|
کدخبر: 269830 نعیمه صفری تبار

گفت‌وگوی گسترش نیوز با مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری یزد:

مردم میراث فرهنگی یزد را نجات دادند

بیشترین خسارت سیل اخیر به خشک‌ترین منطقه کشور وارد شده است. ۲۳۰ بنا در یزد دچار خسارت جزئی و کلی شده‌اند که توسط اداره میراث فرهنگی و شهرداری در حال پایش هستند.

گردشگری مردم میراث فرهنگی یزد را نجات دادند

از اواسط هفته گذشته شاهد باران‌های سیل‌آسا در اقصی نقاط ایران از جمله یزد هستیم که باعث تلفات جانی و خسارت‌های شدید شد. بافت تاریخی یزد هم از این حادثه در امان نماند. دچار آسیب شده است. برای اطلاعات بیشتر در این خصوص با احمد آخوندی مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.

تشکیل گروه‌های مختلف برای جلوگیری از خسارات بیشتر

احمد آخوندی مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد در پاسخ به خبرنگار گسترش نیوز پیرامون پیشگیری‌های صورت گرفته بعد از اطلاع از احتمال وقوع سیل گفت: زمانی که اعلام شد امکان بارندگی‌های شدید و سیل‌آسا وجود دارد، گروه‌های ۱۰ نفر از محلات تشکیل شد. به سرعت آموزش‌های لازم به آنها داده شد. از قدیم در یزد مرسوم بود که مردم محلات از بافت‌های شهری نگهداری می‌کردند. گروهی از متخصصین در انجمن مرمت، مراقبین میراث فرهنگی و مردم محلات گرد هم آمدند. مسیر‌هایی که آب وارد بافت شهری می‌شد را بررسی و بازدید لازم را انجام دادند. مسیرهایی که باعث آب‌گرفتگی می‌شد را ترمیم کردند. در مرحله بعدی به مردم آموزش دادند تا در مواقع بحران چه واکنشی انجام دهند. درب خانه‌هایی که گود هستند، گونی‌های شن تعبیه شد.

آثار شاخص و تاریخی فاخر تخریب نشده‌اند

وی ادامه داد: نگهداری بافت تاریخی و خانه‌های قدیمی با بافت جدید متفاوت است. در زمان بارندگی داخل بافت تاریخی آسیب خیلی جدی نداشتیم؛ مردم به سرعت وارد عمل شدند و مسیر چاه‌ها را باز کردند. آب‌ها وارد قنات‌های شد. خوشبختانه هیچ اثر شاخص و فاخر در یزد در سیل اخیر دچار مشکل نشده است، همان‌طور که مطرح شد آسیب بیشتر به خانه‌های خالی بوده است. خانه‌هایی دچار آسیب شدند که کسی در آنها ساکن نبودند. منازلی که در آنها مرمت‌های غیر اصولی انجام شده بود، دچار تخریب شده‌اند. در مجموع ۲۳۰ بنا خسارت جزئی و کلی داشتند و اکنون بافت‌‌ها باز هستند.

احمد_آخوندی

راهکارهای انجام شده پس از وقوع حادثه

آخوندی در خصوص عملیات صورت گرفته پس از وقوع سیل تصریح کرد: در قالب ۱۰ گروه مختلف متخصص روز بعد از سیل عملیات پایش را آغاز کردیم، تصویر برداری هوایی از بافت تاریخی انجام شده که اگر در منازلی امکان ورود وجود ندارد، خسارت آنها را تخمین بزنیم. امیدواریم با کمک مردم و دولت اماکنی که دچار آسیب شدند را هرچه سریعتر بازسازی و مرمت کنیم. امیدوارم بتوانیم این بافتی که به‌دست ما رسیده است، به صورت سالم به نسل‌های بعدی منتقل کنیم. در ستاد مدیریت بحران بحث جبران خسارت مطرح شده است. در مرحله اول باید برآورد خسارت شود و بعد آن به هیئت دولت فرستاده شود. در آنجا نحوه جبران خسارت مصوب خواهد شد تا به صورت تسهیلات یا وام‌های بلاعوض این کار اقدامات لازم انجام شود. گزارشی را آماده کرده‌ایم و به‌دست وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رسانده‌ایم که در جلسه هیئت دولت امروز مطرح می‌شود. منتظر تصمیم گیری هستیم. هر تصمیمی که برای بازسازی و مرمت خانه‌ها و اماکن تاریخی-گردشگری بگیرند، ما به سرعت آن را انجام می‌دهیم.

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد اضافه کرد: در مرمت و بازسازی بافت تاریخی همکاری مستقیم  با شهرداری داریم. جلسات مختلف قبل از بارندگی برگزار شد و تقسیم کار صورت گرفت؛ بخش‌های خصوصی به کمک شهرداری آمدند و هم اکنون مرحله آوار برداری توسط این ارگان در حال انجام است. بازسازی و مرمت بعد از تصمیم گیری و کمک هیئت دولت انجام می‌شود.

باران ساختمان اداری اداره میراث فرهنگی تفت را تخریب کرد

وی در پایان در خصوص تخریب ساختمان اداری میراث فرهنگی تفت گفت: ساختمان اداری میراث فرهنگی تفت، یکی از خانه‌های ثبتی بود که این اداره در آنجا مستقر بود. پشت اداره باغی با ۴ متر عمق وجود دارد و آب به واسطه سیل پشت ساختمان جمع می شود. آب وارد زیر‌زمین این مرکز شد و متاسفانه این ساختمان ادرای در نهایت تخریب شد. بسیاری از تخریب‌ها به این صورت بوده است که آب وارد زیرزمین یا پشت خانه‌ها شده و در انتها آوار شده است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها