|
کدخبر: 184609

ورود فوتبال به دوران جدید با رمزارزها

میثم محمودی - کارشناس و محقق حوزه بلاکچین

بدون اغراق باید فوتبال را یکی از تأثیرگذارترین پدیده‌های چند دهه گذشته (و حتی آینده) دانست. پدیده‌ای که تأثیرات آن در زوایای مختلف از جمله فرهنگی، سرگرمی و حتی مالی قابل مشاهده است. صدها باشگاه در سراسر دنیا و میلیون‌های هوادار که چشم‌هایشان را به ساق پای بازکنان و تور دروازه دوخته‌اند. تقریباً هیچ روزی را در تقویم نمی‌توان بدون فوتبال پیدا کرد. این محبوبیت بیش از حد از چشم سرمایه‌گذاران و بنگاه‌های اقتصادی دور نمانده است و به پشتوانه همین هواداران شاهد میلیاردها دلار (به خصوص دلارهای نفتی) گردش مالی در این ورزش-صنعت هستیم.

میثم

اما این روزهای گسترش و محبوبیت رمزارزها بر روی نحوه کسب درآمد و پرداخت‌ها در این ورزش نیز تأثیرگذار بوده تا اندازه‌ای که شاهد تغییرات نوینی در رفتار مالی باشگاه‌ها بودیم و شاهد هستیم که به تدریج بلاک چین و رمزارزها جای پای خود را در ورزش فوتبال ( و بسیاری از ورزش‌های دیگر) نیز باز می‌کنند. هر روز خبرهای در مورد قراردادهای جدید بازیکنان نه به صورت دلاری و یا یورویی بلکه به صورت بیت کوین به گوش می‌رسد. پدیده‌ای که می‌تواند در سال‌های آینده با گسترش استفاده از رمزارزها ابعاد گسترده‌ تر و جدی‌تری به خود بگیرد. البته این اتفاق قطعاً بدون ایراد نخواهد بود. با افزایش ارزش و میزان تراکنش‌ های مالی در عرصه فوتبال، میزان فرارهای مالیاتی و یا بندهای اضافی قرارداد به صورت به ‌اصطلاح زیرمیزی نیز افزایش چشمگیری داشته که البته وجود رمزارزها به دلیل ماهیت حفظ حریم خصوصی می‌تواند ابزار مناسبی در جهت دور زدن قوانین مالیاتی و عدم شفافیت پرداخت‌ها باشد. مشکل اصلی در این زمینه عدم وجود قوانین و راهکارهای مناسب در جهت نظارت بر تراکنش‌های مالی رمزارزها است که کنترل این پرداخت‌ها را غیرممکن و یا در بهترین شرایط بسیار سخت و دشوار می‌کند. شاید تنها راه‌کار عملی در این زمینه، نظارت سازمان‌های مربوطه بر روی هزینه‌های باشگاه‌ها و مخارج بازیکنان باشد.

قطعاً هر پدیده‌ای مجموعه از مزیت‌ها و معایب را به همراه دارد و دنیای رمزارزها نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. برخلاف موردی که به آن اشاره شد استفاده صحیح و قانونمند از این فناوری می‌تواند موجب شفافیت هرچه بیشتر پرداخت‌ها شود و به این منظور ابزارهایی مانند قراردادهای هوشمند و یا توکن های هواداری می‌توانند به صورت گسترده مورداستفاده قرار گیرند.

بیماری کرونا طی دو سال گذشته تأثیرات منفی خود را بر روی اقتصاد جهانی به نمایش گذاشته است، فوتبال (یا سایر ورزش‌ها) که عمده درآمد آن‌ها از طریق حمایت هواداران تأمین می‌شود و به دلیل ممنوعیت حضور هواداران دچار صدمات مالی بسیار بزرگی شده‌اند و بسیاری از آن‌ها در خطر ورشکستی قرار دارند. در این میان بعضی از باشگاه‌ها با ترفندهایی مانند فروش بلیت مجازی و امید به حمایت معنوی هواداران، سعی در جبران قسمتی از این خسارت کرده‌اند. به تازگی برخی از باشگاه‌های فوتبال به عنوان مثال منچستر سیتی به منظور ایجاد درآمد سعی در ایجاد توکن NFT برای افتخارات خود کرده‌اند. برای درک بهتر این موضوع کافی است حدود ۱۳ سال به عقب برگردیم. لیگ برتر ایران، سپاهان در آستانه قهرمانی و پرسپولیس در تعقیب، آخرین بازی لیگ این دو تیم را رو در روی یکدیگر قرار می‌دهد. پرسپولیس تنها در صورت پیروزی در این بازی به قهرمانی خواهد رسید و این موضوع حساسیت بازی را چندین برابر کرده. بازی تا دقیقه ۹۶ مساوی پیش می‌رود تا اینکه سپهر حیدری گل دوم پرسپولیس و گل قهرمانی را به ثمر می‌رساند. این صحنه‌ای است که تا سال‌ها از ذهن فوتبال دوستان و هواداران پرسپولیس خارج نمی‌شود و این موضوع می‌تواند دلیلی بر ارزش بسیار بالای تصاویر موجود از این گل شود؛ اما اگر پرسپولیس تمام صحنه‌ها و تصاویر موجود از این گل را به صورت یک دارایی دیجیتال درآورده و به فروش برساند (قطعاً هواداران سینه‌چاک زیادی برای خرید این دارایی صف خواهند کشید) درآمد مالی بسیار خوبی را به دست خواهد آورد، هواداران همچنان مجاز خواهند بود این تصویر را ببینند و از زیبایی و اعجاز فوتبال لذت ببرند و در کنار آن مالک این محتوا علاوه بر مالکیت معنوی آن می‌تواند از دیده شده این تصاویر کسب درآمد کند؛ و این دقیقاً موضوعی ست که منچستر سیتی و یا اتحادیه بسکتبال آمریکا (NBA) برای افزایش درآمد به دنبال آن هستند. تبدیل این تصاویر دیجیتال یا هر موضوع دیگری مربوط به باشگاه به یک توکن NFT. این راهکار که هنوز در ابتدای مسیر قرار دارد می‌تواند در آینده بسیار گسترده‌تر شده و بیشتر مورد توجه قرار گیرد و تبدیل به یکی از کانال‌های کسب درآمد در ورزش شود، همانند بیت کوین که در ابتدا با رشد عجیب خود نظرها جلب کرده و امروز بعد از گذشت تب‌وتاب اولیه تبدیل به یکی از ارزه‌ای تعیین‌کننده در تبادلات مالی شده است؛ و یا اینکه مسیر نابودی را مانند نمونه‌های بی‌شماری از رمزارزها که با اهداف متفاوت و گاه عجیب! به وجود آمدند را با سرعت زیاد طی کند.

 در هر صورت تجربه ثابت کرده در دنیای فناوری به جای ذوق‌زده شدن از پیشرفت‌های لحظه‌ای و ناامید شدن از رشد کند فناوری‌ها، باید صبر کرده و به انتظار آینده نشست، چرا که تنها اقبال عمومی در بلندمدت است که میزان موفقیت را تعیین خواهد کرد و بدون شک رمزارزها و توکن های طرفداری از این قاعده مستثنی نخواهند بود.

نویسنده: میثم محمودی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها