|
کدخبر: 131731

ابن ملجم مهربان و رئوف

ناصر بزرگمهر - مدیرمسئول

وقتی یک دوست پرواز می‌کند و می‌رود، هرگز نتوانستم همان روز یا شب، یادداشتی بنویسم. خبر می‌رسد که کریم اکبری مبارکه متولد ۱۶ خرداد ۱۳۳۲ روز پنجشنبه، ۸ آبان ۱۳۹۹ با کرونا، آن هم در ۲۴ ساعت بار سفر بسته است.

ناصرـبزرگمهر

انقلاب که شد، کریم اکبری مبارکه به اداره تئاتر آمد و گرفتار بازی ناخواسته مدیریتی شد که فکر می‌کنم سال‌ها رنجش داد و هر بار که مرا می‌دید، اورا ابن ملجم صدا میزدم و او با مهربانی پاسخ می‌داد و می‌خواست توضیحی دهد و من با خنده نمی‌گذاشتم.

او یک بار از اینکه دوستان به شوخی او را ابن‌ملجم می‌نامیدند، نرنجید و من امروز که فکر می‌کنم، می‌بینم چگونه می‌شود دلی به آن مهربانی داشت و نقشی چنین منفی را بازی کرد. او به‌راستی از بهترین بازیگران سینما و تئاتر ایران بود.

کریم با چشمان زیبای آبی و همیشه غمگین با قیافه‌ای خشن، دلی بزرگ و کودکانه و مهربان در سینه داشت.

او هنرمندی توانا بود و شخصیتی آرام و صبور داشت. فکر می‌کنم آخرین بار، ۳، ۴ سال قبل بود که باز هم پیام مهربانی داد و از اینکه در ایام بیماری من، بی‌خبر بوده و نتوانسته حضوری دیدار کند، عذر تقصیر خواسته بود. آخرین بار هم شب عید بود که گروه یاران مرکز هنرهای نمایشی را تشکیل دادیم و او در پیامی، این گروه را به فال نیک گرفت و حالا همه رفقا در آن گروه پیام‌های تلخ نبودنش را به خانواده محترمش و یاران مرکز هنرهای نمایشی تسلیت گفته‌اند.

مشهورترین نقش وی درسینما نقش سرکرده در فیلم مرگ یزدگرد و در تلویزیون نقش ابن‌ملجم مرادی در سریال امام علی و احمَربن شُمَیط در سریال مختارنامه و صورت زخمی در سریال بچه مهندس بوده است.

بازی در نمایش‌های پهلوان اکبر می‌میرد نوشته بهرام بیضایی، کوچ به کارگردانی بهزاد فراهانی، مرگ یزدگرد به نویسندگی وکارگردانی بهرام بیضایی، از خاک تا افلاک به کارگردانی محمود فرهنگ، سیمرغ سیمرغ به نویسندگی و کارگردانی قطب‌الدین صادقی، بیا تا گل برافشانیم به کارگردانی مجید جعفری و باغ آلبالو نوشته آنتوان چخوف و کارگردانی اکبر زنجانپور بخشی از کارهای او در تئاتر است.

دوست و همکار خوبی بود. یادش برای همه کسانی که از نزدیک می‌شناختند و آنها که از هنرش لذت برده‌اند، گرامی باد.

نویسنده: ناصر بزرگمهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها