|
کدخبر: 230438

سرمایه‌گذاری در ترکیه از طریق خرید ملک

از سالیان گذشته، تب سرمایه‌گذاری در ترکیه از طریق خرید ملک بالا گرفته و با توجه به رکود بازار ملک در ایران و نوسانات نرخ دلار، بسیاری رو به خرید خانه در ترکیه کرده‌اند.

گردشگری سرمایه‌گذاری در ترکیه از طریق خرید ملک

از سالیان گذشته، تب سرمایه‌گذاری در ترکیه از طریق خرید ملک بالا گرفته و با توجه به رکود بازار ملک در ایران و نوسانات نرخ دلار، بسیاری رو به خرید خانه در ترکیه کرده‌اند. در این مقاله نگاهی گذرا به دلایل این انتخاب، مزایا، معایب و خطرات این سرمایه‌گذاری خواهیم داشت.

ترکیه

در دهه گذشته بازار املاک دبی مورد استقبال ایرانیان بود ولی به مرور با از دست دادن ارزش تومان و گرانتر شدن نرخ ملک در این شهر روبه رشد، قدرت خرید ایرانیان کم و کمتر شد. با رکود بازار ملک در ایران و افزایش ناگهانی و نجومی نرخ ملک در ایران، بسیاری که امید کمی دیگر برای خانه دار شدنشان باقیمانده بود، سرازیر بازار ترکیه شدند. بطوریکه تنها در سال ۲۰۲۱، ایرانیان ۷۰ میلیارد دلار در ترکیه ملک خریدند.

ولی چرا ترکیه؟

دلایل استقبال ایرانیان برای سرمایه‌گذاری در ترکیه

دولت ترکیه برای علاقه مند کردن سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در ترکیه از طریق خرید ملک، دست به تغییر و تسهیل در بسیاری از قوانین زد. در کنار این تغییر، با اعطای وام‌های کم بهره بطور گسترده به مردم این کشور، باعث رشد بازار املاک در ترکیه و سرازیر شدن پول‌های هنگفتی از کشورهای همسایه خود به ترکیه شد.

دریافت پاسپورت ترکیه با خرید ملک

اعطای پاسپورت ترکیه با خرید ملک به ارزش ۲۵۰ هزار دلار در مدت ۳ ماه باعث شد که بسیاری برای گرفتن تابعیت دوم، ترکیه را انتخاب کنند. اینکه سرمایه‌گذار همزمان بتواند با خرید ملک در ترکیه از سود رشد ملک خود بهره‌مند شود و بدون یاد گرفتن زبان ترکی و بجای چندین سال تنها در مدت ۳ ماه برای خود و خانواده‌اش پاسپورت بگیرد، از مهم‌ترین دلایل علاقه مندی ایرانیان به بازار املاک ترکیه است.

سفر به ترکیه بدون ویزا

رفت و آمد آسان به ترکیه بدون گرفتاریهای دریافت ویزا خود همواره باعث شده که سالانه میلونها نفر در ۴ دهه گذشته به ترکیه سفر کنند. همین سهولت در مسافرت و نزدیکی آن در همسایگی ایران از دیگر علتهای ایزانیان برای سرمایه‌گذاری در ترکیه از طریق خرید ملک است.

سفر به ترکیه

فرهنگ نزدیک و آب و هوای خوب

آب و هوای دلپذیر ترکیه و نزدیکی فرهنگی با ایران را نمیتوان در تصمیم ایرانیان برای سرمایه‌گذاری در ترکیه از طریق خرید ملک نادیده گرفت. احاطه شدن ترکیه با دریا و پوشیده بودن آن با جنگل‌های سرسبز بهمراه آب و هوای بی‌نظیر این کشور سالانه میلیون‌ها توریست از اقصی نقاط جهان را به ترکیه جذب می‌کند.

رشد اقتصاد ترکیه

موقعیت قرارگیری ترکیه در دو قسمت اروپایی و آسیایی باعث شده که اقتصاد ترکیه بعنوان پل شرق و غرب رشد بالایی را تجربه کند. در این میان بازار املاک ترکیه نیز شرکت‌های سازنده بزرگی را به طمع ورود به این بازار و کسب سود فراوان آن انداخته است که به طبع آنها خریداران خارجی نیز علاقه مند به سرمایه‌گذاری در ترکیه از طریق خرید ملک شده‌اند.

 

خرید ملک

مزایای سرمایه‌گذاری در ترکیه از طریق خرید ملک

از مهم‌ترین مزیت سرمایه‌گذاری در ترکیه از طریق خرید ملک باید به رشد بالای بازار املاک در این کشور اشاره کرد. در حالیکه سرمایه‌گذاری خارجی اتباع ایران، روسیه، عراق و کویت در این کشور بسیار بالاست ولی جالب است که بدانید ۹۸% بازار املاک ترکیه و آمار خرید و فروش آن در دست خود ترک هاست.

تسهیلات و وام‌های بانکی به ترک‌ها به بالاتر رفتن قدرت خرید مردم این کشور کمک زیادی کرده که خود باعث شده که بازار املاک همواره رونق خود را حفظ کند. شاید در نظر اولیه این مسئله زیاد مهم به نظر نرسد ولی اگر ترکیه را با امارات و کشورهای دیگری که بازار املاک آنها تنها به خارجی‌ها ربط دارد مقایسه کنیم، اهمیت آنرا بیشتر درک خواهیم کرد.

بطور مثال، کشور امارات هر زمان که با عدم استقبال سرمایه‌گذاران خارجی در برهه‌های مختلف زمان روبه‌رو شده، نرخ ملک در آن بطور باور نکردنی سقوط کرده است.

توافقنامه با چین و روسیه

امضای قرارداد و تفاهمنامه بین دولت ترکیه و چین باعث شد که ترکیه تنها کشوری باشد که چینی‌ها اجازه گرفتن تابعیت دوم در آن را داشته باشند و همین باعث هجوم چینی‌ها به بازار املاک و مستغلات ترکیه شود.

 

اعطای شهروندی ترکیه با سرمایه‌گذاری در ترکیه از طریق خرید ملک

لیست کشورهایی که با خرید ملک در انها میتوان پاسپورت دریافت کرد تنها به ترکیه خلاصه نمیشود و کشورهای اسپانیا و کانادا از معروفترین آنها هستند. ولی چرا با وجود اینکه پاسپورت اسپانیا و کانادا از پاسپورت ترکیه معتبرتر هستند، هنوز بسیاری ترکیه را برای گرفتن تابعیت دوم از طریق سرمایه‌گذاری در ترکیه از طریق خرید ملک انتخاب می‌کنند؟

شهروندی ترکیه

زمان کوتاه و هزینه کمتر

دلایل مختلفی برای انتخاب ترکیه بجای اسپانیا و کانادا وجود دارند که از مهم‌ترین آنها مبلغ بسیار پایین تر سرمایه گذاری، مدت زمان بسیار کوتاه تر فرآیند دریافت اقامت و عدم نیاز به یادگیری زبان ترکی برای گرفتن شهروندی ترکیه با سرمایه‌گذاری در ترکیه از طریق خرید ملک است.

مثلاً برای گرفتن پاسپورت اسپانیا، باید ۵۰۰ هزار یورو ملک خرید و پس از ۱۰ سال و قبول شدن در آزمون زبان اسپانیایی موفق به دریافت آن شد. این در حالیست که مبلغ سرمایه‌گذاری در ترکیه ۲۵۰ هزار دلار، مدت زمان آن ۳ ماه و نیازی به یادگیری زبان ترکی هم نیست.

 

خطرات سرمایه‌گذاری در ترکیه از طریق خرید ملک

حالا که از مزایا گفتیم، جا دارد که به خطرات سرمایه‌گذاری در ترکیه از طریق خرید ملک هم اشاره کنیم.

ماجراجویی‌های دولت ترکیه

با به روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه در ترکیه، رویای سردمداری جهان اسلام توسط ترکیه به یکی از اهداف این کشور تبدیل شده است که از هزینه‌های این رویکرد میتوان به تنش ترکیه با کشورهای همسایه و عرب، و در عین حال رویارویی با امریکا و فرانسه اشاره کرد.

حضور ترکیه در سوریه، مناقشه با قبرس بر سر میدان نفتی، مداخله در کشورهای افریقایی و شاخ و شانه کشیدن با امریکا و ناتو از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی ترکیه است.

 

نوسان نرخ لیر

بالا بودن بدهکاری ترکیه سبب کشمکش هایی بین اقتصاددان‌های ترکیه بر سر رقم سود بانکی و کنترل بازار در سال‌های گذشته بود. همین امر باعث استغفا و تغییر ۳ وزیر دارائی در ۲ سال گذشته شد که در نهایت اردوغان حرف خود را به کرسی نشاند تا با کم تر کردن سود بانکی، صادرات ترکیه را رونق ببخشد و بتواند بدهکاری خارجی ترکیه را سریعتر بازپرداخت نماید. همین دستکاری سود بانکی و کاهش آن، باعث سقوط لیر در ماه‌های انتهایی سال ۲۰۲۱ شد.

باید نشست و دید که این تغییرات، باعث رشد اقتصادی مد نظر دولت ترکیه می‌شود و یا خود پاشنه آشیلی برای به‌دست آوردن رای مردم ترکیه توسط حزب عدالت و توسعه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۳ خواهد شد.

مالیات بالا در ترکیه

اقتصاد ترکیه همانند کشورهای اروپایی بر مبنای مالیات پایه‌گذاری شده و به همین دلیل بالا بودن مالیات در ترکیه امری اجتناب ناپذیر است. عدم اطلاع از قوانین مالیاتی ترکیه مخصوصاً برای ما ایرانیها که عادت به پرداخت این مدل مالیات دادن نداریم، بعضاً بسیار گران تمام می‌شود.

مالیات‌های سرمایه‌گذاری در ترکیه از طریق خرید ملک نیز بر چندین و چند وجه مختلف دریافت می‌شود که اطلاع کامل از آنها قبل از خرید ملک در ترکیه لازم و ضروریست.

اگر بخواهیم نتیجه گیری کلی در مورد سرمایه‌گذاری در ترکیه از طریق خرید ملک داشته باشیم باید بگوییم که بازار املاک در ترکیه درحال‌حاضر روند رو به رشدی را تجربه می‌کند و از شواهد و قرائن بر می‌آید که این رشد برای حداقل چند سالی ادامه خواهد یافت و در بین آپشن‌های موجود برای ایرانیان جهت سرمایه گذاری، ترکیه درحال‌حاضر بهترین آپشن به نظر میرسد.

چنانچه قصد سرمایه‌گذاری در ترکیه از طریق خرید ملک را دارید، به شما پیشنهاد می‌شود که با مشاورین گروه املاک و مستغلات زِن گروپ تماس بگیرید و به بهترین گزینه‌های ممکن با توجه به بودجه مورد نظرتان دسترسی پیدا کنید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها