|
کدخبر: 148182

بازارهای سرمایه گذاری در مسیر اصلاح ذاتی

یوسف کاووسی-مدیر کل اسبق بازرسی بانک مرکزی

بعد از انتخابات امریکا و حذف ترامپ ناهنجار و ساختارشکن، پیش‌بینی دنیا حرکت به سمت عقلانیت است و دنیا پذیرفته بایدن دراین جهت حرکت می‌کند.

از طرفی پیدا شدن واکسن کرونا از مسیرهای چندگانه امید به بهبود اقتصاد دنیا را افزایش داده و بازارها با خوش‌بینی به استقبال مراسم تحلیف بایدن می‌روند.

کاووسی

فقط همین دو اتفاق مثبت کافی بود که ثبات نسبی را به بازارها را نوید دهد.

البته اقتصاد ایران نیز ‌متأثر از این دو اتفاق مثبت است و تاکنون که چنین نشان داده است.

بازارهای ارز و طلا ، خودرو و مسکن این روزها کاهشی به سمت رکود است و در بازار خودرو قیمت‌های آزاد از کارخانه بسیار پایین‌تر است  که این نشان‌دهنده آمادگی بازار برای تخلیه حباب است  و در ارز هم همین‌گونه نرخ بازار آزاد از نرخ سامانه نیما پایین‌تر است آن‌هم به‌صورت معنادار.

بازار سرمایه و بورس هم که روزهای خونین اصلاح خود را می‌گذراند با اتفاقات اخیر حرکت اصلاحی آن شدت بیشتری گرفته است و همه این‌ها ازجمله صفر شدن رشد پایه پولی در آذرماه نشان از کاهش انتظارات تورمی مردم است.

حال می‌ماند اظهارات عجولانه و بی‌حساب و کتاب مسئولان ارشد ما و کسانی که زیان از کاهش تنش‌ها می‌برند و تلاشی که در جهت به هم زدن رویه بازار انجام می‌دهند و روشی که در بازار به‌صورت طبیعی در حال انجام است.

امید است این خوش‌بینی‌ها ادامه یافته و آثار روانی حاکم شده در بازار در عالم واقعیت تبدیل به واقعیت شود و دولت به معنای عام حاکمیت این واقعیت را بپذیرد و همسو با آن تصمیمات کلان را مدیریت کند.

نویسنده: یوسف کاووسی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها