|
کدخبر: 146336

‍ کاسبی از آلودگی هوا را تعطیل کنید

مجید گودرزی –فعال سیاسی

سال گذشته وزارت نفت ادعاها مبنی بر آلوده بودن بنزین را بشدت رد کرد. اینبار قاطعانه در برابر انگ آلوده بودن بنزین و درخواست برای واردات بنزین ایستادگی کرد و محل درآمد برخی وارد کنندگان و رانتخواران از آلودگی هوا را  بست.

هر ساله با آغاز فصل سرما بر شدت آلودگی هوا افزوده می شود و عده ایی برای فریب افکار عمومی آن را با نوع بنزین مرتبط می کنند، تا بتوانند مجوز واردات بنزین را دریافت کنند.

گودرزی-مجید

اما مردم باید بدانند با آغاز فصل سرما حدود ۳ میلیون خانوار تهرانی اقدام به روشن کردن وسایل گرمایشی می کنند و اگر هر خانوار تنها یک بخاری ( در حداقل موضوع) یا پکیج روشن کند،  ۳٫۰۰۰٫۰۰۰ وسیله دودزا بدون کنیستر و صافی هوا شروع به آلایندگی هوا می کنند. باید در نظر داشت این آمار بدون لحاظ کردن بخشهای صنعتی، اداری و حمل و نقل در شهری مثل تهران است. اگر تنها چند ثانیه بالای دود کش وسیله گرمایشی منزل تان بایستید متوجه حجم ورود آلاینده ها در ۲۴ ساعت شبانه روز خواهید شد.

این وسایل عموما و یا بهتر بگوییم تا پایان عمر مفید، فاقد سرویس های دوره ایی و ابزار کاهنده آلودگی هوا هستند. بخصوص بخاری ها.

این در حالی است که تقریبا تعداد خودروها در فصول مختلف سال ثابت است. خودروها تنها چند ساعت در روز روشن هستند و معمولا دارای تعمیرات دوره ایی، معاینات فنی و صافی های مختلف هستند.

اما بخاری و پکیج هیچکدام از این خصایص را ندارد و در بسیاری از موارد بطور مداوم در حال ایجاد آلودگی هستند.

بزرگ‌ترین اشتباه کلان و راهبردی کشور، انتقال گاز بجای برق بود. برای نیروگاه‌ها خیلی راحت می‌توان فیلتر گذاشت، اما این کار برای تک‌تک بخاری‌ها و وسایل گرمایشی کار بسیار دشواری است.

گاز در منازل تنها یک کاربرد دارد، آن‌هم گرمایش است، اما برق هزاران کاربرد دارد و البته ایمن‌تر است.

برق در خانه هزاران کاربرد دارد و گاز تنها وسیله  گرمایشی است.

جای تأسف است که هنوز هم با تمام توان سعی در ادامه روند اشتباه گذشته داریم و اصرار بر این مسیر نادرست را دستاورد به‌حساب می‌آوریم.

 کاسبی از آلودگی هوا چاره رفع آلودگی نیست. پلیس راهور و شهرداری با اعلام طرح و زوج و فرد از درب منازل و الزام به پرداخت هزینه برای انجام امور روزانه، در حال کاسبی از آلودگی هستند . در چند سال گذشته هیچ طرح مؤثری در خصوص رفع یا کاهش آلودگی هوا انجام‌نشده، بلکه هر سازمان و دستگاهی با شگردهای مختلف از آلودگی کاسبی کرده‌اند.

اگر تا آخرالزمان هم به این شیوه ادامه دهیم، ذره ایی از آلودگی هوا کم نخواهد شد. فقط برخی‌ها از رانت آلودگی استفاده می‌کنند.

خنده‌دار اینکه هزینه ورود به طرح ترافیک را افزایش می‌دهند تا آلودگی از بین برود! گویا فقط در محدوده طرح ترافیک آلودگی ایجاد می‌شود.

آلودگی برای خیلی‌ها ضرر و برای برخی سود ده است. این باعث می‌شود مسیر اصلاح برنامه‌های غلط سخت و دشوار شود.

نویسنده: مجید گودرزی

ارسال نظر