|
کدخبر: 253140

برجام برنده میدان خواهد شد

سید صباح زنگنه _ کارشناس مسائل سیاسی و بین المللی

برجام باید به عنوان یک روش حل مسائل و اختلافات تلقی شود. روش مبتنی بر گفت‌وگو و حل اختلاف میان کشور‌های متعدد که هر کدام در یک فضایی قدرت تحرک دارند و می‌توانند اعمال فشار کنند یا به تسهیل مبادلات اجتماعی و اقتصادی و سیاسی و فرهنگی مبادرت کنند. بنابراین برجام یک روش مورد توافق است و می‌تواند در بسیاری از مسائل دیگر نیز به عنوان علوم تلقی شود. در سال ۱۴۰۰ شاهد انتقال پرونده برجام از دولت پیشین به دولت جدید بودیم. دولت اصولگرایانه با اصرار بر اینکه برجام نمی‌تواند اهداف و منافع جمهوری اسلامی ایران را تامین کند عمل می‌کرد و مجلسی از این دولت حمایت کرده و می‌کند و با تصویب لایحه یا طرحی سعی کرد محدودیت‌های بیشتری بر دولت جدید وارد کند.

صباح زنگنه

دولت با تاخیر ۵ تا ۶ ماهه عملا این پرونده را تحویل گرفت و درحالیکه با محدودیت‌های قانونی مجلس روبه‌رو بود و است وارد مذاکره شد و سعی کرد در چهارچوب‌های مذاکرات قبلی که شش جلسه گفت‌وگو و مذاکره بود مسیر گفت‌وگو را با پیشنهادات جدیدی اصلاح کند و توسعه بدهد. در پایان این مدت که نزدیک بود به توافقاتی برسند طبق گفته دبیر کل اتحادیه اروپا ناگهان شاهد رویه تلخی از سوی روسیه بودیم که خواستنار تضمین ادامه مبادلات تجاری با ایران شد و می‌خواست مورد تحریم و تهدید و آسیب قرار نگیرد.

این اتفاق در زمانی افتاد که بانک‌های روسیه و صادرات نفت و گاز این کشور از سوی امریکا و بسیاری از شرکت‌های امریکایی مورد تحریم قرار گرفته است و این مسئله محل اعتراض جناح هایی قرار گرفت و  از سوی جناح‌های دیگری حق روسیه دانسته شد. با این کش و قوس و این فراز و فرود‌ها و در کنار تجاوز روسیه به اوکراین معادلات بسیاری در جهان دچار تنش شد و توانست تاثیراتی بر برجام بگذارد. البته به نظر من برجام از همه مراحل عبور خواهد کرد. حتی در شرایطی که روسیه تلاش کرد از برگ ایران به نفع خود و برای بی‌اثر کردن تحریم‌های خود استفاده کند، در نهایت برجام برنده میدان خواهد شد و از همه موانع عبور می کند.

نویسنده: سید صباح زنگنه

ارسال نظر