|
کدخبر: 257954

راهنمای سفر زمینی به ایروان

گردشگری راهنمای سفر زمینی به ایروان

احتمالا بارها شنیده‌اید سفرهای زمینی به کشورهای همسایه هزینه کم‌تری را روی دستتان می‌گذارد و با مبلغی پایین‌تر از سفرهای هوایی یا دریایی شما را به مقصد می‌رساند. به همین علت در این شرایط اقتصادی شاید یکی از بهترین راه‌ها سفر با ماشین‌های شخصی یا اتوبوس باشد. البته اگر راه و مسیرهای طولانی برای شما خطرناک است یا در این شرایط، سفر برایتان طاقت‌فرسا می‌شود می‌توانید با یک جستجوی کوچک در مورد ارزانترین بلیط هواپیما ایروان استارت یک سفر خاطره انگیز را بزنید. همان‌طور که می‌دانید کشور ارمنستان، همسایه دیوار به دیوار ایران بوده و از نظر جاذبه‌های گردشگری، فرهنگی غنی و قدمتی کهن دارد. ما در این مقاله قصد داریم که اطلاعاتی مفید درباره یک سفر ارزان آن هم به صورت زمینی به یکی از شهرهای پر طرفدار ارمنستان یعنی ایروان معروف را در اختیار شما قرار دهیم. برای بازدید از ایروان و گذراندن چند روزی از اوقات فراغتتان در آن شهر دیگر نیازی به خرید بلیط خارجی نیست و از دو روش زمینی که شامل سفر با اتوبوس یا خودرو شخصی می‌شود می‌توانید رفت و آمد ارزان‌تر و به صرفه‌تری را تجربه کنید. لازم به ذکر است بهای این ارزان بودن را با در اختیار گذاشتن زمانتان پرداخت می‌کنید. به عبارت دیگر مسیری که می‌توان با تهیه بلیط هواپیما آن را در سه الی چهار ساعت خلاصه کرد، ممکن است از راه زمینی حدود یک شبانه روز طول بکشد. در ادامه قصد داریم نکات کامل و جامع‌تری را در مورد سفر زمینی ارزان به ایروان در بررسی کنیم پس اگر برای تعطیلات نوروز به دنبال مقصدی جذاب اما با کم‌ترین هزینه جانبی می‌گردید پیشنهاد می‌کنیم با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

سفر زمینی به ایروان با استفاده از اتوبوس

پیش از شروع بحث می‌خواهیم درباره موضوعی صحبت کنیم که جزو ارکان اصلی مسافرت است. می‌دانید که یک سفر دسته جمعی حتی با افرادی که صرفا هم‌سفران شما بوده و آشنایی قبلی با آن‌ها ندارید به مراتب بهتر از سفرهای کم جمعیت و نهایتا دو سه نفره است. پس سعی کنید برای سفرهای خود دوستان و عزیزانتان را همراه کنید. اگر با خرید تور زمینی ارمنستان راهی این سفر نشده‌اید توصیه می‌کنیم از روش سفر با اتوبوس برای گذراندن تعطیلات خود در ایروان استفاده کنید. اگر بخواهیم راجع به مسافت و مدت زمانی که برای پیمودن آن مسیر تا ایروان احتیاج دارید بگوییم باید بیان کنیم که گویی از تهران راهی بندر عباس شده‌اید. مسافتی در حدود ۱۱۹۵ کیلومتر از پایتخت ایران تا ایروان (شهری در کشور همسایه ارمنستان) وجود دارد که در شرایط ایده آل ۲۰ ساعت را در اتوبوس و قایق (با احتساب معطلی‌ها) سپری می‌کنید. مسیر رانندگی اتوبوس از تهران شروع شده و با گذراندن مسافتی ۶۰۰ کیلومتری به شهر تبریز می‌رسد. پس از آن به سمت جلفا حرکت کرده و پس از ۱۳۵ کیلومتر رانندگی به این شهر می‌رسد. پس از آن نوبت به مرز نردوز است. مرزی که میان کشور ایران و کشورهای همسایه قرار گرفته و مسافتی ۸۰ کیلومتری از شهر جلفا دارد. در این مرز حدود دو الی سه ساعت معطلی دارید. آن هم تحت عنوان بازرسی و کنترل مدارک که شامل همه مسافران می‌شود. بعد از بازرسی مسیر شما به مقصد ایروان از روی رودخانه ارس می‌گذرد. پس بعد از پیمودن این مسیر و مرز ایروان، دوباره در آن طرف مرز سوار اتوبوس شده و خود را همراه هیجان سفر می‌کنید. پس از شروع ادامه مسیر اتوبوس شما باید ۳۸۰ کیلومتر مسافت را به مقصد ایروان طی کند. در این بازه می‌توانید از مسیر لذت برده و مقداری هم استراحت کنید تا در زمان رسیدن به ایروان انرژی بالایی داشته باشید.

ایروان۲

 

مزایای سفر زمینی به ایروان

نمی‌شود منکر سختی‌های مسیر زمینی منتهی به یک کشور دیگر شد اما باید بگوییم که این سفر زمینی ویژگی‌های خاصی دارد که می‌تواند هر فردی را نسبت به خود جذب کند. اولین خصوصیت این سفر، دیدن جاده‌های سرسبز و مناظر طبیعی و بکر موجود در مسیر است که می‌تواند سبب آشنایی بیشتر شما با بافت و پوشش گیاهی مقصدتان شود. البته سفرهای زمینی به طوری است که برای سفر به یک کشور دیگر می‌بایست از شهرها، روستاها و رودخانه‌های زیادی گذر کنید پس تمام این موارد از جلوی چشمتان عبور کرده و می‌توانید آشنایی حداقلی با آن‌ها پیدا کنید. در بین مسیر می‌توان مشغول به عکاسی شد. در این راه دشت‌های وسیع و چشم نوازی وجود دارد که بی اختیار شما را به سمت دوربین عکاسی می‌برد. پس از این که عکس‌هایی از جاهای دیدنی مسیرتان در آلبوم ثبت کردید می‌توانید مدتی را مشغول بازدید از مناطق گردشگری بین راه شوید. البته این ویژگی فقط برای کسانی است که با ماشین شخصی راهی این سفر شده‌اند و به عنوان یک آپشن برای این افراد وجود دارد. زیرا در سفر با اتوبوس اکثر اتفاقات به دست راننده رقم می‌خورد که مسافران تسلط کم‌تری بر مسیر دارند. به طور کلی سفرهای زمینی چالش‌ها و اتفاقات بیشتری را برای گردشگران به همراه دارد اما اگر اهل چالش باشید این موارد سفر را برایتان شیرین‌تر هم می‌کند. فرض کنید در بین راه قطرات باران به شیشه‌های ماشین بخورد یا مجبور شوید به خاطر کم شدن شدت برف ساعاتی را در جایی اقامت کنید. فراموش نکنید که همه اتفاقاتی که در طول سفر پیش می‌آید می‌تواند به سنجش رفتار و تحمل ما کمک کند همچنین پیدا کردن راه حلی مناسب در شرایط سخت را به ما آموزش دهد.

سفر زمینی به ایروان با استفاده از ماشین شخصی

طبق مواردی که در بخش‌های قبلی گفته شد، سفر زمینی ایروان با خرید بلیط قطار ناممکن است. به همین خاطر به جز اتوبوس فقط می‌توانید با استفاده از خودرو شخصی‌تان راهی شهر ایروان شوید. باز هم تاکید می‌کنیم اگر می‌خواهید سفر راحت‌تری را تجربه کرده و سابقه رانندگی طولانی مدت را ندارید این سفر جذاب را با خرید اینترنتی بلیط هواپیما ایروان به بهترین مسافرت خود تبدیل کنید. زیرا طی کردن مسافتی که حدود یک روز رانندگی نیاز دارد ممکن است برایتان طاقت فرسا بوده و انرژی شما را بگیرد. اما اگر از شرایط و چالش‌های سفر زمینی با خودرو شخصی آگاه هستید و در حین سفر دوستانی را دارید که رانندگی را با آن‌ها نصف کنید سفر زمینی به ایروان می‌تواند تجربه‌ای نو و متفاوت را برایتان رقم بزند. ناگفته نماند هر یک از راننده‌هایی که قرار است مدتی را در جایگاه شما بنشینند می‌بایست گوهی بین المللی رانندگی داشته باشند. در این صورت؛ برای سفر زمینی ارزان به ایروان با استفاده از خودرو شخصی دو راه پیش روی شما قرار دارد. مسیر رفت اول همان مسیری است که در سفر زمینی با اتوبوس به ایروان بیان کردیم. در این روش شما باید از تهران به سمت تبریز و از تبریز به سمت جلفا حرکت کنید. بعد از پیدا کردن مرز نردوز و گذراندن رودخانه ارس به ایروان برسید. البته در مسیر شهرهایی با نام‌های مغری، لهواز، لرنادزور، کاپان، اغوانی و آرپی وجود دارد که برای استراحت و گشت و گذار چند ساعته تفرج‌گاه خوبی به نظر می‌رسد. مسیر دومی که برای رسیدن به ایروان با استفاده از خودرو شخصی امکان پذیر است کمی طولانی‌تر بوده اما مناظر زیبا و طبیعت بکری را مقابل چشمان شما ترسیم می کند. همین موضوع خستگی رانندگی و سفر را از بدن شما بیرون آورده و بعد از مدتی استراحت می‌توانید به ادامه مسیر خود بپردازید. مسیری که پیش روی شماست بعد از طی کردن مرز ایران وارد شهرهایی همچون مغری، لهواز، لرنادروز، کاپان، اغوانی، وایک، شاتین، گغوویت و لاشن خواهید شد. در این مسیر می‌توانید از دریاچه و پارک ملی سوان دیدن کرده و آن را در لیست بازدید از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی‌های ارمنستان قرار دهید. این مسیر به نسبت مسیر قبلی که امسافت از مرز تا شهر ایروان گزارش شده است.

ایروان۳

 

مواردی که باید برای سفر به ایروان با خودرو شخصی رعایت کنید

برای سفر زمینی به ایروان شما نیاز به یک مجوز برای خروج از کشور دارید که هزینه‌ای ۲۰ هزار تومانی را شامل می‌شود.

خوب است بدانید که برای سفر به ایروان نیازی به در اختیار داشتن ویزا یا اخذ آن ندارید اما باید گفت که اعتبار پاسپورت شما مهم بوده و باید حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد.

هزینه دیگری که برای رد شدن از مرز با خودرو شخصی به آن نیاز دارید در اختیار داشتن یک پلاک بین المللی بوده و حدود ۳۶۰ هزار تومان هزینه به دنبال دارد.

برای سفر زمینی با خودرو شخصی به شهر ایروان باید برچسب IR و CD داشته باشید که برای خرید آن‌ها حدود ۵ هزار تومان باید هزینه پرداخت کنید.

درست است که با هواپیما از کشور خارج نمی‌شوید اما با همان سفر زمینی هم می‌بایست عوارض خروج از کشور را پرداخت کنید. هزینه‌ در نظر گرفته شده برای خروج از ایران برای فردی که بار اول است ۲۲۰ هزار تومان تعیین شده است. اگر بار دوم است که می‌خواهد از کشور خارج شود باید ۳۳۰ هزار تومان عوارض پرداخت کند. البته این در شرایطی است که اگر بار سومی در کار باشد عوارض خروج هر شخص به ۴۴۰ هزار تومان تغییر پیدا می‌کند.

از دیگر مواردی که برای سفر زمینی به ایروان احتیاج دارید اخذ یک گواهینامه رانندگی بین المللی است که حدود ۱۲۰ هزار تومان هزینه روی دستتان می‌گذارد.

ایروان۴

 

مناطق گردشگری و جاذبه‌های شهر ایروان

با سفر به ایروان چه زمینی چه هوایی، جاذبه‌های گردشگری و مناطق زیبایی انتظارتان را می‌کشد. از مهم‌ترین دیدنی‌های شهر ایروان می‌توان به موزه ماتناداران (Matenadaran)، میدان جمهوری (Republic Square)، موزه تاریخ ارمنستان (The History Museum Of Armenia)، پارک عشاق (Lovers Park)، کلیسای کاتویک ایروان (Katoghike Church)، سالن اپرا تئاتر ایروان، موزه هنر کافسجیان (Cafesijan Museum)، موزه اربونی و کلیسای جامع سنت گریگور روشنگر اشاره داشت. برای دسترسی به اطلاعات بیشتر درباره جاذبه‌های گردشگری ایروان می توانید به مقالات از پیش منتشر شده در بلاگ سفرمارکت مراجعه کنید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها