|
کدخبر: 272510

تکلیف آثار تاریخی که در تملک میراث فرهنگی نیستند چیست؟

یک باستان‌شناس می‌گوید: محوطه‌ها و بناهایی که جنبه تاریخی دارند نه از سوی میراث فرهنگی تملک می‌شوند و نه اجازه ساخت‌وساز به مالکان داده می‌شود و این تبدیل به معضل شده است.

کامیار عبدی با اشاره به محوطه‌های تاریخی که ملک شخصی‌اند و با تاکید بر اینکه تملک و خرید چنین آثاری باید جزو راهکارها و برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی برای این قبیل بناها باشد تصریح کرد: نبود اتفاق نظر و معامله میراث فرهنگی در تملک محوطه‌هایی که جنبه تاریخی دارند ولی ملک شخصی‌اند منجر به نابودی و تلف شدن آثار باستانی شده است.

وی معتقد است: تنها راه پیشگیری از این معضل این است که در عین استفاده از این محوطه‌ها برای کارهای فرهنگی مقرراتی نیز برای جلوگیری از تخریب و نابودی آنها وضع شود.

عبدی با اشاره به معضل حفاری‌های غیرمجاز اظهار داشت: در خصوص حفظ و نگهداری آثار تاریخی، میراث فرهنگی سال‌ها است که با این معضل روبه‌رو است و هنوز هم به برنامه و نتیجه کلی برای جلوگیری از این مساله نرسیده است.

به باور این باستان‌شناس: برای مقابله و کاهش حفاری‌های غیرمجاز صرفاً توقیف و گوشزد آنها کفایت نمی‌کند بلکه باید در کنار مجازات سنگین هزینه این کارها را برای مجرمان افزایش داد.

وی خاطرنشان کرد: ایران محوطه‌های باستانی فراوانی دارد که هر کدام از آنها نشانی از فرهنگ و تمدن این مرزوبوم دارد و به دلیل اینکه وزارت میراث فرهنگی توانایی خرید کل محوطه‌های تاریخی را ندارد متاسفانه وضعیت نامشخص و مبهمی را برای مالکان ایجاد کرده است.

 

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها