|
کدخبر: 121109

آفت در کشاورزی ایران با دخالت‌های دولتی

سهراب بختیار – کارشناس اقتصادی

طی روزهای اخیر و پیرو مصوبه شورای اقتصاد در اختصاص ارز تک نرخی و نیمایی به واردات کود و سموم شیمیایی، قیمت این مولفه اصلی در کشاورزی چندین برابر شد.

سهراب-بختیار

این در حالی است که با حدود ۵ برابری شدن قیمت کودهای شیمیایی فسفات و پتاس و افزایش ۳تا ۵ برابری سموم به عنوان نیاز اصلی و مهم تولید، تاثیر منفی بر کاهش کشت‌های اصلی همچون گندم، کُلزا، نیشکر، چغندر قند و...در آغاز فصل زراعی جدید میگذارد.

با توجّه به وجود چالش‌های بزرگ اقتصادی در ایران به‌خصوص تشدید تحریم‌های ایالات متحده، اُفت قیمت نفت و تاثیر بحران کرونا و ارزش ارز آوری قابل توجّه صنعت کشاورزی در ایران (۵۳/۵ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۸) میتوان آنرا جایگزین مناسبی برای جبران کمبود ارزی و صنعت نفت دانست و از آن حمایت کرد.

جناب آقای دکتر روحانی ریاست محترم جمهور؛ حمایت هوشمند در زیرساخت‌های توسعه کشاورزی، آبیاری نوین، ماشین آلات پیشرفته و توجّه ویژه به گسترش صنعت گلخانه‌ای در کشور راهکار بسیار مناسبی برای توسعه اقتصادی در کشور و قطع وابستگی کالاهای اساسی و استراتژیک در کشور و رفع محدودیت‌های ارزی است که با سرعت بخشیدن به نرخ مکانیزاسیون صنعت کشاورزی در ایران محقّق می‌شود.

حمایت هوشمندانه دولت و در راس آن حضرتعالی، میتواند ضمن تقویت سیاست خودکفائی، بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور را نیز مرتفع سازد.

جناب آقای مهندس خاوازی، وزیر محترم جهاد کشاورزی؛برداشتن ارز ۴۲۰۰ تومانی جهت واردات کود و سم، راهکار بسیار مناسبی است که زودتر باید عملیاتی میشد، ولی درخواست بنده از دولت محترم و وزارتخانه جهاد کشاورزی خروج آرام از کنترل گسترده بخشهای کشاورزی و هدایت تدریجی عرضه تجارت آزاد این محصولات در منطقه است.

مطمئناً بخش خصوصی ضمن توسعه زنجیره عرضه، مدیریت بازار تقاضا را نیز بخوبی انجام می‌دهد و ناکارائی دولت در سیستم توزیع و عرضه را کم اثر می‌کند.

اگر قرار است نهاده‌ها و کود و سم به قیمت دلار آزاد یا نیمایی در اختیار کشاورز قرار گیرد نمیتوان محصول کشاورزی او را که ماحصل دسترنج یک دوره کشت است را به قیمت ریالی و با زیان فراوان، توسط شورای قیمت‌گذاری مدیریت کرد!!

وزیر جوان و دلسوز جهاد کشاورزی؛تنوع اقلیمی و آب و هوایی در ایران و توسعه زیرساخت صنعت شکر، شیر، مرغ و گوشت و موارد بیشمار دیگر، ایران را کارآمدترین کشور تولید‌کننده محصولات کشاورزی و دامی در خاورمیانه کرده است، لذا با پرهیز از ایجاد قوانین تعرفه‌ای و ممنوعیت وارداتی و صادراتی در محصولات کشاورزی و دامی، راه را برای شکوفایی کامل این صنعت مهیّا سازید تا با استراتژی بازدارندگی فعال از یک سوء و تعامل هوشمند دیپلماتیک با خارج توسط دولت، مدیریّت ساخته و از سیاست‌های متناسب بخش خصوصی در تضمین خرید، عرضه و تقاضا حمایت واقعی کنید.

نویسنده: سهراب بختیار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها