|
کدخبر: 314746

بندر فریدونکنار/سفرهای دریایی/شمال کشور

۱۵هزار میلیارد سرمایه گذاری در گردشگری دریا/ رونق گردشگری دریانوردی با بخش خصوصی

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران اعلام کرد که بخش خصوصی با سرمایه‌گذاری ۱۵ هزار میلیارد ریال، قصد راه‌اندازی سایت و ایجاد رونق گردشگری دریایی در استان را دارد.

گردشگری ۱۵هزار میلیارد سرمایه گذاری در گردشگری دریا/ رونق گردشگری دریانوردی با بخش خصوصی

سعید کیاکجوری در گزارشی به رسانه‌های استان اضافه کرد که این اتفاق برای اولین بار با هدف توسعه سفرهای دریایی در بنادر منطقه شمال کشور رخ می‌دهد. در این راستا، فرآیند اداری تفاهم‌نامه بین سرمایه‌گذار و سازمان بنادر و دریانوردی به مرحله نهایی رسیده است و قرار است این سایت در بندر فریدونکنار با مساحت حدود ۱۴ هکتار راه‌اندازی شود.

استان مازندران به خاطر برخورداری از موقعیت های ممتاز در حوزه گردشگری، آثار طبیعی و تاریخی در تمامی فصول سال پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگر است که طبق نظر سنجی حدود ۹۰ درصد مسافران و گردشگران برای بهره مندی از دریا و جنگل های هیرکانی به خطه شمال و این استان سرسبز روی می آورند که از داشتن سایت گردشگری دریایی بی بهره است .

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران گفت : راه اندازی سایت یکی از راهبردهای دولت سیزدهم بوده و بنابراین برای تحقق این راهبرد یکی از ماموریت ها و رسالت های سازمان بنادر در این حوزه است و امیدوارم اسناد تفاهم نامه ساخت این سایت آماده شده در هفته حمل و نقل سال جاری با طرف بخش خصوصی امضا و مبادله شود.

کیاکجوری ، تولید تجهیزات آزمایشگاهی با اعتباری بالغ بر چهار هزار میلیارد ریال را از دیگر طرح های در حال اجرا با همکاری بخش خصوصی در منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر معرفی کرد و ادامه داد : با بهره برداری از این طرح بستر برای اشتغال دست کم ۲۵۰ نفر به صورت مستقیم در این خطه غربی استان فراهم می شود.

قرارداد ساخت این واحد تولیدی هم در اول دی ماه سال گذشته میان سازمان بنادر و دریانوردی با این سرمایه گذار امضا شده و براساس برنامه های تعریف شده قرار است سرمایه گذار حدود ۲ سال این طرح را به سرانجام برساند.

سرمایه گذار و مجری این طرح در آیین امضای قرار داد به رسانه ها گزارش داد : قرار است ۱۸۰ قلم محصولات تشخیصی بر پایه تازه ترین تکنولوژی روز دنیا تولید شود که تاکنون مجوز ۱۵ قلم آن را دریافت کرده است و افزون بر آن خطوط مرکب انتقال مواد اولیه هم از طریق خزر وارد کند و محصولات را به کشورهای CIS صادر نماید.

افزایش ۳۵۴ درصدی صادرات کالا از بنادر مازندران

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران همچنین از تخلیه و بارگیری ۹۵۰ هزار تن کالا در بنادر نوشهر و فریدونکنار از ابتدای سال جاری تاکنون خبرداد و گفت : در مجموع این مقدار کالا نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۴ درصد رشد داشته است.

کیاکجوری افزود : در این مدت در بخش صادرات کالا هم از بنادر تابعه بیش از ۳۵۴ درصد و در زمینه تعداد کشتی های وارده نیز حدود ۷۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

این مسوول خاطرنشان کرد : هم اینک بشترین همکاری و مراودات بندرها در این استان با کشورهای روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان بوده و عمده ترین کالاهای صادراتی به این کشورها شامل محصولات کشاورزی، مواد معدنی، مواد غذایی ، لوازم خانگی و غلات، کاغذ و مقوا، چوب و تخته هم جزو کالاهای وارداتی به این بنادر در در سال جاری بوده است.

اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران در منطقه ویژه اقتصادی نوشهر مستقر است و بندر فریدونکنار هم زیر مجموعه این اداره کل است.

بندر فریدونکنار حدود ۵۵ هکتار وسعت دارد و به عنوان نخستین بندر خصوصی شمال کشور در پی گسترش مبادلات بازرگانی با کشورهای حاشیه دریای خزر به شمار می‌رود.

این بندر از طریق جاده های هراز و فیروزکوه نزدیکترین بندر به مرکز کشور بوده و عمده فعالیت آن به عنوان بندر چند منظوره در زمینه تخلیه و بارگیری فراورده های نفتی، غلات و کالاهای عمومی است و با ۲ پست اسکله سالانه ظرفیت بارگیری و تخلیه حدود ۷۰۰ هزار تن کالا را دارد.

شهر بندری نوشهر در فاصله ۲۰۰ کیلومتری پایتخت قرار دارد. بندر نوشهر در اردیبهشت ماه سال ۹۰ با تصویب مجلس شورای اسلامی به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شد.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها