|
کدخبر: 149812

مراقب اشتباهات خنده‌ دار سئو باشید

جلال ترابی - استراتژیست کسب و کار

در ارتباط با سئو و بهینه سازی، چند اشتباه رایج وجود دارد که ارتکاب آنها، تاثیر ناخوشایندی روی رتبه سایت به جا می‌گذارد. در ادامه سعی خواهم کرد تعدادی از این اشتباهات فاحش را توضیح دهیم.

جلال-ترابی۲

چند سال قبل اگر عبارت ثبت سایت در گوگل را جستجو می‌کردید صفحه‌ای باز می‌شد و از شما آدرس سایت، اطلاعات آن و کلیدواژه‌ها را می‌خواست. در مرحله بعد اطلاعات در صف انتظار قرار می‌گرفت تا بررسی شود بعد ربات‌‌ها و خزندگان موتور جستجو، وارد سایت می‌شدند و شروع به بررسی آن می‌کردند.

در آن زمان سئو به همین راحتی بود! همان‌طور که می‌توان حدس زد این فرایند، خوب پیش نمی‌رفت. چرا؟ چون بسیاری از این ثبت‌نام‌ها در واقع فقط مشتی اسپم بودند و روی نتایج جستجو تاثیر منفی می‌گذاشتند. به هر حال این رویه، سال‌های سال است که منسوخ شده است.

بیشتر موتورهای جستجو مشهور از طریق هوش مصنوعی و خزنده‌هایی که در اختیار دارند و نیز با به واسطه منابعی مثل شبکه‌های اجتماعی یا سایت‌های پربازدید به لینک‌های جدید پی می‌برند و آنها را ثبت می‌کنند.

اشتباه رایج بعدی به برچسب‌‌های متا مربوط می‌شود. متاسفانه این یکی را هنوز هم در سایت‌های فارسی‌زبان می‌بینیم.  بعد از باز کردن فلان مقاله با انبوهی از برچسب‌ها مواجه می‌شود که گاها، بازدید از صفحه را آزاردهنده می‌کنند. به این ترتیب، بار علمی صفحه و محتوا به حاشیه رانده می‌شود و  کاربر ممکن است صفحه و سایت را به راحتی ترک کند.

تا همین چند سال قبل سئو را همین‌گونه تعریف می‌کردند: همه کلمات کلیدی مرتبط با مطلب و سایت خود را به عنوان برچسب، داخل صفحه بیاورید! از شیر مرغ تا جون آدمیزاد را داخل برچسب ها قرار دادند. این روش اشتباه مدت‌هاست که منسوخ شده است. استفاده بیش از حد از برچسب‌‌های بی‌ربط و اسپم، باعث شد که موتورهای جستجو به اشتباه بیفتند و این مطالب بدون اینکه کار خاصی انجام دهند یا ارزش خاصی را ایجاد کنند در بین نتایج اولیه گوگل جا خوش کنند. خیلی از بلاگ با همین شگرد نتایج خیلی خوبی کسب کردند اما بعد از ورود به آنها به جای محتوا با مزرعه‌ای از لینک‌ها مواجه‌ می‌شدید.  

برچسب‌ها هنوز هم کارکرد دارند اما باید به درستی و سنجیده از آنها استفاده کرد. اشتباه زمانی است که تصور کنید باید همه موضوعات مربوط به مطلب را در برچسب‌ها ذکر کرد (دقیقاً مثل قبل ترها). این در حالی است که اگر عنوان برچسب‌های شما با سایر صفحات سایت، مشابهت داشته باشند یا عناوین آنها تکراری باشد گوگل، جایگاه پائین‌تری را برای سایت در نظر می‌گیرد.

از برچسب‌ها زمانی می‌توان استفاده کرد که قصد داشته باشیم درباره یک موضوع بسیار کوچک، تولید کنیم و آن موضوع در دسته‌بندی‌های سایت ما جایی نداشته باشد.

فرض کنید من بخواهم درباره بیت کوین چند مطلب در سایت خود قرار دهم. این موضوع مشخصاً در هیچ یک از دسته‌های سایت من قرار نمی‌گیرد پس داخل آن مطالب برچسب بیت کوین یا آموزش بیت کوین را قرار می‌دهم تا از این طریق بتوانم یک دسته‌بندی جزئی برای آن مطلب ایجاد کنم. فراموش نکنید که دسته بندی برای موضوعات کلی و جزییات موضوع استفاده می‌شود اما برچسب می‌‌تواند برای یک موضوع جزئی یا متفاوت هم کارایی داشته باشد.

اکثر رسانه‌ها، خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری برای پوشش خبری یک رویداد یا مراسم مهم، برچسبی برای آن در نظر می‌گیرند؛ مثلا جشنواره خوارزمی. بعد همه اخبار مربوط به جشنواره را در این برچسب منتشر می‌کنند.

اشتباه رایج دیگر استفاده بیش از حد از کلیدواژه‌هاست. به احتمال زیاد از صفحات آزاردهنده‌ای که زیاده از حد، کلمه‌ای را تکرار کرده‌اند بازدید کرده‌اید: دانلود آخرین قسمت سریال شهرزاد، دانلود سریال شهرزاد، دانلود رایگان سریال شهرزاد، دانلود شهرزاد، دانلود رایگان شهرزاد و ...

جالب‌ اینجاست که در ادامه مطلب، با انبوهی از کلمات مواجه می‌شوید: نام سریال به انگلیسی و فارسی به تفکیک تمامی فصول و قسمت‌‌ها، اسم  همه بازیگران، شخصیت‌ّها و نقش‌آفرینان، دانلود زیرنویس به تمامی فرمت‌ّها و زبان‌‌ها و خلاصه هر چیزی که ممکن است به نوعی به سریال مربوط شود. بعضی از وبمسترها معتقدند که ترافیک مناسب کلید واژه‌‌ها یعنی استفاده بسیار زیاد از تک‌تک کلمات کلیدی مربوط به موضوع ! اما هنگام سئو یادمان باشد که کیفیت‌تر مهم‌تر از کمیت است. وجود کلیدواژه‌های متناسب با مطلب، امری مهم به حساب می‌آید اما نباید از حد معمول خود خارج شود زیرا باعث می‌شود که گوگل مطلب و سایت شما را به عنوان اسپم شناسایی کند.

اشتباه دیگری که به فور دیده می‌شود آن است که بسیاری تصور می‌کنند تبلیغات پولی (مثل گوگل ادوردز یا گوگل ادسنس) به صورت مستقیم روی سئو تاثیر می‌گذارد. تبلیغات فقط باعث انتقال ترافیک به سایت شما می‌شود و به صورت غیرمستقیم و در کنار عوامل و فاکتورهای دیگر می‌تواند سئوی سایت شما را ارتقا دهد. مرتکب این نوع اشتباهات نشوید!

نویسنده: جلال ترابی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها