|
کدخبر: 264503 نعیمه صفری تبار

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با نماینده دوره یازدهم مجلس مطرح شد:

سهم ایران از گردشگری عربستان چقدر است؟ / زائران حج عمره همچنان منتظر باشند

احمد الخطیب وزیر گردشگری عربستان از تلاش برای ۳ برابر شدن گردشگران این کشور خبر داد. گسترش نیوز به بهانه این موضوع و سهم ایران از افزایش گردشگری این کشور با نایب رئیس فراکسیون گردشگری مجلس به گفت‌وگو پرداخته است.

سیاست سهم ایران از گردشگری عربستان چقدر است؟ / زائران حج عمره همچنان منتظر باشند

احمد الخطیب وزیر گردشگری عربستان گفت که کشورش در تلاش است تا گردشگران خارجی بیشتری را جذب کند و هدف آن نیز ثبت ۱۲ میلیون بازدید در مقایسه با چهار میلیون بازدید سال ۲۰۲۱ است. از سال ۹۴ روابط ایران و عربستان دچار خدشه شده است، در دولت سیزدهم رایزنی هایی برای بازسازی ارتباط میان ایران و عربستان در حال انجام است. برقراری این روابط مقدمه‌ای برای افزایش ثبات سیاسی و توسعه اقتصادی چندجانبه در منطقه است که در صورت ایجاد این روابط کمک بسیاری برای جذب گردشگر انجام خواهد شد.برای بررسی بیشتر روابط ایران و عربستان با گسترش نیوز همراه باشید.

روابط ایران و عربستان از سر گرفته می‌شود

محمدعلی محسنی بندپی نایب رئیس فراکسیون گردشگری مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص سهم ایران در افزایش گردشگری عربستان گفت: ایران از دیرباز میزبان مسافران و گردشگران کشورهای عربی از جمله عربستان، عمان، سوره، لبنان و عراق بوده است. وقتی کشور عربستان اعلام کرده است که گردشگری خود را ۳ برابر می‌کند کشور ما هم از طریق گردشگری مذهبی از این فرصت باید استفاده کند.

وی ادامه داد: با توجه به رویکرد فعلی دولت سیزدهم مبنی بر تعامل بیشتر با کشور عربستان و همینطور ملاقات‌های متعددی که بین مسئولان جمعهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برگزار شد، در آینده نزدیک شاهد بازگشایی کنسولگری‌ها و سفارت‌ها در ریاض و تهران خواهیم بود، که قطعا از این فرصت کشور ایران می‌تواند بهترین بهره‌برداری را داشته باشند. یکی از جاذبه‌های ایران اسلامی، بحث گردشگری مذهبی است. مسافران زیادی از عربستان سعودی هم برای سلامت و استفاده از خدمات درمانی و تخصص پزشکان وارد کشورمان می‌شوند و هم از لحاظ جاذبه‌های دیدنی و میراث فرهنگی کشور ما را برای سفر انتخاب می‌کنند. کلاردشت، چالوس و غرب استان مازندران میزبان گردشگران عربی بوده است نه تنها از عربستان بلکه مسافران از کشوهای عربی دیگر هم طبیعت مازندران را برای سفر انتخاب می‌کنند.کشور ما دارای ظرفیت‌های مذهبی بسیاری است برای برنامه‌ریزی بیشتر، پذیرش و جذب گردشگران عربستان، بلکه می‌توانیم از سایر جاذبه هایمان هم استفاده کنیم. از مناظر دیدنی جنوب تا شمال، غرب و شرق کشور و همینطور از میراث فرهنگی، صنایع دستی و موزه‌ها به عنوان فرصت بیشتر و طلایی می‌توان برای جذب گردشگران عربستانی استفاده کرد.

مسافران حج عمره منتظر باشند

 نزدیک به ۱۰ سال است تنش‌ها بین ایران و عربستان روند افزایشی پیدا کرده است و در ۶ سال اخیر نیز بسیار تشدید شده که به‌ قطع روابط دیپلماتیک منجر شد. از سال ۹۴ روند اعزام زائران حج عمره تعلیق شده است که دولت سیزدهم سعی بر بهبود این روابط دارد.

وی در رابطه با زمان اعزام زائران حج عمره در پایان گفت: اراده دولت سیزدهم برای برقراری ارتباط بین ایران و عربستان است، زمان مشخصی برای اعزام زائران حج عمره تعیین نشده است ولی با رایزنی هایی که در سطوح عالی بین مسئولان در حال برگزاری است و میانجی گری هایی که از طریق کشورهای دیگر وجود دارد به نظر می‌رسد به زودی شاهد برگزاری منظم حج عمره باشیم.

تشکیل کمیته برای جذب گردشگر

محمدعلی محسنی بندپی نماینده مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی از تشکیل کمیته‌های مختلف برای جذب گردشگران خبر داد و گفت: طی آخرین جلسه با وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایشان اعلام کردند کمیته‌های مختلفی برای جذب مسافران عربی و هم برای استفاده از رویداد ۲۰۲۲ که در قطر اتفاق می‌افتد و به عنوان مهم‌ترین رویداد در سال ۲۰۲۲ در جوار و همسایگی کشور ما در در حال آماده‌سازی است با هماهنگی و همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله وزرات امور خارجه، وزارت بهداشت، وزارت صمت و دیگر وزارتخانه‌های مرتبط برای جذب حداکثری توریست و گردشگران تشکیل می‌شود تا کشورمان از این فرصتی که ایجاد شده بهره‌مند شود.

بندپی

خبری که کام زائران حج تمتع را تلخ کرد

وی در خصوص افزایش ۷میلیون تومانی نرخ حج تمتع خاطر نشان کرد: یکی از این دلایل، شرایط ویژه اقتصادی که در جوامع بین‌المللی خصوصا کشورهای همسایه ایران وجود دارد، باعث شده است در نرخ پروازها، هتل‌ها و سایر خدماتی که عربستان به زائران خود ارائه می‌دهد تاثیر خود را بگذارد که در لحظه آخر باعث افزایش نرخ کلی حج تمتع شده است؛ البته جنگ میان اکراین و روسیه در به وجود آمدن این شرایط بی‌تاثیر نیست.

نویسنده: نعیمه صفری تبار

ارسال نظر