|
کدخبر: 112165

برگزاری نمایشگاه ها در دوران کرونا، چرا و چگونه؟

حسام گودرزی - مدیر اجرایی انجمن غرفه‌سازان

دوستی روزی می گفت نمایشگاه محل نمایش است.نمایش کالا، خدمات، برندها، قدرت و پویایی یک صنف و...

اما شاید اگر امروز به نمایشگاه های مختلف در بسیاری از نقاط جهان سری بزنید، تنها نمایش فضاهای خالی است که برای مخاطب حس ناخوشایندی را ایجاد می کند.

حسام-گودرزی

همانگونه که همگی می دانیم، بیماری کرونا در بسیاری از شئونات و روش های زندگی انسان ها تاثیر مستقیم و غیر مستقیم خود را تحمیل کرده است.

تعداد کثیری از مشاغل و کسب و کارها تاثیر مستقیم و قابل توجهی از بیماری کرونا پذیرفته اند و به نظر می رسد شرایط جدید موجود باعث تغییرات اساسی در روند کاری و گاها حیات این مشاغل ایجاد خواهد کرد.

در این بین صنعت نمایشگاهی، به عنوان یکی از مشاغلی که نیازمند اجتماعات بزرگ انسانی است نیز بالطبع دچار آفت و رکود گردید. این رکود در دو بخش قابل لمس است.

اولین دسته، برای کسب و کارهای مشارکت کننده در نمایشگاه ها و مخاطبین صنعت نمایشگاهی که حضور در نمایشگاه های مختلف را به عنوان یک استراتژی تبلیغاتی و برند سازی و یا گسترش بازار و... برای مجموعه خود برنامه ریزی کرده بودند و تعطیلی نمایشگاه ها خساراتی در راستای دستیابی به اهداف سازمانی و گاها خسارات مادی برای ایشان ایجاد کرده است.

دومین دسته، فعالین و شاغلین صنعت نمایشگاهی در حوزه های سایت داری، برگزارکنندگی و غرفه سازی بودند که با تعطیلی نمایشگاه ها، منبع درآمد خود و گاها مشاغل خود را از دست دادند و خسارات مالی فراوانی را متحمل شدند.

در خصوص دسته دوم، یعنی شاغلین و فعالین صنعت نمایشگاهی، یکی از مواردی که بیش از پیش دغدغه های ایشان را تشدید کرده است، عدم شفافیت زمان بازگشایی کامل و بازگشت به روال سابق و قبل از شیوع بیماری کرونا است.

بسیاری از مدیران صنعت نمایشگاهی در سراسر دنیا با این سوال مواجه هستند که آیا برگزاری نمایشگاه ها در زمان شیوع بیماری کرونا اساسا امکان پذیر است و اگر پاسخ مثبت است، با چه روش هایی می توان خطرات و ریسک های ناشی از برگزاری نمایشگاه ها را به حداقل رساند.

در خصوص سوال اول بسیاری از کشورهای پیشرو در صنعت نمایشگاهی جهان، بر این موضوع اتفاق نظر دارند که برگزاری نمایشگاه ها به عنوان پیشران و موتور محرک کسب و کارها؛ باید در کوتاه ترین زمان ممکن بازگشایی شوند؛ چراکه رشد صنعت و تجارت و پویایی کسب و کارها، لازمه ادامه حیات اقتصاد در جوامع گوناگون است.

در بعضی کشورها نمایشگاه ها علیرغم محدودیت های موجود، در حال برگزاری است و در بعضی دیگر زمان معینی برای بازگشت و بازگشایی نمایشگاه ها در نظر گرفته شده است.

اما سوال مهم و اساسی که می بایست توسط فعالین این صنعت به آن پاسخ داده شود، روش های برگزاری نمایشگاه ها در دوران شیوع کرونا و یا حتی پس از آن است. مخاطبین صنعت نمایشگاهی در انتظار پاسخ فعالین این صنعت و نیز پیامد ها و بازخوردها و نتایج حاصله از این انتخاب هستند.

به نظر می رسد در کشور ها و جوامع مختلف بنا به سطح تجهیزات و امکانات و نیز توانایی های اجرایی موجود، فعالین صنعت نمایشگاهی نیز انتخاب ها و روش های مختلفی را پیشنهاد کرده اند.

شاید بسیاری از مشارکت کنندگان و مخاطبین نمایشگاه ها به عنوان مشتریان و قوه حرکتی اصلی نمایشگاه ها؛ با توجه به شرایط، سختی ها، ریسک ها و محدودیت های موجود، دست به انتخاب های هوشمندانه تری نسبت به قبل در خصوص انتخاب نمایشگاه هدف خود داشته باشند و این موضوع بایستی برای فعالین صنعت نمایشگاهی روشن و واضح باشد که دیگر زمان آزمون و خطا نیست.

آنچه قطعی به نظر می رسد آنکه، باید بحث امنیت سلامت و نیز بازدهی اقتصادی حضور در نمایشگاه برای مخاطبین با حساسیت بسیاری از سوی فعالین و مدیران صنعت نمایشگاهی دنبال شود، زیرا که در غیر این صورت اعتبار و وجه نمایشگاه ها دچار خسارات جبران ناپذیری خواهد شد و از سوی دیگر اعتماد مخاطبین دائمی یک رویداد که در طول سالیان متمادی برگزار و باعث ایجاد اعتبار و برندی در حوزه صنعت نمایشگاهی گردیده است، به راحتی از دست خواهد رفت.

 

نویسنده: حسام گودرزی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها