|
کدخبر: 104116

نمایندگان محترم لایحه نابودی ریال را برگردانید

ناصر بزرگمهر - مدیرمسئول

یادداشت نمایندگان محترم لایحه نابودی ریال را برگردانید

واقعا نمایندگان مجلس یازدهم در این شروع کار چه موضوعی را باید به‌عنوان مهم‌ترین پرونده کاری خود انتخاب کنند و در دستور کار قرار دهند؟

با دعوتی که نمایندگان محترم از وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی در همین هفته اول مجلس انجام دادند، به‌نظر می‌رسد توجه به مسائل اقتصادی را سرلوحه کار خویش قرار داده‌اند که شاید درحال‌حاضر مهم‌ترین مسئله در مقایسه با مسائل مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی، عمرانی و امثال آن باشد؛ از همین رو می‌توان گفت این تصمیم، درست‌ترین تصمیم است؛ به‌ویژه که نمایندگان محترم هم در روزهای اول کاری هستند و اکثریت، تازه از میان مردم جدا شده و پا به کاخ مجلس در پایتخت گذاشته‌اند و کم‌وبیش با درد مردم آشنا هستند.

در همین ابتدا آرزو می‌کنیم که این آشنایی با دردهای مردم تا پایان ۴ سال هم ادامه پیدا کند.

آقایان نمایندگان، الان مهم‌ترین مسئله کشور، بی‌ارزش شدن ریال و گرانی ارز است که همه زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده و آینده همه نسل‌ها را به خطر انداخته و از کرونا مهم‌تر است.

نرخ دلار در طول ۴۰ سال، ۳ هزار برابر شده و دولت‌ها و نمایندگان مجلس‌های مختلف به این موضوع مهم کمتر توجه کرده‌اند، چراکه ظاهرا پراید و آپارتمان هم گران شده و جنگ و تحریم، بهانه خوبی برای ناتوانی اندیشه مدیریت‌های کوتوله بوده است.

در این شرایط خاص مملکت، وظیفه همه رسانه‌ها و مطبوعات و روزنامه‌نگاران، روشن کردن ذهن مردم است.

 وظیفه نمایندگان هم تحت فشار قرار دادن دولت است که شاید دست از جیب مردم به بهانه جمع‌آوری نقدینگی بردارد و اقدام جدی برای کاهش تورم انجام دهد. بانک مرکزی هم از گرانفروشی ارز دست بردارد و با ایجاد بسترهای لازم و تصویب قوانین در سیاست‌های داخلی و خارجی به شکل‌گیری اقتصاد سالم کمک کند.

شکی نیست که در دولت تدبیر و امید، بعضی مشاوران اقتصادی که سوابق آنها نشان می‌دهد سر در آخور تفکر حزب منفور و منحله‌ای از گذشته داشته و امروز قلم به‌دستان دنیای اقتصاد این کشور شده‌اند، هرگز دل به این مملکت نبسته‌اند و با تفکر نابودی اقتصاد، مسیر دولت را به ناکجا آباد می‌برند.

باید همه اساتید دانشگاه و کارشناسان خبره، روزنامه‌نگاران، روزنامه‌ها و رسانه‌ها به نوشتن و گفتن و اظهارنظر در شرایط سخت اقتصادی کشور بپردازند.

باید همه نمایندگان بدون توجه به گرایش و حزب و سیاست و توجه به منافع فردی به تذکر و ارائه راه‌حل‌های اقتصادی از اوضاع و احوال همه صنوف و مردم بپردازند و به دولت کمک کنند تا راه درست را پیدا کند.

گرانی ارز و نابودی ریال از بیماری کرونا هم برای مردم خطرناک‌تر است. ثروت مردم در ۳ سال اخیر به یک چهارم ارزش خود رسیده است. طرح ارز جهانگیری، خیانت مستقیم به مردم و نتیجه صبحانه‌خوری با اتاق‌هایی است که سال‌هاست از رانت‌های درگوشی بهره‌مندند؛ رانتی که اعضای اتاق‌ها در این سال‌ها بهره‌مند شده‌اند حاصل همکاری افرادی است که از این اتاق‌ها در جایگاه معاون و مشاور به کاخ ریاست‌جمهوری نفوذ کرده‌اند.

باید سوال کنیم که چطور یک نفر که بالاترین پست سازمانی‌اش مثلا معاون وزیر بوده، می‌تواند در چند سال اخیر جزو ۱۰ ثروتمند اول ایران باشد و در این اتاق‌ها نقش تعیین‌کننده بازی کند؟

این وضعیت، نشان‌دهنده دادگاه‌هایی است که هرازگاهی در موضوع مفاسد اقتصادی تشکیل می‌شود. زیربنای اقتصاد در حال فروپاشی است. باید مطبوعات هر کدام به سهم خود بنویسند؛ همانطور که شما نمایندگان محترم هم باید بگویید.

می‌گویند ما ملت فراموشکاری هستیم و حافظه تاریخی خوبی نداریم، اما دنیای مجازی، این روزها کمک کرده که گاهی به یاد آوریم.

۲۲ فروردین ۱۳۹۲ دکتر حسن روحانی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری بود و با شور و هیجان خطاب به دولت دهم فرمودند:

«با چه حقی هر روز دست توی جیب مردم می‌کنید و پول مردم را، نصفش را، برداشت می‌کنید؟ ارزش پول ملی را نصف کرده‌اید و هنوز هم شعار می‌دهید. تورم بالای ۳۰ درصد، کاهش قدرت خرید پول ملی به کمتر ازنصف، بیکاری بالای ۱۳ درصد و رشد اقتصادی صفر یا حتی منفی است، چقدر شرم‌آور که بانک مرکزی ما سکوت کرده و صندوق بین‌المللی پول (آی.ام.اف) اعلام می‌کند رشد امسال ما منفی بود. قرار بود رشد ۸ درصد و نرخ تورم و بیکاری تک‌رقمی شود. همه ضعف‌ها و ناکارآمدی‌ها را نمی‌توان پای تحریم نوشت، من دولت راست‌گویان و درستکاران را تشکیل خواهم داد.»

نمایندگان محترم، الان وقت آن است که شما به‌عنوان نماینده مردم در این فرصت باقیمانده از دولتی که در نخستین روزهای کاندیداتوری، امید را در دل‌های مردم شریف ایران عزیز شکوفا کرد، سوال کنید چه اقدامی برای بهبود وضعیت اقتصادی شهروندان باتوجه به فرمایشات خودشان انجام داده‌اند؟ چه کاری کرده‌اند که مردم از دولت تدبیر و امید به شایستگی در آینده یاد کنند؟

بی‌ارزش کردن پول ملی، تنزل دستمزدها در حد فقیرترین کشورهای جهان، سیاست‌های ارزی با بی‌ارزش‌سازی ریال، گران کردن دلار به‌خاطر سوءاستفاده چند ثروتمند نزول‌خور و چند کارخانه مصرفی و مونتاژکار، باد کردن بی‌در و پیکر سازمان‌های دولتی، گرانفروشی آب و برق و گاز و تلفن و نفت و بنزین و آموزشی که قرار بود رایگان باشد، حمله گازانبری سازمان‌هایی نظیر تامین اجتماعی و مالیات به صنوف کوچک و ده‌ها موضوع دیگر می‌تواند در دستور کار شما نمایندگان محترم قرار گیرد.

برگرداندن طرح پیشنهادی حذف ۴ صفر از ریال با تصویب عجولانه و غیرکارشناسی در روزهای آخر مجلس، می‌تواند نخستین تصمیم شما برای مبارزه با فقر اقتصادی که گریبان اندیشه دولت را گرفته و نشان از خرد جمعی شما منتخبان برای همه کسانی که به شما رای دادند و ندادند، باشد.

 

نویسنده: ناصر بزرگمهر - مدیرمسئول

ارسال نظر