|
کدخبر: 282497 نعیمه صفری تبار

اختصاصی گسترش نیوز؛

چهار پرونده میراث ملموس در نوبت ثبت جهانی یونسکو

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گفت: سه پرونده جنگلهای دیزمار، ۵۶ کاروانسرا و منظر فرهنگی ماسوله و منظر فرهنگی هگمتانه به عنوان میراث ملموس ایران برای قرار گرفتن در فهرست جهانی سال آینده در یونسکو بررسی می‌شود.

گردشگری چهار پرونده میراث ملموس در نوبت ثبت جهانی یونسکو

علی دارابی  روز چهارشنبه - ٣٠ آذر - در نشست خبری گفت: اکنون با ثبت ٢۶ اثر ملموس در جایگاه نهم جهان و پنجم آسیا قرار داریم، سه پرونده جنگلهای دیزمار، ۵۶ کاروانسرا و ماسوله  به عنوان میراث ملموس ایران برای قرار گرفتن در فهرست جهانی سال آینده در یونسکو بررسی می‌شود.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی اظهار داشت: در میراث ناملموس تا قبل از اجلاس هفدهم در مراکش ١٧ اثر ایران در فهرست جهانی ثبت شده  بود که در این دوره با ثبت چهار پرونده تعداد آثار ایران به ٢١ رسید و جایگاه ایران با یک رتبه ارتقا به ششم جهان و چهارم آسیا رسید که «یلدا / شب چله» یکی از این پرونده ها بود که به صورت مشترک با کشور افغانستان به ثبت رسید.

دارابی

استرداد الواح هخامنشی از آمریکا به ایران/ در دادگاه لندن موفق شدیم

دارابی درباره استرداد الواح هخامنشی از دانشگاه شیکاگو آمریکا به ایران گفت: بخش بزرگی از کار انجام شده بود آثار بسته بندی هم شد که متاسفانه در چند ماه اخیر با توجه مشکلاتی که در کشور ایجاد شد روابط خارجی و بین المللی هم تحت تاثیر قرار گرفت و روند استرداد متوقف شد.

وی اظهار داشت: اخیرا در دادگاه در لندن در پرونده استرداد اشیا موفق شدیم و که روند استرداد این آثار به کشور در حال انجام است که خبر آن در هفته‌های آینده اعلام می‌شود.

تعهد کردیم سالی ٣۵ موزه راه‌اندازی شود

در دولت سیزدهم تعداد موزه های کل کشور به ٨٠٠ موزه رسید در سال اول دولت ٣۵ موزه راه اندازی شد تعهد کردیم اگر اعتبارات تامین شود تا پایان این دولت سالی ٣۵ تا ۴٠ موزه راه اندازی کنیم البته از مجموع ٨٠٠ موزه حدود ٣٠٠موزه متعلق به وزارت میراث فرهنگی و بقیه متعلق به سایر نهادها و  موزه خصوصی هستند.

تسهیلات برای فعالان گردشگری

دارابی در پاسخ به خبرنگار حوزه گردشگری گسترش نیوز بیان کرد: مهم‌ترین کاری که انجام شده، این است که با همکاری یونسکو در حال تبیین برنامه‌های مربوط به گردشگری هستیم. بسیاری از مقدمات گردشگری مربوط به تسهیلات و حمایت‌های قانونی از فعالان گردشگری انجام‌ گرفته است.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: برگزاری نمایشگاه گردشگری با حضور استان‌های کشور، همکاری با وزارت نفت برای تامین سوخت کشتی‌های تفریحی، فعالیت ستاد هماهنگی خدمات سفر با حضور ۲۳ دستگاه و گنجاندن برنامه‌های مربوط به گردشگری در لایحه، شرح وظایف وزارتخانه از دیگر نکات مورد اشاره معاون میراث‌فرهنگی کشور بود.

وی در ادامه تاکید کرد: در رفت و آمد و ارتباطات در حوزه گردشگری نیاز به مدیریت یکپارچه و واحد داریم و فرماندهی کار باید مشخص و پاسخگو باشد.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها