|
کدخبر: 172905

ماهی‌گیری روابط‌عمومی‌ها از آب گل‌آلود معیشت خبرنگاران

سهیل فرزین – خبرنگار

در یکی از تعاریف، روابط‌عمومی را علم مدیریت چرخه اطلاعات، میان یک فرد یا سازمان، (اعم از بازرگانی، اقتصادی، دولتی یا سازمان مردم‌نهاد) با عموم، عنوان کرده‌اند. از همین رو رسانه‌ها را می‌توان به عنوان تنها ابزار مهم برای این انتقال اطلاعات به حساب آورد. اما روابط‌عمومی‌ها به همان میزان که از رسانه‌ها خدمات دریافت می‌کنند مایل به ارائه خدمات به آنها هستند؟

سهیل-فرزین

خبررسانی یکی از وظایف روابط‌عمومی‌ها است و از همین رو، روابط‌عمومی‌ برای بقای سازمان خود باید اقداماتی انجام دهد که این موضوع وظیفه سنگینی را بر دوش این بخش از سازمان‌ها قرار می‌دهد. خبرنگاران نیز در این میان با ابزار و علمی‌که دارند می‌توانند ناجی روابط‌عمومی‌ها و در نتیجه سازمان‌ها باشند. بنابراین یکی از وظایف روابط‌عمومی‌ها به طور حتم تعامل با رسانه‌ها است. حال اگر این تعامل به صورت حرفه‌ای و مبتنی بر احترام و اخلاق حرفه‌ای باشد، به‌طور قطع ثمربخش خواهد بود.

تسهیلگری یکی از وظایف مهم روابط‌عمومی‌ در قبال رسانه است تا خبرنگار به راحتی وارد سازمان شده، سوالات خود را مطرح کرده و بتواند به پاسخ پرسش‌هایی که به نیابت از مخاطبان خود مطرح‌ کرده دست پیدا کند. بدون شک اگر روابط‌عمومی‌ این تسهیلگری را انجام نداد دچار ساختاری غیرحرفه‌ای و  معیوب است.

از طرفی ضعف بزرگی نیز از جانب رسانه‌ها در قبال روابط‌عمومی‌ها وجود دارد و آن به چالش نکشیدن روابط‌عمومی‌ها توسط خبرنگاران است. متاسفانه در جامعه امروز برخی از رسانه‌های کشور خود را کاملا وقف گروه خاصی می‌کنند و این نشان می‌دهد قدرت و سرمایه خود را از جای دیگری گرفته‌اند. البته لازم به یادآوری است که هنوز هستند برخی از خبرنگاران پرسشگر و مطالبه‌گری که روابط‌عمومی‌ها و سازمان‌ها را به چالش می‌کشند. روابط‌عمومی‌ها اما در این خصوص نیز بیکار نمانده و با سواستفاده از وضعیت اقتصادی خبرنگاران از حربه کارت هدیه استفاده می‌کنند!

معمولا در چنین شرایطی روابط‌عمومی‌ها، به سراغ رسانه‌های درجه ۳ یا ۴ می‌روند، چراکه رسانه‌های درجه یک ویژگی‌های متفاوتی داشته و به سادگی قابل خریدن نیستند.

در کمال تاسف مشکلات اقتصادی و شرایط به‌گونه‌ای است که هر رسانه‌ای به‌دنبال وضعیت اقتصادی مناسب‌تر است. در این وضعیت، همه رسانه‌ها بلاتکلیف مانده‌اند و ناچار می‌شوند با روابط‌عمومی‌ها به گونه‌ای تعامل کنند که جایگاه منتقد بودن خود را از دست بدهند و روابط‌عمومی‌ها نیز با ماهی گرفتن از این آب گل‌آلود تمام ضعف‌های خود را پنهان کرده و گاها اخبار غیر واقعی و رپورتاژهای سازمان خود را از طریق رسانه‌ها به جامعه هدف منتقل می‌کنند.

به امید روزی که شرافت رسانه، در گرو معیشت، قربانی روابط‌عمومی‌ نشود.

 روز روابط‌عمومی‌ مبارک!

نویسنده: سهیل فرزین

ارسال نظر