|
کدخبر: 267585 نیما مجدی

گفت و گوی گسترش نیوز با رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران؛

زنگ خطر صنعت گردشگری به صدا درآمد

رئیس کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از محدودیت ها ورود گردشگر خارجی به ایران ابراز نگرانی کرد».

گردشگری زنگ خطر صنعت گردشگری به صدا درآمد

امروزه صنعت جهانگردی یا گردشگری به عنوان بزرگترین و متنوع ترین صنعت در دنیا به حساب می آید ایران با توجه به اینکه در ردیف ۱۰ ده کشور اول دنیا از نظر وجود جاذبه های گردشگری قرار دارد، ولی از نظر جذب توریسم و گردشگر، نه تنها در بین کشورهای دنیا بلکه در بین کشورهای خاورمیانه هم جایگاه شایسته و مطلوبی ندارد این در حالی است که چندی پیش،‌ بهادری جهرمی سخنگوی دولت اعلام کرده بود صنعت گردشگری ایران در سال گذشته (۱۴۰۰) رشد ۴۰ درصدی داشته است. به گفته وی،‌ صنعت گردشگری ایران در سال ۲۰۲۱ با رشد ۴۰ درصدی، به ۲۰۲ هزار میلیارد تومان رسیده ین در حالی است که گفته می شود ایران در رتبه ۵۵ قرار داشته  و سالانه حدود ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان درآمد از حضور گردشگران خارجی نصیب ایران می شد.

علی اکبر عبدالملکی رئیس کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در گفتگو با گسترش نیوز خاطر نشان کرد: « وقتی سخنگوی دولت اعلام می کند در سال گذشته حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد رشد گردشگر ورودی داشته ایم این یعنی، ما در سال ۱۳۹۹هیچ گردشگری نداشته ایم و تعداد گردشگران ورودی مان صفر بوده است اما در سال ۱۴۰۰ به علت بهترشدن  وضعیت کرونا، نسبت به مدت مشابه (۱۳۹۹)، بیش از ۴۰ درصد رشد گردشگری ورودی داشته ایم».

عبدالملکی-گردشگری

وی با بیان این که اگر بخواهیم ورود گردشگر را صفر در نظر بگیریم  در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر  ورود گردشگر داشته ایم ادامه داد: « این در حالی است که در سال ۱۳۹۷، حدود ۹ میلیون نفر گردشگر ورودی به کشور بوده و اما به علت شیوع کرونا این گردشگران هر سال کمتر از سال گذشته شدند.».

عبدالملکی با اشاره به این که نه تنها ایران بلکه تمام دنیا دچار بحران ورود گردشگر شده اند ادامه داد:« ایران و تمام دنیا، از بروز و شیوع کرونا آسیب جدی دیده اند و کسب و کارهای گردشگری با مشکلات جدی مواجه و ورشکست نیز شده اند».

موانع حضور گردشگر خارجی در ایران چیست؟

رئیس کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در پاسخ به این سوال که موانع حضور گردشگران در ایران چیست؟ گفت: « اتفاقا این موضوعی بود که بنده برای رفع ابهامات و موانع پیش رو افزایش ورود گردشگران خارجی به سراغ علما و فضلا رفته و عملا وارد تعامل و صحبت شدم که در این میان با بیان اینکه گردشگری حلال است آقای گلپایگانی  اعلام کردند که دارای خانه بوم گردی هستند در نتیجه هیچ مشکلی از لحاظ ورود گردشگر در کشور نیست».

وی ادامه داد: « معمولا در همه فاکتورها، مافیا یا کاسبانی وجود دارد که مانع اصلی محسوب می شوند  که از آن جمله می توان به کاسبان تحریم یا سلامت اشاره کرد در صنعت گردشگری هم شاید بتوان گفت این مشکل وجود دارد به شکلی که گویا حقوق بگیر معاندان هستند و اجازه نمی دهند کار انجام شود».

عبدالملکی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که خواستار تشکیل کمیته فقه گردشگری از سوی ضرغانی وزیر گردشگری و صنایع دستی شده ایم ادامه داد: « تا از این طریق؛ مراجع تقلید، فعالان گردشگری و بخش خصوصی گرد هم آمده تا بتوانند محدودیت ها و مشکلات صنعت گردشگری را مورد بررسی قرار دهند تا راهی برای مانع زدایی ورود و حضور گردشگران خارجی به و جود آید و شرایط برای آنها تسهیل شود».

وی با انتقاد بر این که وزیر گردشگری و میراث فرهنگی کشور اعلام کردند که نیازی به کمیته فقه گردشگری نیست یادآور شد: « این در حالی است که حدود دو ماه گذشته وی، به قم رفته و کمیته گردشگری دینی را بدون تعامل و مشورت بخش خصوصی راه اندازی کردند».

ارسال نظر