|
کدخبر: 284294

عجیب ترین معابد معروف هند که حتما باید ببینید!

کشور هزار و یک رنگ هند یکی از کشورهای عجیب اما دوست داشتنی در قاره آسیا است. در این کشور می‌توانید شگفتی‌های زیادی در فرهنگ، آداب و رسوم، طبیعت و جاذبه‌های تاریخی پیدا کنید. اما یکی از عجیب‌ترین دیدنی‌های این کشور معابد زیبا و شگفت‎‌انگیز آن هستند. در این مطلب قصد داریم چند مورد از معروف ترین معابد هند را معرفی کنیم تا هنگام سفر با تور هند بتوانید به آن‌ها سر بزنید.

معبد لوتوس یا معبد نیلوفر آبی هند؛ مادر معابد هندوستان

معبد لوتوس که آن را با نام معبد نیلوفر آبی در هند نیز می‌شناسند، از مهم ترین معابد این کشور عجیب و غریب واقع در دهلی نو است. علت نامگذاری این معبد نمای بیرونی آن است که شبیه یک نیلوفر آبی ساخته شده؛ معبد نیلوفر آبی یکی از 7 معبد مهم بهایی‌ها در سراسر جهان به شمار می‌رود و عده‌ای آن را مادر معابد هند می‌دانند. این معبد از سنگ مرمر سفید یونانی ساخته شده و سازنده آن فریبرز صهبا معمار ایرانی و البته بهایی و مقیم کانادا است. معبد نیلوفر آبی در تمام روزهای هفته به جز دوشنبه از ساعت 9 و نیم صبح تا 5 و نیم عصر باز است.

معبد طلایی هند؛ مقدس ترین معبد سیک‌ها

در تور هند می‌توانید به دربار صاحب یا همان معبد طلایی هم سر بزنید. این معبد به طور ویژه مخصوص طرفداران آیین سیک است. معبد طلایی در بخش شمالی هند قرار دارد و دلیل نام‌گذاری آن هم نمای طلایی معبد است. برای ایجاد نمای طلایی از ورقه‌های خالص طلا استفاده کردند و همین امر به درخشان و زیبا شدن معبد منجر شده است.

تصویری از ساختمان معبد طلایی هند از نمای بالا

معبد طلایی در واقع جزو اصلی‌ترین معابد آیین سیک است. به همین دلیل طرفداران این آیین حتی یک بار هم که شده به این مکان سر می‌زنند. در سراسر معبد شاهد آثار هنری گوناگونی خواهید بود. تابلوهای نقاشی رنگارنگ، موزاییک‌های زیبا با نقوش جذاب و دیوارپوش‌های خارق‌العاده همگی باهم باعث شدند تا این مکان جلوه هنری خاصی داشته باشد و یادآور سبک معماری مغولی در معبد باشد.

معبد تیرومولا تیروپاتی بالاجی (Tirumala Tirupati Balaji)در آندرا پرادش هند

این معبد یکی از مهم‌ترین معابد هند است که در جنگل تیرومولا قرار دارد. مطابق آمار بیش از 40 میلیون بازدیدکننده هر ساله از معبد تیرومولا بازدید می‌کنند. کارشناسان تاریخ دقیقی برای ساخت این معبد اعلام نکردند، اما عده‌ای به دلیل وجود معماری دراویدی، سال احداث معبد را قرن چهارم میلادی می‌دانند.

هنگام سفر به هند می‌توانید به این مکان بروید و معماری خاصی را در دیوارهای درونی و بیرونی و همچنین در برج‌های اطراف حوض معبد مشاهده کنید. زائرانی که به این معبد می‌روند اعتقاد دارند قبل از ورود به آن، باید موی سر خود را تراشیده و با این کار تواضع خود را نشان دهند. پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد بازدید از این معبد را دارید، بلیط آن را به شکل آنلاین تهیه کنید. زیرا این معبد بسیار شلوغ و از پربازدیدترین معابد هند است.

معبد آکشاردام (Swaminarayan Akshardam) ، معروف ترین معبد هند در دهلی نو

یکی از معروف ترین و بزرگترین معابد هند با معماری خارق‌العاده معبد آکشاردام است. این معبد را می‌توان بزرگترین معبد در آیین هندو به حساب آورد. شاید در نگاه اول گمان کنید که سازه معبد مربوط به قرون قدیم است؛ اما در واقع کار ساخت معبد آکشاردام در سال 2005 به پایان رسید و سعی شد یک معماری خاص سنتی در سازه آن پیاده شود.

نمایی از محوطه و ساختمان معبد آکشاردام هند

جالب است بدانید یازده هزار معمار با تجربه در طی بازه زمانی 5 ساله و با کمک مصالحی خاص و گران قیمت چون مرمر ایتالیایی، ماسه سنگ صورتی راجستانی و... این معبد را ساختند. اما هنگام سفر با تور هند و بازدید از این معبد در شهر دهلی متوجه خواهید شد که ارزش کار آن‌ها چقدر زیاد و شگفت‌انگیز است.

پرستشگاه ماهابودی (Mahabodi)؛ شگفت انگیزترین معبد بودایی ها در بیهار هند

یکی دیگر از معابد شگفت‌انگیزی که هنگام سفر به هند نباید از قلم بیندازید، معبد ماهوبودی است. این معبد متعلق به آیین بودایی است و به اعتقاد بوداییان مکانی است که در آن و در زیر درخت معروف بو، بودا به درجه روشن ضمیری رسید. همین مساله باعث شده تا بوداییان بسیاری از سراسر جهان به این معبد آمده تا زائر آن باشند. معبد ماهوبودی در فهرست آثار سازمان میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

تصویری از ساختمان و محوطه پرستشگاه ماهابودی هند

نکاتی هنگام بازدید از معابد هند

هنگام سفر با تور سریلانکا یا تور هند نوروز 1402 و دیگر کشورهای آسیایی شما با معابد گوناگونی مواجه می‌شوید که بازدید از آن‌ها برای عموم آزاد است. اما لازم است این نکات ساده را در بازدید از این معابد رعایت کنید:

  • به نوع لباس خود توجه داشته باشید. معمولا توصیه می‌شود بانوان از پوشیدن لباس‌هایی با یقه باز و آستین کوتاه خودداری کنند. بهتر است آقایان هم از پوشیدن شلوارک کوتاه یا لباس‌های تنگ و کوتاه اجتناب کنند.

  • کفش‌های خود را بیرون آورید. یکی از بدترین کارها در تور هند و در بازدید از معابد، وارد شدن به معبد با کفش است. این کار در نظر هندوها بسیار توهین‌آمیز است. بنابراین بهتر است یا کفش خود را خارج از معبد در آورده یا با کیسه‌ای همراه خود حمل کنید.

  • ممکن است کائنان معابد هدیه‌ای مانند خوراکی یا گل به شما بدهند. توجه داشته باشید که بهتر است هدیه آن‌ها را رد نکرده و حتما با دست راست بگیرید.

  • لمس و دست زدن به مجسمه‌ها در تمامی معابد ممنوع است. تمیز کردن و لمس کردن مجسمه‌ها تنها وظیفه کائنان معابد است و بازدیدکنندگان اجازه انجام این کار را ندارند.

  • عکاسی در معابد ممنوع است و در صورت مشاهده با شما برخورد خواهد شد. بنابراین سعی کنید دوربین عکاسی خود را داخل معابد نبرید.

  • رفتارهایی مانند بلند خندیدن، بلند صحبت کردن با تلفن همراه، آشغال ریختن و آدامس جویدن و رفتارهایی از این قبیل در معبد نشانه بی‌احترامی به خدایان بوده و ممنوع است.

و در نهایت ...

معابد هند یکی از جذاب‌ترین بخش‌های گردشگری این کشور هزار رنگ محسوب می‌شوند. در این مقاله چند معبد مهم و زیبای هند را معرفی کردیم تا هنگام سفر با تور هند بتوانید به آن‌ها سر بزنید. برای اطلاع از قیمت تور هند به وبسایت تریپ مراجعه کنید. سامانه رزرواسیون تریپ به شما کمک می‌کند علاوه بر تورهای خارجی، از قیمت پروازهای مختلف خارجی مانند بلیط هند و پرواز تهران به هند و همچنین تورهای لحظه آخری مطلع شوید. شما در کمترین زمان به انواع قیمت‌ها در تاریخ مورد نظر خود دسترسی خواهید داشت. بهترین قیمت تورهای نوروزی خارجی، خرید بلیط هواپیما چارتر و رزرو بلیط هواپیما خارجی چارتری و سیستمی از تمامی ایرلاین ها را با سامانه تریپ (www.trip.ir) سریع و آسان تجربه کنید.

منبع:تریپ|www.trip.ir

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها