بانک صفر است. از طرف دیگر هم بعلت فقر سرمایه گذاری و کاهش تولید و در نتیجه تورم دو رقمی ، بازدهی این سپرده ها منفی است و کمتر از نرخ تورم است.

در حالی که در اقتصاد ما تولید کالاها و خدماتی که زیر ۳۲ درصد بازدهی دارند اقتصادی نیست ، در بسیاری از کشورها که نرخ بهره زیر یک درصد دارند بازدهی دو درصدی هم اقتصادی است.

رقابت کالاهای صادراتی که با نرخ ۱۸ تا ۲۵ درصد به ظاهر تولید شده اند، با کالاهای خارجی که با ۲ تا ۷ درصد تولید شده اند، ممکن نیست.

در اکثر کشورهای پیشرفته همه نوع تسهیلاتی داده می‌شود تا تولید و ارزش افزوده اتفاق بیفتد، تا همه از آن منتفع شوند، اما در ایران از نساخته آنقدر هزینه و عوارض می‌گیرند که هرگز ساخته نمی شود.

ما در کشور سرمایه کم نداریم اما بطرز فاجعه باری این سرمایه‌ها مدیریت می‌شوند.

من یقین کامل دارم تا زمانی که این رویه غلط اندر غلط اصلاح نشود شاهد هیچ تحول مثبتی در این کشور نخواهیم بود، حتی اگر تمام تحریم‌ ها برداشته شود. اتفاقا تحریم‌ ها روی این نقاط ضعیف برنامه ریزی می‌شوند. بهترین راه مقابله با تحریم‌ها امتیاز دادن نیست، مدیریت درست سرمایه‌ها در کشور است.

ما برای اینکه ارزش دارایی‌هایمان حفظ شود به بازارهایی هجوم آورده‌ایم، که ارزش افزوده صفر دارند.

در حقیقت ما داریم از ترس مرگ خودکشی می‌کنیم.

نویسنده: مجید گودرزی
  • ایرج بندری ارسالی در

    اینجانب به اندازه سهم شخصی ام بیان میدارم اقای دکتر گودرزی راهکارهایی ارایه داده اند که میتواند در این پر تردید ترین زمان جامعه ایرانی را به سمت و سوی شگرفترین تحولات فرهنگی و اجتماعی و به ویژه رشد وتوسعه اقتصاد ی برساند اگر خواستید بدانید چگونه بفرمایی تا بعرض برسانم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها