|
کدخبر: 153807

هدیه رهبر انقلاب به اقتصاد ایران

یوسف کاووسی - مدیر کل اسبق بازرسی بانک مرکزی

سال‌ها عادت کرده بودیم به بیم و امیدها، عادت کرده بودیم به مهلت‌های سه‌ماهه و شش‌ماهه ، آیا بشودها و آیا نشودها به‌ویژه در مورد مذاکرات با اروپا و امریکا در خصوص هسته‌ای تا جایی که به یاد دارم از سال ۸۲ مذاکرات به ریاست جناب روحانی با اروپا و سولانا شروع شد و تصور می‌شد در ماهه‌ای نزدیک نتیجه حاصل می‌شود و با توافقی که با اروپا انجام شد این‌طور به نظر میامد که کار تمام است  ولی به‌یک‌باره همه‌چیز برعکس شد و اروپا با چراغ سبز امریکا از توافق عقب نشست و تعهدات را اجرایی نکرد و متعاقب آن دستور خروج از تعهدات ایران و بازگشایی سایت‌های هسته‌ای در اواخر دولت اصلاحات  صادر شد.

کاووسی

بعد از آن انتخابات ایران در سال ۸۴ و انتخاب دکتر احمدی‌نژاد و عوض شدن کل سیاست‌های کلان کشور و انتخاب دکتر لاریجانی به‌عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی و راهبردی دیگر در مذاکرات و بعد از آن انتخاب دکتر جلیلی به عنوان دبیر شورا و رهبری مذاکرات با خانم اشتون و رفت‌وآمدها و بیانیه خوانی‌ها و تعیین وقت کردن برای مذاکره بعدی در ۳ ماه بعد و یا ۶ ماه بعد و تفسیرها و تحلیل‌ها و آثارش بر اقتصاد و بالا و پایین شدن قیمت‌ها و در یک کلمه نبود ثبات ۸  سال گذشت و اقتصاد در فراز و نشیب وبیم وامید قرار گرفت.

تا اینکه مذاکره‌کننده سال ۸۲ شد کاندیدا و شد رئیس‌جمهور و با نشان دادن کلید ، به همه اقتصاد و بازار گرا داد که همه  مشکلات تمام شد و من حقوقدان و من مذاکره‌کننده قبلی و منی که شناخت از دنیا و طرف‌های مذاکره دارم کار را تمام می‌کنم و امیدها زنده شد.

و دوباره مذاکرات و رفت‌وآمدها و زمان تعیین کردن‌ها برای مذاکرات بعدی  واینگونه شد که دوباره بیم و امید ظهور کرد.

در این میان سومین مذاکره‌کننده ارشد و نماینده اروپا هم مهلتش در حال اتمام بود و خانم اشتون به خانم موگرینی  تحویل داد و بالاخره در اواخر دور اول دولت اعتدال و امید نطفه امیدی بسته شد به نام برجام و دوباره آرزوها و امیدها و امید به ثبات در بازار اما دست بر قضا کسی در امریکا رئیس‌جمهور شد به نام ترامپ که پشت پا زد به تمام قواعد بازی و قبل انتخابات وعده پاره کردن برجام را داد !

وباز بیم و امید بر اقتصاد ایران حاکم شد و دوباره مهلت‌های تمدید  سه‌ماهه و شش‌ماهه و در نهایت بعد از یک سال خروج رسمی امریکا از برجام  تائید شد و اینجا بود که امیدها به نا امیدی و یاس تبدیل شد و تحریم پشت تحریم و تحریم با تهدید  و تحریم با وضع قوانین ضد ایران و شد آنچه شاهدیم و بلوکه شدن پول‌های ایران در کشورهای دیگر و قفل شدن فروش نفت و گاز و کشتیرانی و بانک و.....‌.‌ و ازقضا ورود کرونا و ضربه مضاعف به اقتصاد ایران و بسته شدن راه‌های کمک به ایران توسط لابی امریکا و البته ضوابط و مقررات جهانی بانکی و باز بازگشت به عقب و گام‌به‌گام انجام برگشت به فعالیت‌های هسته‌ای و تکرار تاریخ و بیم و امیدهای سال ۸۲  و البته انتخابات مجلس ایران و انتخابات امریکا در سال ۹۹ و تاریخ مجدد تکرار شد و این بار بایدن آمد و امیدها برای بازگشت به برجام آغاز شد.

و حال با این بیم و امیدهای آشنا و نزدیک به بیست‌ساله این بار رهبری انقلاب وارد جریان شده و به همه این ماجراها خاتمه دادند و تکلیف همه را روشن کردند و حرف قطعی و نظر قطعی ایران را به‌صراحت اعلام و شروط ایران را برای بازگشت امریکا اعلام نمودند و یک‌بار برای همیشه ما را  از بیم و امید خارج و تکلیف را بر همه سیاسیون و اقتصادیون روشن کردند.

هرچند که ایشان سال هاست با شعار اول سال سعی در نشان دادن مسیر دارند و اتکا به داخل و تولید ملی و رونق و جهش و..‌. ولی با نبود اعتقاد و نگاه مرعوب نتیجه‌ای که باید حاصل نشد.

و باز با تأسف ما انتخاباتی داریم برای ریاست جمهوری در سال بعد که باز نظرات و شعار رهبری محقق نمی‌شود و کاندیداها برای کسب رأی دست به عوام‌فریبی می‌زنند و باز گرای غلط به‌طرف بدعهد و باز فشار و تحریم و بی‌ثباتی در اقتصاد با این تفاوت که این بار امریکا با پشتیبانی و اجماع اروپا به میدان خواهد آمد و اگر نجنبیم و اگر حواسمان جمع نباشد ضربات سخت‌تری وارد خواهند کرد.

امید است با ذکر این سوابق کمکی به مجموعه مدیریتی کشور کرده باشیم تا دست از غفلت و عوام‌فریبی برداشته و اختلافات داخلی را بزرگنمایی نکرده و دست در دست هم دهند تا مشکل مردم ایران را که زیر بار تورم و سو مدیریت کمر خم کرده رفع نمایند و بدانند این پست‌ها و موقعیت‌ها گذراست و آنچه می‌ماند صداقت و نیکی و عمل صالح است.

نویسنده: یوسف کاووسی
  • علی ارسالی در

    فعلا که دنبال چندین ده جوان خاطی اند و ت وجیه بی کفایتی اند در انجام قولهای از گذ شته اعلام شده و تا ببینیم در تنور باز ان تخابات چه برای توجیه کسب منفعت توسط دیگر ان حسب واقعیت جامعه ارائه شود و جوانی و جوانانی دیگر در عتاب و خطاب جمعی دیگر در پی بی عملی شان بوقت اعتراض به شیوه ناصح یح قرارگیرند

    • خلیل ارسالی در

      اقای کاووسی خسته نباشی ماکه خسته شدیم خوش بحال شماها که دردنان شب ندارید وهمش درحال تهلیل امور هستید ای ول

  • ناشناس ارسالی در

    الذین والذین روز به روز بدتر از اینه به هیچ چیز و به هیچکس دل خوش نبستیم

  • محمد ارسالی در

    وقتی دولت ایران روحانی وزیر اقتصاد شیش م اه قول سود صندوق پلایش یکم داد هنوز سودی به کسانیکه شیش ماه خریدن نداده حتی یک د رصد ولی نوسانگیر و حقوقی سود خوبی از این صندوق بردن چه امیدی هست به رئیس جمهور ا مریکا

  • ۰ ارسالی در

    انتخابات نزدیک شد دوباره قول دادن مسولین هم شروع شد جلو گرونی را بگیرد لطفا هر خونه دو یا سه جوان بیکار دارن

  • ناشناس ارسالی در

    لبیک یا خامنه ای

  • ناشناس ارسالی در

    مشکلات فقط با اجازه دادن به هر گروه وحزب ی چه مخالف چه موافق برای ریاست جمهوری هس ت بدون تایید صلاحیت.
    صلاحیت رو بیش از هر کسی مردم تشخیص میدن .
    ما نی از به یه رییس جمهور مردمی داریم که توانا یی اینو داشته باشه که تمامی مدیران این چ هل ساله را بیرون بریزد و مدیران جوان و م تخصص بگذارد .

  • ناشناس ارسالی در

    چه هدیه ای دادند

  • سعید ارسالی در

    دقیقا مشکلها مربوط به خود ماست قطعا بدون دلبستگی به عوامل بیرونی باید با تمام تو ان پتانسیل در پی ساختن کشور وتولید باشیم .

  • ناشناس ارسالی در

    با اینکه تحلیل درستی بود ولی در بین مسئو لین کشور هیچ انگیزه ای وجود ندارد. من فک ر میکنم به غیر از معدودی خادم بقیه دست ن شانده هستند و بدا به حالشان.و ضمنا کار ا ز نصیحت گذشته.

    • ابوالفضل ارسالی در

      هدیه چی شد پس!؟!؟؟؟
      کوش هدیش؟

  • آرمان ارسالی در

    رهبر معظم انقلاب هر وقت که اراده بفرمایین و دستور بدهند همه موظف به اجرا هستند.. هیچ ربطی هم به انتخابات یا این دولت یا دولت دیگه نداره همیشه حرف آقا تمام کننده بوده و هست..

    • نادر ارسالی در

      از دست نری یه وقت عقل کل،این هوش و از کج ا اوردی شیطون.مغزتو باید بزارن تو الکل،ت و موزه لوور فرانسه،

  • مهدی ارسالی در

    خط فقر ۱۰ میلیون و ۹۰درصد ما مردم درآمدم ان زیر خط فقر.دیگه نمی تونید تقصیر رو بی ندازید گردن دولتها و مذاکرات و غیره.مردم دیگه می فهمند شما هم کم چاپلوسی کن گستر ش نیوز

  • احمد ارسالی در

    سلام، انشاالله

  • مجید ارسالی در

    کدام نظر و کدام مدیریت؟
    با نظر رهبر انقلاب موافقم که تمام مشکلات با تکیه بر داخل حل میشود
    ولی خیلی اگر و اما هست،خیلی سوالها و خیلی شاید ها
    آیا خبر از نگاه مردم و مسئولین ما نسبت به شرایط کشور داریم؟نگاهی که به قول پدربزرگم در گذشته مال بیت المال بود و در حال حاضر مال دولت!(میدانی تفاوت در همین نگاه چه بر سر کشور ما آورده؟!)مسئول و کارمند و کارگر اعتمادی به بالادستی ندارند ...
    رهبر معظم انقلاب بهترین کاری که میتوانند انجام دهند این است که ابتدا با نیروهای توانمند انجمن یا گروهی تشکیل دهند جهت قدرتمند سازی قدرت نظارتی کشور(آن هم به صورت الکترونیک)در تمام زمینه ها که کسی توان دزدی در هیچ حوزه ای را نداشته باشد نه شرایط کنونی که از هر کس در هر اداره یا هر شرکتی سوال کنی متوجه میشوی حتی کارگر ساده هم اطلاعاتی از دزدی ها دارد


  • محمد از مشهد ارسالی در

    هرزمان که از ذکر خدا که همان ولایت الله از طریق اولیای الهی می باشد غافل شدیم هم ین می شود که این وعده خداست

    • ناشناس ارسالی در

      خرافه باورها ایران را نابود کردند ظاهرا تو جمجمه اینا سرگین الاغه

  • ناشناس ارسالی در

    فقط مردم فقر تر فقرتر بدبخت تر بدبخت تر میشوند بعد چهل و سال ما این فهمیدیم

  • Ali ارسالی در

    ویران شده ایران

    • ناشناس ارسالی در

      در عوض انرژی هسته ای داریم ( ببخشید البته آرزوش رو داریم )

  • ناشناس ارسالی در

    پس دلیل رشد دلار همین بود .

  • ناشناس ارسالی در

    همه چی برامون حسرت شده بخدا بااین گرونیا واوضاع مرغ وگوشت وخریدلباس و....همه چی ح سرت رسیدگی کنیدلطفا دیگه نمیکشیم

  • ناشناس ارسالی در

    نا شکرا این همه نعمت ،دیگه چی میخاین .هر چی بخواین هست .خودتون هم همتی کنید .بسه این همه ناله .خوبی از حد گذشته.

  • علیرضا ارسالی در

    ایشون خودش بازرس جایی هست که هزاران هزار میلیارد دلار از اونجا اختلاس شده

  • کیومرث ارسالی در

    چقدر ظلم آخه

  • احسان علیرضایی ارسالی در

    جوان مملکت برای یه خونه ۱۰۰متری که چه عر ض کنم ۳۰متری اش هم رویا شده براشون. حتی اجاره.
    .

    • ناشناس ارسالی در

      خودمون خواستیم اینجوری زندگی کنیم
      اگه خیلی ناراحتید ، بروید یه کشور دیگه ، البته اگر پول عوارض خروج رو داشته باشید .
      به خدا دارم گریه میکنم و مینویس م

  • محمد رضا ملاعلیا ارسالی در

    انشاالله امام زمان عجل الله ظهور نماید و بساط ظلم برچیده شود الهی آمین ولایت فقیه را تنها نگذارید.

  • ناشناس ارسالی در

    اقای‌ بابک...من‌بیسواد ازشما‌سئوال‌دارم< br />
    وقتی ابزار قدرت و تحریم دست یک قدرت جهانی است..گذاشتن شرط و شروط در ست است؟‌ بقول شما‌ کار را یک سره کرد..

  • زهره فتحعلی زاده ارسالی در

    همتون درست میگید
    یکی راه چاره بده
    بگید چکار کنیم وضع درست بشه

  • ناشناس ارسالی در

    فقط و فقط اگر بعد از اتمام دوره ریاست جمهوری یا هر مسئول دیگری او را بابت کارهایی که انجام داده زیر سوال میبرند و بازخواست میشدکه چرا کار منفی انجام داده و او را محاکمه می‌کردند دیگر هر کس هر کار دلش میخواست انجام نمی‌داد میفهمید که بعدش باید پاسخگو باشد

  • ناشناس ارسالی در

    نقش کاسبان تحریم و موشک پرانی برای ایجادزمینه نقض برجام رافراموش کردید،دولت وقدرت درسایه ای که هرگزنخواهد گذاشت این مملکت روی آرامش و ثبات اقتصادی رابخود ببیند،تعطیلی بنگاههای تولیدی واقتصادی کشوربه یمن همان آرامانگرئیهای غلطیست که شما نامش را تصمیمات داهیانه میگذاریدو اینگونه مجیزش را میکنید. خوبست خودتان را گول نزنید.

  • ناشناس ارسالی در

    ازاین مجموعه مدیریتی حاکم برکشورتنهاچیزی که دیدیم دروغ،تکذیب واختلاس بودایران شد ه ویرانه هیچ روزنه امیدی نمی بینم.

  • امیر ارسالی در

    مسئولین به مردم پشیزی ارزش قایل نیستند ..امام خمینی گفتند که نگذارید مملکت دست دزدان ..بی لیاقتا.وبی کفایتها بیفتد. وقتی یه خانم بتونه وزیرجارجه رو انتر خودش کنه معلومه نتیجه چه خواهد شد ..مشکل اینجاست که ..یه روزی نه شرقی نه غربی گفتند .کار به جایی رسیده کهبه دامن شرقو غرب پناه بردیم .وابسته اونا شدیم

  • حافظ ارسالی در

    مملکت که مجلس ودولت درعمل هیچ کاره هستند اوضاع و احوال خوبی نداره وهر مسولی اگه واقعا انقلابی هستند بيايند ومثل مردم متوسط نه فقیر زندگی کنند

  • ناشناس ارسالی در

    با سلام به خدا مردم ایران همهوطن پرست وم سلمونن اگه دست دزدای داخلی روشه وتبعیض و رداشته چه مردم تا پای جان برای انقلاب وش هدا ایستادگی میکنن ولی وقتی میبینن یه عد ه از رانت خاری ودزدی بیت المال مرفه زندگ ی میکنند نا راحت هستند برا بقای نظام جمه وری اسلامی باید همه مسئولین برای مساوات وبرداشتن تبعیض مهیا شوند به طور جهادی

  • مهدی رنجبر ارسالی در

    درست گفت همه اینها واین مذاکرات فقط برای حل مشکلات که دیدید طرف مقابل زیاده خواه وایرانی راذلیل می خواد تنها راه مافقط وفقط وفقط قوی شدن واتحادداخلی برای حل مشکلات تمام اقتصادی فرهنگی امنیتی نظامی سیاسی روابط بین الملل والسلام بقیه همه بازی سیاسی ومردم خواهشاً به کسی رای بدید که برنامه مشخص و پیشرفته داشته باشد یعنی قابل دسترس نه محال

  • ناشناس ارسالی در

    مشکل ما داخلی است نه خارجی اینقدر که ما ذخایر و معادن و محصولات کشاورزی وسد ونیر وگاه داریم ما باید دنیا تحریم کنیم ولی م تاسفانه خیانتکار زیاد داریم

  • رضا ارسالی در

    با کاری که حسن کرد من به شخصه نابود شدم حتی خونه هم نتونستم امسال اجاره کنم که گفتن بهش توهین نکنید ولی نفرینش میکنیم که خدا تقاص این ملت رو از این حسن چاخان بگیره لال بمیره که اونطرف پاسخ جنایتهاشو بده اما تا جای که من میدونم پنیر مجانی رو تله موشه وهیچ کس تو این جنگل که دنیا نام داره نه دلشی بحال کسی میسوزه نه خدمت بی نظر میکنه تا دست سر زانو نگذاری نمیشه کشورهای دیگه که وا اسفا ودریغ از ذره رحم دنبال هدف دیگه مذاکره و قرار داد میگذارن ایران جهان کوچکه هیچی کم نداره از نیرو توانا تا سرمایه هرکس هم بیرونی نگاه میکنه بی شک نفعی داره براش ولاغیر مسول درست وبکار که خدارو شکر نمیگذارن باشه سریع مافیاهای مختلف میزنندو ردش میکنند همه چیز تقسیم شده ومردم هم جزو موالی محسوب میشن کسی هم به حرف اقا واقعا عمل نمیکنه وگرنه چند ساله اقتصاد مقاومتی رو مطرح کردن چقدر هم درد ومشگل ماست اما افسوس که فقط ظاهری وشعاری ودر واقع دنبال سود خودشون که همین وضعه وتحریم شما چند برابری همه کالا ها رو در کسر دقیقه میبینی که سریع متوجه میشی اما کارهای این راهزنا رو که میگن واعلام میکنند ودفاع هم میکنند با چه سرعت انجام میشه چقدر باید پول ازش بیرون بکشن تا انجام بشه چقد ر دزدی اختلاس دیدیم چکارشون کردن میشه یه وام ۵میلیون گرفت که دوازده هزار میلیارد جابجا میش تا این افراد در گلوگاه ها مستقرن بدتر از دیروز

  • سید ارسالی در

    رهبرفرزانه ما جانشین امام زمان ماست، پس هیچ زمان به مردم خودش دروغ نمی‌گوید، تمام حرفه‌ای آقا درست هستند، آرزوی سلامتی ابدی ودیداروملاقات با ایشان را دارم.

  • حمید واهبی ارسالی در

    همتون میگین ما تو فقریم بیکاریم
    و لی نشستید فکر کنید چرا تو فقریم
    وق تی تو انتخابات بیشتر مردم به کسی رای مید ن که اسم آزادی رو میاره و همیشه با همین اسم آزادی مملکت و به تاراج میبرن ولی باز هم گول میخورن باز به آزادی رای میدن بله نتیجه اش میشه فقر و بیکاری

  • ناشناس ارسالی در

    امام خمینی فرمودند با ولی فقیه باشید تا به مملکتتان آسیبی نرسد چقدر عمل کردیم برعکس فقط به آزادی دروغین رای دادیم

  • جواد ارسالی در

    احسنت به رهبری عزیز

  • حح ارسالی در

    من دیگ این زندگی رو نمیخوام دیگ داریم از گرسنگی میمیریم خدا یا این شکنجه و ظلم چ یست ک ما میکشیم گناه ما چیه....

  • مسعود ارسالی در

    قلب آدم درد میگیره احساس ناامیدی بهمون دست میده که واقعا رهبرمون تنهاست یعنی کسی نیست که ریشه این اشخاص دروغگو رو دربیاره بابا بخدا تمام ملت ایران پشت رهبرشون هستن اگر اینجور نبود اینقدر زیر بار مشکلات طاقت نمیاوردن کار اطاعتی روی کاندیدا انجام بدین بیشترشون یا خائن هستن یا بسیار فاسد اینکه دیگه برای تمام مردم دنیا مشخص شده اگر زودتر جلوی اشخاص قدرت طلب و فاسد گرفته نشه مثل انکبوت دور خودشون تار می‌بافند اونوقت دیگه کسی حریفشون نمیشه بدتراز اون آدمهای مثل خودشون رو اطرافشون جمع میکنن تا جایی که دیگه هیچ حرفی از مردم رو نزارن دقیق متوجه بشی شاید اشخاصی مثل احمدی نژاد حرفاشون در بعضی مواقع تند باشه ولی هم دلسوز مردم هم خودش رو سرباز امام میدونه اطرافیان دارن اونو با کمک شبکه های بیگانه از چشم میندازن.

  • ناشناس ارسالی در

    حسن روحانی و دار و دسته اش بعنوان خائن و تباه کردن عمر و سرمایه های ملت باید محاکمه شوند. وزیران او به جرم ترک فعل باید مجازات شوند.

  • عادل ارسالی در

    مشکل کشور ما راه حل داره .ولی اراده ای ب رای حل کردن نیست.همچی داریم.نفت.طلا.معدن .صنایع.نیروی کار و.....ولی مفسدین سوار ا قتصاد شدن.و نونشون تو عدم پیشرفته.مفسدین زورشون به ملت رفته و پیشرفت را به ضرر خ ود میدونند.راه حل اینه که پیوند رانت با قدرت را از بین برد.سرمایه مفسدین را گرفت ه و در جهت پیشرفت کشور هزینه کنند.

ارسال نظر