|
کدخبر: 265716

پرداخت نقدی یارانه‌ها تجربه موفقی نبوده است

محمد علی پور- نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس

 بعد از شکست خفت بار آمریکا و فرار از افغانستان رژیم غاصب و ضد بشری اسرائیل سعی دارد با کمک سران سرسپرده منطقه جبهه‌ای در مقابل مقاومت ملت‌های مظلوم و ایران اسلامی ایجاد نماید؛ ایران اسلامی روز به روز تحت رهبری هوشمندانه مقام معظم رهبری و الهام گیری از خون شهیدان و تداوم راه شهید حاج قاسم سلیمانی پر فروغ‌ ‌تر و استوارتر راه خود را ادامه می ‌دهد و رژیم غاصب و جنایتکار اسرائیل در سراشیبی سقوط قرار گرفته است.

مجلس در راستای همراهی و همگانی با دولت در بودجه ۱۴۰۱ اجازه داد چنانچه قصد حذف ارز ترجیحی و یا به تعبیر دولت ساماندهی یارانه‌ها را بر عهده دارد؛ قبلا باید ترکیبات رفاه مصرف کنندگان را به کالاهای اساسی از طریق کالابرگ الکترونیکی به روش مطمئن به انجام رسانده باشند؛ بصورتی که افراد بتوانند این کالاهای اساسی را با نرخ مصوب شهریور ۱۴۰۰ و در سقف تعیین شده تهیه کنند.

محمد-علی-پور

به جای تهیه کالا برگ الکترونیکی پرداخت نقدی در دستور کار دولت قرار گرفته و همچنین گذر زمان نشان داده است، پرداخت نقدی یارانه تجربه موفقی نبوده است و کالاهای اساسی با افزایش قیمت روبرو و یارانه پرداختی جبران افزایش کالاهای اساسی و سایر کالاها نیست.

ساماندهی یارانه تصمیم مشترک دولت و مجلس بود؛ لیکن در بودجه برابر تصمیم اتخاذ شده عمل نشده است؛ با اجرای ناقص ضعف‌های آن مشخص شده است دولت انقلابی باید اقدام عاجلی در این راستا داشته باشد و به نظرات، نکات نمایندگان مجلس و اقتصاددان کشور در این راستا توجه داشته باشد.

رساندن یارانه به دست کسانی که باید مورد حمایت قرار بگیرند و حذف رانت و مبارزه با فساد کار بسیار ارزنده‌ای است؛ آزاد سازی قیمت چهار الی پنج قلم کالا بدون فراهم کردن برنامه جایگزین برای آن همراه برآورد و تخمین اشتباه دست اندرکاران از اثرات تورمی موجب افزایش قیمت ده‌ها و صدها قلم کالا شده است؛ این مسئله بر اقشار مختلف جامعه فشار طاقت فرسا را وارد کرده است.

از طرفی تعدادی از افراد شامل پرداخت یارانه نشده و جا مانده‌اند. لذا دولت و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی باید سازو کار لازم برای اعتراضات مردم جامانده از یارانه، راه اندازی و بطور دقیق رسیدگی کند تا حق مردم ضایع نشود.

قریب به ۱ ماه از انجام سفر ریاست جمهور به استان آذربایجان غربی می‌گذرد و تصمیمات بسیار ارزنده‌ای در این سفر بخصوص برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام اتخاذ شده است اما هنوز مصوبات سفر بطور رسمی ابلاغ نشده است.از وزرای محترم جهاد کشاورزی و نیرو می ‌خواهم بطور جدی با استفاده از اعتبار اختصاص داده شده در این سفر پایاب سد کرم آباد، باقیمانده زمین های شهرستان پل دشت و دشت نازک و بخصوص زمین های مستعد شهرستان این استان را به بهره برداری برسانند.

از پاییز سال گذشته تا به امروز ۱۳۰۰ هکتار از زمین‌های فوق الذکر برای اولین بار بصورت آبیاری بارانی و تحت فشار به کشت گندم و چغندرقند اختصاص یافته و این مورد تحول بزرگ ، امیدواری ، شور و نشاطی در کشاورزان منطقه ایجاد کرده است لازم به ذکر است قریب به ۶هزار میلیارد تومان برای اجرای این پروژه هزینه شده است و دومین پروژه مهم استان پس از احیای دریاچه ارومیه در سطح استان است.

۱۹ هزار هکتار از اراضی پایاب سد در آستانه بهره برداری نهایی قرار گرفته و اگر به بهره برداری نهایی برسد هم در تامین کالاهای اساسی کشور از جمله گندم ،نهادهای دامی و دانه های روغنی نقش بسیار مهمی خواهد داشت و هم در جهت شکوفایی اقتصاد منطقه تاثیر بسیار بزرگی خواهد گذاشت

اکنون در برخی بنگاه ها و هلدینگ های اقتصادی حضور بانیان وضع موجود و مدیران نا کارآمد در دولت قبل که درسطح مدیران عامل و سطح هیئت مدیره ها به چشم می خورد که امیدوارم برخورد جدی صورت پذیرد.

نویسنده: محمد علی پور

ارسال نظر