|
کدخبر: 266666 نعیمه صفری تبار

اختصاصی گسترش نیوز:

جزئیات اعزام حجاج به سرزمین وحی / دریافت یارانه صحت نداشت

با اعمال محدودیت‌ها توسط دولت عربستان امسال زائران ایرانی با چالش هایی همراه بودند و برخی از این مشمولان از حج تمتع جاماندند. در این گزارش به حواشی حج تمتع ۱۴۰۱ می‌پردازیم.

گردشگری جزئیات اعزام حجاج به سرزمین وحی / دریافت یارانه صحت نداشت

هرسال زائران زیادی برای مناسک حج راهی سرزمین وحی می‌شوند آخرین پروازهای حج در سال ۱۳۹۸ اتفاق افتاد و کرونا این رویداد را هم مانند بسیاری دیگر از رویدادهای مهم جهان متوقف کرد. امسال اعزام مجدد زائران آغاز شد که این رویداد قبل از شروع اعزام چالش هایی برای زائران داشت. با گسترش نیوز همراه باشید.

بازی جدید عربستان با حجاج

عربستان به بهانه مهار نشدن کرونا، سهمیه اعزام حجاج کشورمان را ۵۰ درصد کاهش داد و با اعمال محدودیت سنی اعلام کرد و گفت تنها افراد زیر ۶۵ سال امکان تشرف به حج تمتع امسال را دارند؛ و ۲۲ هزار نفر از این حجاج، از اعزام به سرزمین وی حذف شدند. ایران خواستار افزایش سهمیه و حذف محدودیت سنی از دولت عربستان شد اما سعودی‌ها اعلام کردند امکان حذف این دستور وجود ندارد و برای زائران عربستانی هم این وضعیت اعمال می‌شود.

علاوه بر این موضوع دستورالعمل جدیدی از سازمان حج و زیارت به زائران ارائه شد مبنی بر اینکه تنها زائرانی اعزام می‌شوند که تاریخ ودیعه‌گذاری و ثبت نام آنها در بانک تا ۲۲ خرداد ۱۳۸۶ بوده است.

لحظه آخر جیب زائران را خالی کردند

هزینه حج تمتع امسال در ابتدا به‌طورمتوسط ۳۷ میلیون تومان اعلام شد که البته با توجه به اینکه حج تمتع سال ۹۹ برگزار نشد و زائران هزینه را به‌طورکامل پرداخت کرده بودند و مبلغ آن با ارز ۹ هزار تومانی در آن زمان در بانک مرکزی تثبیت شده بود، این هزینه با وجود بالا رفتن قیمت‌ها در عربستان به ویژه مالیات به این مبلغ رسید، اما در آستانه اعزام زائران به سرزمین وحی، عربستان به یک باره هزینه حج تمتع را حدود یک هزار و ۲۰۰ دلار افزایش داد که با تدابیر سازمان حج و زیارت زائران، زائران حدود یک سوم این مبلغ را پرداختند و هزینه حج تمتع به طور متوسط به ۴۵ میلیون تومان رسید.

 با این وجود رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرد امسال شاید آخرین «حج ارزان» باشد و مشمولان را تشویق به انجام این مناسبات کرد، اما افزایش هزینه باعث شد برخی از زوار از سفر حج امسال انصراف دهند و زیارت خانه خدا را به زمانی دیگر موکول کردند و در نهایت ۷۰ زائر پس از صدور ویزا به دلیل افزایش هزینه از رفتن به این سفر انصراف دادند.

دریافت یارانه صحت نداشت

قبل از شروع اعزام زائران به عربستان، خبری در فضای مجازی دست به‌دست شد مبنی بر اختصاص یارانه به زائران خانه خدا! در این اخبار مدعی شده بودند که به هر زائری ۱۰۰ میلیون یارانه اختصاص گرفته است.

این امر در حالی است که زائران حج تمتع امسال، سال‌ها در انتظار تشرف به این سفر معنوی بوده و از سال ۸۶ به قبل ودیعه‌گذاری کرده بودند و حتی سال ۹۹ که قرار بود حج تمتع برگزار شود، هزینه آن را پرداخت کرده‌اند، اما با شیوع کرونا و نبود واکسن برای پیشگیری از این ویروس، عربستان تصمیم گرفت که هیچ زائر خارجی را نپذیرد و حج تمتع در آن سال فقط با حضور حدود ۱۰ هزار ساکن عربستان برگزار شد. بر همین اساس، سازمان حج و زیارت با هماهنگی بانک مرکزی تلاش کرد تا با توجه به اینکه دولت برای عملیات حج تمتع سال ۹۹ ارز ۹ هزار تومانی در نظر گرفته بود، هزینه حج را برای زائران تثبیت کند. به همین دلیل، اعلام کرد افرادی که هزینه کامل حج تمتع را بپردازند، دیگر مشمول افزایش هزینه حج در اعزام بعدی نخواهند شد. بر همین اساس، نمی‌توان مدعی شد که دولت به زائران خانه خدا یارانه داده است. بلکه زائران امسال هزینه حج را سال ۹۹ پرداخت کرده بودند و حتی قرار بود دیگر مبلغی نپردازند؛ اما با افزایش برخی هزینه‌ها، سازمان حج و زیارت نتوانست بر وعده خود پایبند باشد و به این ترتیب بخشی از هزینه‌ها از زائران گرفته شد.

اتفاقات تکراری در پرواز‌های حج

تاخیر در پروازهای حج پیش از اعزام زائران ایرانی به عربستان، با توجه به شرایط دیپلماتیک دو کشور، صدور مجوز پرواز حج تنها برای یک شرکت هواپیمایی ایرانی از سوی عربستان و منع زائران ایرانی برای استفاده از ظرفیت سایر شرکت‌های هواپیمایی داخلی و محدویت زمانی حضور زائران در حج، از دغدغه‌های اصلی بود که مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران که مسؤول عملیات پروازی حج امسال است، با اشاره به این‌که عربستان پرواز پشتیبان را نپذیرفته است، گفته بود: همه تلاشمان را می‌کنیم تا پروازهای حج با تاخیر حداقلی انجام شود. با این وجود تاخیر‌ها که عضو جدانشدنی از پروازهای حج هستند ادامه دارد ولی به نظر مسؤول عملیات پروازی حج، این تاخیرها کمتر و حتی ایده‌آل شده است!

این تاخیرها آنچنان که رئیس سازمان حج و زیارت اشاره کرده است در برنامه حج برخی زائران تاثیر گذاشته و از مدت زمان حضور آنها در شهر مدینه یک روز کم کرده است.

بعد از تمامی این اتفاقات اعزام زائران از ۲۳ خرداد ماه آغاز شد و با انجام آخرین پرواز در روز ۱۲ تیر عملیات رفت زائران به سرزمین وحی پایان می‌یابد.

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها