|
کدخبر: 251124

رشد ۳۰ درصدی سفرهای نوروزی به مازندران

مازندران در سومین نوروز کرونایی شرایطی متفاوت از دو نوروز ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ را سپری می‌کند. سفرها به طور رسمی امسال از سر گرفته شده و به گفته سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این استان حدود ۳۰ درصد نیز بیشتر شده است.

سفرهای نوروزی که طی دو سال گذشته دستخوش تغییر و تحولات کرونایی و محدودیت‌های ناشی از شیوع این ویروس مرموز شده بودند امسال از سر گرفته شدند و سیل سفرها به استان‌های گردشگرپذیر روانه شده است. مازندران در این بین بیشترین حجم سفرها را هر سال به خود اختصاص می‌دهد.

امسال مسئولان مازندران پس از دو سال که کرونا ستاد خدمات اجرایی سفر را تعطیل کرده بود، بار دیگر با فعال شدن این ستاد برنامه‌ریزی برای پذیرایی از مسافران را انجام می‌دهند. مهدی ایزدی سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران در نخستین روز سال ۱۴۰۱ و قرن پانزدهم به چند پرسش درباره فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های ستاد خدمات اجرایی سفر مازندران پاسخ داد:

بعد از دو نوروز که کرونا اجازه برنامه‌ریزی برای پذیرایی از مسافران مازندران را نداد، امسال ستاد اجرایی خدمات سفر مازندران تشکیل شد و برای پذیرایی از مسافران برنامه‌هایی تدارک دیده شده است. با توجه به این وقفه دو ساله در میزبانی، دستگاه‌های مرتبط و زیرساخت‌ها در استان چقدر آماده این میزبانی هستند؟

سال نو را به همه هموطنان در سراسر دنیا تبریک می‌گویم. خوشبختانه پس از دو سال کرونایی، با ایمنی‌زایی واکسیناسیون در کشور امسال می‌توانیم پذیرای مسافران نوروزی باشیم.

اتفاقا با توجه به این‌که پس از وقفه‌ای دو ساله شاهد حضور دوباره گردشگران در استان هستیم، برنامه‌های متنوعی برای مسافران مازندران در حوزه‌های گوناگون؛ به‌ویژه حوزه‌های فرهنگی تدارک دیده‌ایم. شاهد افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی حضور مسافران نوروزی هستیم، به همین دلیل تلاش ما بر این بوده تا در برنامه‌ریزی‌های نوروزی، تعداد نمایشگاه‌ها و غرفه‌ها و تنوع محصولات نمایشگاه‌ها دستاورد و کیفیت بهتری عرضه کنیم.

خوشبختانه تمام دستگاه‌های اداری و اجرایی استان برای ارائه‌ خدمات اعلام آمادگی کردند. تنها چالش ما ترافیک است که با توجه به سرآمد بودن مازندران در گردشگرپذیری کشور، با همکاری دستگاه‌های مربوطه آمادگی لازم در این حوزه را نیز داشتیم.

در ستاد خدمات سفر که افتتاحیه آن با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار در دبیرخانه ستاد برگزار شد و با همکاری کمیته‌های دوازده‌گانه گزارش‌های روزانه مرتبط با سفرهای روزانه تجمیع می‌شود. بررسی شرایط و تدوین برنامه‌های اجرایی نیز توسط ستاد خدمات سفر در پنج جلسه پیش از نوروز انجام شد. ستادهای خدمات سفر از ۲۵ اسفند مشغول خدمات‌رسانی هستند. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار نیز از چند شهرستان بازدید میدانی داشتند و از نزدیک در جریان برنامه‌ها قرار گرفتند. در مجموع ۲۲ فرماندار و دبیران خدمات سفر که نمایندگان اداره‌های ما در شهرستان‌ها هستند به طور کامل فرآیند خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی را مدیریت می‌کنند.

وضعیت اماکن اقامتی استان چگونه است؟

همه فضاهای اقامتی استان آماده پذیرش گردشگران هستند و مشکلی برای اسکان و ارائه خدمات در فضاهای عمومی نداریم. براساس دستور العمل کمیته سفر در حوزه خدمات اقامتی گردشگری، همه بخش‌ها اعم از پارک‌های جنگلی، پارک‌های درون‌شهری و فضاهای اسکان موقت چادرهای مسافرتی تجهیز و نمازخانه‌ها، سرویس‌های بهداشتی و سایر بخش‌های خدماتی پاکسازی و آماده خدمات‌رسانی هستند. کمیته‌ها در صورت وجود مشکل به‌صورت میدانی وارد عمل می‌شوند.

امسال در بخش بومگردی ۲۹۰ فضای اقامتی روستایی تعریف و تامین شده‌ و گردشگری روستایی بیش از پیش مورد توجه مسافران قرار گرفته‌ است. آموزش‌های لازم به اقامتگاه‌های بومگردی داده شده تا رفتارهای مدیریتی را بر مبنای ضوابط گردشگری با حفظ شاخصه‌های سنتی با مسافران روستاها در قالب خدمات ارائه دهند. همچنین بیش از چهار هزار خانه‌مسافر برای تامین اقامت گردشگران مجوز دریافت کرده‌اند.

نظارت همه‌جانبه بر نمایشگاه‌ها، اقامتگاه‌ها و مراکز خدماتی استان انجام می‌شود. این نظارت سازمانی به دو شیوه عالیه و شهرستانی صورت می‌پذیرد. نظارت شهرستانی ما با حضور همکاران در مجموعه‌های پذیرایی و اقامتی و نظارت عالیه از طریق ستاد و گروه کارشناسی در حوزه‌های اقامتی به‌صورت همه‌جانبه رقم می‌خورد. در این روند در صورت بروز مشکل پس از دریافت گزارش، کمیته‌ها سریع وارد عمل شده و در اسرع وقت مشکل برطرف خواهد شد.

یکی از زیرساخت‌های مربوط به سفرهای نوروزی طی سال‌های پیش از کرونا برپایی نمایشگاه‌های سوغات و صنایع دستی استان بود. امسال در این زمینه چطور برنامه‌ریزی شد؟

در بیش از ۲۲ شهرستان و ۲۵ جایگاه، بازارچه و نمایشگاه صنایع‌دستی برگزار شده که از این تعداد ۶ جایگاه ملی است. بر اساس دستورالعمل در برخی شهرها برای رفاه بیشتر گردشگران دو نمایشگاه آماده خدمات‌رسانی هستند. مجموعا ۸۵۰ غرفه صنایع‌دستی، سوغات و گل و گیاه در استان برپا شد.

در نمایشگاه‌های امسال افزون بر صنایع‌دستی، سوغات مازندران در قالب خوراک و مواد خوراکی بومی، دمنوش‌های سنتی ویژه‌ مازندران مانند بهارنارنج، گیاهان دارویی و گل‌ها و گیاهان بومی مازندران برای بازدید و خرید در دسترس عموم قرار دارد.

معمولا در سفرها به مازندران، بناهای تاریخی و موزه‌های این استان کمترین سهم را از گردشگری دارند و زیر سایه جاذبه‌های طبیعی استان قرار می‌گیرند. برای توجه بیشتر به این ظرفیت‌های مهم تاریخی مازندران هم برنامه‌ای داشتید؟

اصلی‌ترین نوروزگاه مازندران امسال در یکی از کم‌نظیرترین باغ‌های تاریخی ایران یعنی باغ جهانی عباس‌آباد برپا شده است که برای تمام روزهای تعطیلات در آن برنامه تدارک دیده شده است. این یعنی امسال بیش از گذشته نگاه‌مان بر معرفی جاذبه‌های تاریخی مازندران است.

بهشهر از شهرهای مهم مازندران با پیشینه تاریخی و فرهنگی غنی از دوره صفویه است و به همین دلیل یکی از پایگاه‌های مورد توجه و مهم فرهنگی استان نیز شمرده می‌شود. پایگاه‌های فرح‌آباد، غار اسپهبد خورشید و خانه‌موزه نیما یوشیج نیز امسال به‌عنوان موزه و پایگاه نوروزی فعال هستند. در واقع همه موزه‌های مازندران آماده میزبانی از گردشگران هستند. در حال حاضر ۲۶ موزه فعال دولتی و خصوصی و دو سایت‌موزه با فضای باز در استان داریم که نقش مهمی در پر کردن ایام فراغت و جذب گردشگر فرهنگی دارند.

البته با توجه به افزایش مخاطبان و جایگاه علمی موزه‌ها، بخش‌های گوناگون مجموعه موزه‌های استان اعم از اشیاء و سایت‌موزه‌ها باید بر اساس استانداردهای بین‌المللی به‌روزرسانی شوند. در حال حاضر چهار موزه بوستان ولایت ساری را در دست بهره‌برداری داریم و امیدواریم تا اختتامیه رویداد ساری ۲۰۲۲ شاهد راه‌اندازی این موزه‌ها باشیم. موزه کشتی جویبار و موزه صفی‌آباد بهشهر که پس از چندین سال به‌عنوان موزه تاریخی بازگشایی خواهد شد، موزه کلبادی، مسجد جامع ساری، بازار نرگسیه و محور فرهنگی بافت از دیگر برنامه‌ها و پایگاه‌های استان برای معرفی پیشینه فرهنگ، سنت و تاریخ ساری و وضعیت کنونی نگهداری آنهاست. دو سایت‌موزه‌ مهم «وستمین» کیاسر و «گوهرتپه» بهشهر را هم در استان داریم. این حوزه مخاطبان خاص خود را دارد و همکاران ما در این دو سایت‌موزه آماده ارائه اطلاعات و گزارش هستند.

در بخش گردشگری فرهنگی-مذهبی هم بناهای شاخص و قابل‌توجه تاریخی مانند بنای میربزرگ آمل، بقعه‌ ناصرالحق، امامزاده قاسم بابل و برخی مساجد در استان پذیرای مسافران و آماده‌ خدمات‌رسانی هستند.

قرار بود برنامه‌های نوروز امسال پس از برگزاری افتتاحیه رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ در روزهای ۲۶ و ۲۷ اسفند با نگاه ویژه به این رویداد برگزار شود. برنامه نهایی برای افتتاحیه این رویداد مشخص شده است؟

بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌ شده افتتاحیه این رویداد باید در آخرین روزهای اسفند ماه برگزار می‌شد که به دلایل گوناگون از جمله شرایط نامساعد جوی، ترافیک سفرهای نوروزی و برخی عوامل دیگر، برگزاری آن با تصمیم نهایی در جلسه‌ای به ریاست استاندار مازندارن به اردیبهشت ۱۴۰۱ موکول شد. البته هر آن‌چه که در تعطیلات نوروز به عنوان برنامه‌های فرهنگی و گردشگری برگزار می‌شود در واقع مرتبط با ساری۲۰۲۲ است و ما را در اجرای برنامه‌های تدارک دیده شده برای این رویداد آماده‌تر از گذشته می‌کند.

پس از تعطیلات نوروز نخستین جلسه در این زمینه با حضور استاندار و دبیران کمیته‌های مرتبط برگزار می‌شود و در آن زمان اجرا و برنامه‌ها نهایی و اطلاع‌رسانی خواهد شد. برنامه‌های متنوعی در حوزه‌های فرهنگ، میراث ناملموس، آیین‌ها، معرفی جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی، معرفی مجموعه دفاع مقدس با هدف نشان دادن جایگاه استان در ۸ سال دفاع مقدس و خانواده‌های معظم شهدا و جانبازان و دیگر بخش‌ها در نظر گرفته شده تا فرهنگ و سنت مازندران را به دیگر کشورها نشان دهیم. در افتتاحیه این مراسم از حضور خانوده‌های شهدا و ایثارگران دفاع مقدس نیز بهره‌مند خواهیم شد.

ما در این رویداد میزبان ۹ کشور خواهیم بود. تلاش ما مقابله با جریان ایران‌هراسی و نشان دادن پیشینه‌ غنی و چهره‌ درخشان فرهنگ و تاریخ مازندران است. از مهم‌ترین برنامه‌های ما که در قالب جشنواره برگزار می‌شود برنامه اقوام با حضور ۱۵ قوم ایرانی است و در حوزه‌های فرهنگی، برنامه‌های متنوعی در حوزه جنگ، ایثار و دفاع از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران اجرا خواهد شد.

مازندران با تمام کش و قوس‌های تاریخی در پیچ‌های حساس قرون به سلامت عبور کرده و امروز با همنوایی مردمان و طبیعت سحرانگیزش میزبان شایسته برای مسافران داخلی و گردشگران خارجی است. قرن جدید می‌تواند قرن امید برای مردم جهان باشد. امیدواریم که در جهان خسته و زخم خورده ناشی از جنگ‌ها و بیماری‌های واگیر در کنار هم و با تسامح و تساهل و در محیط زیباتر و خردمندانه‌تر زندگی کنیم.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها