|
کدخبر: 183007

چه آینده‌ ای در انتظار پرایوسی کوین‌ هاست؟

یاشار راشدی، کارشناس بلاک‌چین و رمزارز

در رمز ارزهای متداول مثل بیت کوین، اتریوم و... آدرس‌هایی وجود دارد که صاحب آن‌ها مشخص نیست. در نتیجه این کوین‌ها به صورت پرایوسی کوین (Privacy Coin) نیستند. اگر چه مشخص نیست، این آدرس‌ها متعلق به چه کسانی هستند اما تمامی تراکنش‌هایی که به مقصد آن آدرس‌ها انجام می‌شود، مشخص و شفاف هست. در پرایوسی کوین (کوین‌های حریم خصوصی) از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که آدرس کوین‌ها و مقادیر واریزی مشخص نیست. در کوین‌های معمولی مثل بیت کوین و اتریوم اگر مشخص شود که آدرس متعلق به چه کسی هست، بحث حریم خصوصی مطرح نیست.

راشدی

به صورت کلی پرایوسی کوین‌ها یا به معنای دیگر همان کوین حریم خصوصی یک نوآوری‌ تأثیرگذار و مهم در صنعت رمز ارزها است. تأثیرگذاری به این واسطه هست که پرایوسی کوین‌ها بعد از انجام تراکنش‌، هیچ اثری از خود باقی نمی‌گذارند. نکته مهم این هست که معاملات کوین‌های حریم خصوصی در بلاک چین قابل ردیابی است اما کوین‌های مذکور دارای پروتکل‌هایی هستند که مبدأ و مقصد افراد را در معامله غیرقابل رصد می‌کنند.

در پرایوسی کوین‌ها مبدأ واریز مشخص نیست

به طور مثال در صرافی‌های کریپتوکارنسی آدرس‌هایی برای واریز کاربر وجود دارد اما در کوین‌های حریم خصوصی (Privacy Coin) آدرس مبدأ واریز مشخص نیست و تمامی تراکنش‌ها محرمانه است. بیشتر بر روی بحث حریم خصوصی تأکید می‌شود.

تقاضا برای کوین‌های حریم خصوصی افزایش خواهد داشت

البته این احتمال وجود دارد، در آینده متوجه فرد و میزان خرید و فروش بیت کوین در آینده شویم اما در پرایوسی کوین (Privacy Coin) این احتمال وجود ندارد. در خصوص پرایوسی کوین‌ها شاهد هستیم که افراد بر روی بحث حریم خصوصی خود حساسیت نشان می‌دهند. به این واسطه تقاضا برای کوین‌های حریم خصوصی بیشتر شده است. احتمالاً در آینده‌این تقاضا بیشتر نیز شود.

حریم خصوصی در رمز ارزها مهم هست

بحث در خصوص پرایوسی کوین‌ها (Privacy Coin) جدید نیست و موضوع حریم خصوصی حقی برای همه مردم دنیا هست. حقی که طرفداران زیادی دارد و در آینده نیز حامیان بیشتری خواهد داشت. بحث حریم خصوصی اندک اندک در کوین‌هایی که خصوصی نیستند، هم اضافه شده است. به طور مثال در رمز ارز بیت کوین این موضوع را اخیراً مشاهده می‌کنیم.

چالش پرایوسی کوین‌ها در سال ۲۰۲۱

۲۰۲۱ سالی پر چالش برای کوین‌های حریم خصوصی هست و به واسطه قانون‌مندی صرافی‌ها شاهد حذف پرایوسی کوین‌ها از صرافی‎ها بودیم و این روند منجر به کاهش قیمت خیلی از پرایوسی کوین‌ها مثل مونرو شد.

موافقان و مخالفان پرایوسی کوین‌ها

پیش‌بینی‌ها حکایت از این دارد که روز به روز شاهد پیشرفت کوین‌های حریم خصوصی خواهیم بود. البته نباید فراموش کرد که در این موضوع شاهد مخالفتی‌هایی هستیم که مانع کار، توسعه و پیشرفت پرایوسی کوین‌ها خواهند شد. این روند و مدیریت موافقان و مخالفان بستگی به قوانین دارد.

محبوب‌ترین کوین‌های حریم خصوصی

در سال ۲۰۲۱ شاهد محبوبیت چند پرایوسی کوین مثل مونرو (XMR)، زی کش (ZCASH)، کوین PIVX، هورایزن (Horizen)، ورج (XVG)، بایت کوین (BCN)، گرین (Grin، میمبل ویمبل (MimbleWimble)، سوپر زیرو (SERO)، دش (DASH) و کومودو (KMD) بودیم اما به صورت کلی کوین‌های مونورو و زین کش محبوب‌ترین پرایوسی کوین‌ها هستند.

 

نویسنده: یاشار راشدی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها