|
کدخبر: 119015

تحلیلی بر ساخت مسکن در سوریه

مجید گودرزی- فعال سیاسی

 در منطقه نا آرام خاورمیانه بیشتر قریب به اتفاق شرکت‌های پیمانکاری جهان، امکان فعالیت ندارند.

اما گویا قرارگاه خاتم مناسب محیط نا آرام منطقه طراحی شده است.

این سازمان از معدود شرکت‌های شبه نظامی دنیاست، که تقریبا در همه ی بخشهای فنی و مهندسی و نظامی امکان فعالیت دارد و یک ظرفیت بسیار مناسب برای صدور خدمات فنی مهندسی به کشورهای همسایه به‌خصوص عراق، افغانستان و سوریه به حساب می‌آید.

گودرزی

یک ظرفیت ناب، ارزشمند و حیاتی برای کشور در شرایط تحریم نفتی. شاید به همین خاطر تحریم مصالح ساختمانی توسط امریکایی‌ها به اجرا درآمد، تا سپاه نتواند فعالیتهای خود را در منطقه به‌خصوص در بازسازی کشورهای همسایه گسترش دهد. اما بسیاری از هم وطنان ما دلیل تحریم مصالح ساختمانی را نمی‌دانند.

اما حالا با ارامتر شدن منطقه زمزمه‌های شروع فعالیت سپاه در بازسازی سوریه بگوش میرسد و فریادهای کشورهای غربی و دادن آدرسهای غلط شروع شده است. البته هنوز در خصوص این قراردادهای ساختمانی شفاف‌سازی نشده و حتی گفته شده ارتش مسئول ساخت واحدهای مسکونی شده است.

حال اگر ساخت این واحدها در غالب کمکهای جمهوری اسلامی به کشور سوریه باشد، به‌خصوص در شرایط بد اقتصادی فعلی قابل تامل است. اما اگر قراردادها در غالب حضور شرکت‌های ایرانی برای ساخت‌وساز و رقابت در مناقصات بین‌المللی باشد، یک گام بزرگ برای استفاده از نیروی کار تحصیل کرده ایرانی در کنار رزمندگان سپاه قدس است. یک جهش بزرگ در صادرات خدمات فنی _ مهندسی.

یک قدم ارزشمند برای کاهش بیکاری و کسب درآمدهای ارزی. و یک جبران خدمات دفاعی ایران از سوی کشورهای همسایه برای دفع شر داعشیان.

هیچکدام از پیمانکاران خارجی در شرایط نا امن سوریه توان رقابت با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء را ندارند. این یک ظرفیت ارزشمندی است برای صنعت ساختمان رکود زده کشور تا بتواند بخشی از تولیدات خود را صادر کند و بخشی از رکود را از بین ببرد.

بنظر طرف‌های خارجی بیکار نخواهند نشست و شرکت‌های بزرگ پیمانکاری دنیا بر حجم هجمه‌های خود علیه این قراردادها خواهند افزود و اینطور وانمود خواهند کرد که این سازندگی در غالب کمک خواهد بود که البته بعید بنظر می‌رسد.

باید از ظرفیت ارزشمند ایجاد شده همه یکپارچه بخاطر منافع ملی مان دفاع کنیم. رزمندگان سپاه قدس راه را برای گسترش مناسبات هموار کرده‌اند و این نیروی فنی مهندسی است که حالا باید نقش آفرین باشد.

نویسنده: مجید گودرزی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها