|
کدخبر: 269953

ارزان‌ترین سفر خارجی با هزینه‌های جانبی چقدر برای ما آب می‌خورد؟

وقتی اسم سفرهای خارجی می‌آید اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد چیست؟ خب معلوم است! هزینه بالای سفرهای خارجی اولین چیزی است که به ذهن همه می‌رسد. احتمالا با خودتان می‌گویید وقتی یک کیش رفتن ساده ۳ تا ۵ میلیون هزینه دارد پس هزینه سفر خارجی می‌رود بالای ۱۰ میلیون، اما اینطور نیست! شما با کمتر از ۳ میلیون می‌توانید به صورت زمینی ۳ شب و ۴ روز به وان ترکیه (با ۱ میلیون و ۵۰۰) یا ایروان ارمنستان (با ۲ میلیون و ۲۰۰) سفر کنید، البته باید هزینه‌های جانبی را هم در نظر بگیرید!

سفر

هزینه‌های جانبی سفر، از قبل تا حین سفر

هزینه جانبی را نباید در سفر خارجی دست کم بگیرد. هزینه جانبی به دو بخش قبل از سفر (عوارض خروج از کشور، هزینه استعلام ممنوع الخروجی و هزینه دریافت پاسپورت) و حین سفر (هزینه خورد و خوراک و رفت و آمد) تقسیم می‌شود که باید این هزینه‌ها را هم برای تجربه یک سفر خارجی درنظر بگیرید.

هزینه‌های جانبی قبل از سفر

برای خروج از کشور به هر مقصدی شما یکسری هزینه ثابت داریم، البته اگر کشوری که قصد سفر به آن را دارید ویزا نمی‌خواهد؛ چون خود ویزا هزینه‌های جداگانه دارد که خارج از بحث امروز ماست. در خصوص این هزینه‌ها تفاوتی ندارد که چگونه سفر می‌کنید، با تور، با خودروی شخصی یا... در هر صورت باید تمامی این هزینه‌ها را پرداخت کنید. این هزینه‌ها به این شرح هستند:

هزینه خرید شارژ: وقتی از کشور خارج می‌شوید باید دور تماس تلفنی را خط بکشید چون هزینه بسیار زیادی برای شما به‌همراه دارد. برای اینکه هزینه سفر شما زیاد نشود باید به صورت اینترنتی تماس تلفنی بگیرد، پس در این شرایط باید برای خرید شارژ و بسته اینترنتی اقدام کنید، البته اگر اپراتور شما در کشور مقصد کارایی دارد.

هزینه پاسپورت: اگر موعد اعتبار پاسپورتتان تمام شده یا اصلا تا به امروز پارسپورت دریافت نکردید لازم است یک سر به دفاتر پلیس + ۱۰ بزنید تا با پرداخت ۲۰۴ هزار تومان ۱۰ روزه پاسپورت دریافت کنید.

استعلام ممنوع الخروجی: یکی از گلوگاه‌های قانونی خروج از کشور است. توصیه می‌کنیم حتی اگر ۱% هم شک دارید که شاید بدهکار باشید یا شاکی داشته باشید، توصیه می‌کنیم تا استعلام ممنوع الخروجی بگیرید. هزینه استعلام ممنوع الخروجی از اپلیکیشن‌های معتبر ۵۲۰۰ تومان است.

عوارض خروج از کشور: اما مورد آخر هزینه‌های جانبی قبل از سفر پرداخت عوارض خروج از کشور است. هزینه خروج از کشور برای سفر زمینی و هوایی در مرتبه اول ۴۰۰ هزار تومان، مرتبه دوم ۶۰۰ هزار تومان و مرتبه سوم ۸۰۰ هزار تومان است.

نکته مهم: گاهی ممکن است که در زمان شیوع ویروس کرونا علاوه‌بر هزینه‌های بالا، لازم است تا هزینه تست PCR را هم باید به این لیست اضافه کنید که در حدود ۵۰۰ هزار تومان است.

هزینه‌های جانبی حین سفر

اما برویم سراغ هزینه‌های جانبی سفر یا همان هزینه رفت و آمد و خورد و خوراک. در خصوص رفت و آمد به این دلیل که هزینه سوخت در این دو کشور بالاست، استفاده از تاکسی آن‌چنان توصیه نمی‌‌شود. توصیه می‌کنیم که از وسایل نقلیه عمومی برای رفت و آمد استفاده کنید. اگر مایل باشید برویم سراغ بررسی هزینه‌های جانبی حین سفر در وان و ایروان تا به‌صورت جداگانه مفصل‌تر در مورد آن‌ها صحبت کنیم.

پاسپورت

هزینه‌های جانبی حین سفر در ترکیه (وان)

واحد پول ترکیه لیر است که اگر قیمت آن در این چند روز تغییر نکرده باشد هر لیر آن برابر با ۱۶۰۰ تومان است. همانطور که گفتیم موضوع رفت و آمد در ترکیه کمی با ایران متفاوت است و خبری از تاکسی اینترنتی ارزان قیمت نیست؛ به‌همین دلیل باید در ترکیه از مترو، اتوبوس، دلموش (ون) و تراموا استفاده کنید.

نکته: معمولا هزینه هر سفر با وسایل حمل و نقل عمومی حدود ۷ لیر است، البته اگر از استانبول کارت استفاده کنید می‌توانید هزینه هر سفر خود را به ۳.۵ لیر کاهش دهید.

اما هزینه خورد و خوراک، هزینه خورد و خوراک در کشور ترکیه کمی از تهران گرران‌تر است و برای یک ساندویچ باکیفیت دونر باید ۱۰۰ هزار تومانی هزینه کنید؛ هر چند که قیمت دونر در ترکیه از ۳۰ لیر شروع می‌شود و می‌توانید با کم‌تر از ۱۰۰ هزار تومان هم غذا سرو کنید.

هزینه‌های جانبی حین سفر در ارمنستان (ایروان)

هزینه‌های جانبی سفر در ایران از وان ترکیه کمی گران‌تر است، ایروان از نظر ظاهری شهر اروپایی‌تری به نسبت وان است، اما به اندازه وان ترکیه مناسب خرید نیست. داستان گران بودن هزینه رفت و آمد در ایروان ارمنستان هم صادق است و برای رفت و آمد توصیه می‌کنیم از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید. برای اینکه هزینه رفت و آمدتان در ارمنستان به‌صرفه‌تر شود می‌توانید از ایروان کارت استفاده کنید.

واحد پول ارمنستان اسمش درام است؛ هر درام حدودا ۷۹۰ تومان است. هزینه خورد و خوراک در ارمنستان کمی از وان ترکیه گران‌تر است و با حدود ۱۲۰ هزار تومان می‌توانید یک وعده غذای خوب در ایروان میل کنید. صبحانه با هتل است و شما علاوه‌بر هزینه رفت آمد باید هزینه ناهار و شام را هم درنظر بگیرید؛ با یک حساب سرانگشتی هزینه جانبی سفر در ترکیه و ارمنستان برای هر نفر روزی ۵۰۰ تومان آب می‌‌خورد.

اپلیکیشن

با سوپر اپلیکیشن تاپ فقط چمدان ببندید

 از عوارض خروج از کشور و استعلام ممنوع الخروجی و خرید شارژ و بسته صحبت کردیم و گفتیم این ۳ مورد از هزینه‌های جانبی پیش از سفر هستند، اما شاید این سوال در ذهنتان نقش ببندد که از چه طریقی می‌توان هم استعلام ممنوع الخروجی گرفت و هم عوارض خروج از کشور پرداخت کرد و هم شارژ خرید!

شما می‌توانید با دانلود تاپ، سوپر اپلیکیشن وابسته به بانک پارسیان استعلام ممنوع الخروجی بگیرد، عوارض خروج از کشور پرداخت کنید (بزودی به خدمات تاپ اضافه می‌شود) و شارژ و بسته اینترنت بخرید. صبر کنید! خدمات تاپ در این چند مورد خلاصه نمی‌شود و ۷۰ سرویس کاربردی دیگر دارد، یکی از سرویس‌های کاربردی تاپ خدمات گردشگری است و می‌توانید برای سفر به وان و ایروان از تورهای ارزان و باکیفیت تاپ استفاده کنید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها