|
کدخبر: 151887

اشتباهی که خون گوگل را به جوش می ‌آورد

جلال ترابی - استراتژیست کسب و کار

در ارتباط با سئو و بهینه سازی، چند اشتباه رایج وجود دارد که ارتکاب آنها، تاثیر ناخوشایندی روی رتبه سایت به جا می‌گذارد. در مطلب قبلی، تعدادی از این اشتباهات فاحش را توضیح دادم. در مطلب کنونی به انواع دیگری از این اشتباهات می‌پردازم.

جلال-ترابی۲

پیدایش اسپم‌ها به اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی برمی‌گردد. هدف از خلق اسپم، ترافیک‌آفرینی دروغین یا فریب الگوریتم‌های رتبه‌بندی بود. اسپم‌ها هنوز هم با تمام قدرت در فضای اینترنتی حضور دارند. نه تنها موتورهای جستجو بلکه شرکت‌های بزرگ هم از اسپم نفرت دارند. گوگل کمیته مبارزه با اسپم را تاسیس کرده تا جلوی هرزه‌نگاری و ارسال هرزنامه را بگیرد.

یکی از رایج‌ترین روش‌ های ایجاد اسپم در فضای وب، ایجاد تعداد زیادی کلیک برای فلان لینک خاص است. از این شگرد استفاده می‌شود تا موتورهای جستجو صفحه مرتبط را «محبوب» در نظر بگیرند. البته تشخیص این موضوع برای موتورهای جستجو اندکی مشکل‌ است چون سازندگان این لینک‌‌ها از روش‌‌های مختلفی برای کلیک استفاده می‌کنند.

اگر وبلاگ‌نویس حرفه‌ای یا تولیدکننده محتوا باشید حتما با کلمه پیوندها و پیوندهای روزانه مواجه شده‌اید. در این روش وبلاگ‌های مشابه یا وبلاگ‌نویس‌هایی که باهم دوست یا همکار هستند همدیگر را لینک می‌کنند. در واقع آنها با این کار برای همدیگر ترافیک ایجاد می‌کنند یا آن را منتقل می‌کنند. این روش هم یکی از راه‌های اسپم شدن در سطح اینترنت به شمار می‌آید و دلایل بسیاری برای انجام آن وجود دارد که از حوصله این مطلب خارج است.

 مورد مهم و مرتبط بعدی به لینکدونی‌ها مربوط می‌شود. لینکدونی‌ها، محلی برای ثبت لینک وبلاگ و سایت‌ها به حساب می‌آیند. وجود تعداد بسیار زیادی لینک در صفحه و نیز اینکه هرکسی و در سطحی می‌تواند لینک ثبت کند باعث می‌شود که این کار هم اسپم به حساب آید و خون گوگل را حسابی به جوش آورد.

روش رایج بعدی که در ادامه درباره آن توضیح می‌دهم در فضای نت فارسی بسیار رایج است و به فور استفاده می‌شود. سایت‌هایی که ترافیک بالایی دارند بخشی از سایدبار خود را به لینک کردن برای مشتریانی که از آنها جایگاه لینک خریده‌اند اختصاص می‌دهند.

این نوع جایگاه‌ها تنها با دادن یک لینک ساده به سایت مقصد انجام می‌شود اما مشکل بزرگ آن است که بسیاری از سایت‌هایی‌ که به سایت‌های مقصد لینک می‌دهند نمره اسپم (Spam Score) بالایی دارند و به‌این‌ترتیب سایت‌های مقصد را با مشکلات عجیب و غریبی مواجه می‌کنند.

ترفندهای استفاده شده به مواردی که گفته شد محدود نمی‌شود. روز به روز به تعداد حیله‌های جدیدی که برای ساختن این نوع لینک‌ ها ابداع می‌شوند افزوده می‌شود. موتورهای جستجو هم به صورت مستمر الگوریتم‌‌های خود را بهبود می‌بخشند، صفحات را بررسی می‌کنند، گزارش‌‌های وبمستر های کلاه سفید را بررسی و خلاصه با این نوع لینک‌سازی بی‌ارزش، مقابله می‌کنند.

   مورد بعدی به نمایش محتوای غیرواقعی به ربات‌‌های خزنده موتور جستجو مربوط می‌شود. در اینجا سایت خاطی با استفاده از اسکریپت و کدهای از پیش تعریف شده به هویت بازدیدکننده و واقعی بودن یا نبودن او پی می‌برد. محتوایی که برای ربات خزنده موتور جستجو نمایش داده می‌شود با محتوایی که به کاربر انسانی نشان داده می‌شود تفاوت دارد!

موتورهای جستجو در صورت کشف این حربه فریبکارانه، این صفحات را به طور کامل از نتایج جستجو حذف می‌کنند. البته بعضی مواقع از این روش برای نیل به یک‌سری اهداف مثبت استفاده می‌شود. برای مثال ممکن است به قصد بهبود تجربه کاربری استفاده شود. اگر این‌گونه باشد موتورهای جستجو اجازه می‌دهند که این صفحات رتبه خوبی را کسب کنند. با این همه در مجموع توصیه می‌شود که از کلک‌ استفاده نکنید.

کم ارزش بودن محتوای یک صفحه لزوماً به آن معنا نیست که آن محتوا از نوع اسپم است بااین‌حال موتورهای جستجو با تکیه بر یک‌سری ساوزکارهای خاص، محتوای باارزش و متفاوت را از محتوای تکراری و کپی پیستی متمایز می‌کنند. مطالب کپی، تکراری یا قدیمی یا تولید شده توسط نرم‌افزارها هرگز نمی‌توانند جای محتوای اصل و ارزشمند را بگیرند و موتورهای جستجو نیز اصراری به نمایش محتوای بی یا کم‌ارزش ندارند. بنابراین به اشتباه تصور نکنید که به روزرسانی مداوم سایت با مطالب کپی یا بی‌کیفیت به بهبود رتبه سایت شما کمک می‌کند.

نویسنده: جلال ترابی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها