|
کدخبر: 166960

برنامه «کربن صفر» و بانک مرکزی انگلیس

فیونا هاروی -روزنامه‌نگار ارشد محیط‌زیست

به‌تازگی بانک مرکزی انگلستان برای کمک به تحقق برنامه «کربن صفر»، مبلغ قابل‌توجهی را که در بودجه ۲۰۲۱ پیش‌بینی شده بود، پرداخت کرد.

این اقدام بانک مرکزی انگلستان با حمایت بسیاری از نهادهای دولتی و غیردولتی نیز همراه شد که یکی از مهم‌ترین آنها واکنش مثبت «کمیته فراحزبی حسابرسی محیطی» بود. این کمیته ضمن حمایت از این تصمیم، از خزانه‌داری این کشور خواست که اقدامات بیشتری را در این راستا انجام دهد.

فیونا-هاروی

البته طبق گزارشاتی هم که توسط خزانه‌داری انگلستان منتشر شده قرار است این دست اقدامات با هدف گسترش فرصت‌های برابر در جهت دستیابی به هدف «کربن صفر» در سراسر انگلیس انجام شود.

از جمله این اقدامات می‌توان به برنامه دولت برای صدور اوراق قرضه به ارزش ۱۵ میلیارد پوند و همچنین ایجاد بانکی با سرمایه اولیه ۲۲ میلیارد پوند (واقع در لیدز) اشاره کرد. همه این برنامه‌ها را باید در کنار بندهایی از بودجه گذاشت که توسعه اقتصاد سبز را به‌صورت محلی و منطقه‌ای در دستور کار قرار داده است.

چندی پیش هم مقامات ارشد دولت بریتانیا به مردم این کشور اطمینان خاطر دادند که دولت تعهدات خود را در قبال توسعه اقتصاد سبز مو به مو اجرا خواهد کرد. هرچند این اظهارات با استقبال عمومی مواجه شد اما بسیاری از فعالان محیط‌زیست در انگلیس، نسبت به جزییات گنگ و نامشخص طرح‌های دولت در این زمینه ابراز نگرانی کردند.

 اما تحلیلگران اقتصادی معتقدند این اقدامات دولت می‌تواند سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را برای ورود به حوزه‌های اقتصاد سبز تشویق کند. در همین راستا، «کارن وارد» استراتژیست ارشد JP Morgan و مشاور سابق فیلیپ هاموند در زمان تصدی سمت وزارت می‌گوید: سرمایه‌گذاران بخش خصوصی می‌توانند با استفاده از این موقعیت منحصربه‌فرد شرایط را برای گسترش نگاهی در راستای اقتصاد سبز فراهم کنند، به همین دلیل است که نباید اقدامات دولت را دست‌کم گرفت و این فرصت طلایی را به‌راحتی از دست داد.

بسیاری بر این باورند که خزانه‌داری انگلیس به در دست گرفتن پرچم مبارزه با انتشار کربن در جهان، از سوی دولت این کشور امید بسته است. این عده از کارشناسان معتقدند باتوجه به توان مالی دولت و انگیزه قوی برای حرکت در مسیر توسعه اقتصاد سبز، تحقق یافتن رهبری انگلستان برای مبارزه با گسترش صنایعی که کربن تولید می‌کنند دور از انتظار نیست. یکی دیگر از اقدامات دولت، تشکیل کارگروهی برای توسعه بازارهایی جدید با رویکرد «کربن صفر» در بازار سهام لندن بوده است. «کلارا فورسس» مدیرعامل پیشین بورس اوراق بهادار لندن، ازسوی دولت انگلیس برای هدایت این کارگروه انتخاب شده که شخصا انگیزه‌های زیادی برای فعالیت‌های محیط‌زیستی دارد. تا اینجا خروجی این کارگروه، برنامه صدور «اوراق قرضه سبز» بوده که می‌تواند سرمایه عظیمی را به بخش اقتصاد سبز تزریق کند. در این طرح که سهامداران نیز از آن استقبال کرده‌اند می‌توان زمینه را برای تحقق اهداف محیط‌زیستی دولت فراهم آورد و هم اینکه فعالان بازار سهام لندن نیز می‌توانند سود بسیار خوبی را در پی خرید این اوراق به‌دست بیاورند.

البته همانطور که گفته شد باوجود استقبال مردم، انتقادات زیادی هم به عملکرد دولت در زمینه جلوگیری از آسیب‌های زیست‌محیطی وارد شده است. از جمله این انتقادات تاخیری است که پس از به راه افتادن جنجال‌ها بر سر «برکسیت» ایجاد شد و اجرای طرح‌هایی از این دست را به تعویق انداخت، اما دولت بوریس جانسون قول داده که بدون توجه به جنجال‌های سیاسی و اجتماعی، تلاش خود را برای اجرایی کردن برنامه‌های محیط زیستی که می‌تواند طرح اقتصاد سبز را گسترس بخشد، به‌کار گیرد. مشاوران جانسون نیز در اظهارات متعددی قول داده‌اند که اجرای طرح‌هایی از این دست، باعث کاهش نرخ بیکاری شود و توسعه اقتصادی همه‌جانبه‌ای را در سراسر بریتانیا رقم بزند.

ترجمه: سهند اینانلو

منبع: گاردین 

 

نویسنده: فیونا هاروی
مترجم: سهند اینانلو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها