|
کدخبر: 95275

پول بلوکه شده توسط دفاتر گردشگری چه می‌شود؟

با وجود گذشت بیش از دو ماه از لغو قراردادهای سفرهای نوروزی، هنوز پول برخی از مردم از سوی آژانس‌های مسافرتی، به‌ویژه آنهایی که خدمات الکترونیک ارائه می‌کنند، بازگردانده نشده است.

گسترش‌نیوز : مردمی که با تکیه بر اعلام دولت مبنی‌بر عودت کامل مبالغ تورهای گردشگری در صورت لغو سفر، با هدف اجرای سیاست‌های قرنطینه‌ای، سفرهای خود را لغو کردند تا خطر کرونا هرچه سریع‌تر از ایران دور شود، حالا با مشکل عدم عودت منابع مالی پرداختی خود مواجه شده‌اند. با وجود گذشت بیش از دو ماه از لغو قراردادهای سفرهای نوروزی، هنوز پول برخی از مردم از سوی آژانس‌های مسافرتی، به‌ویژه آنهایی که خدمات الکترونیک ارائه می‌کنند، بازگردانده نشده است.

در این میان اکبر غمخوار، عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری حل این مشکل را در حیطه وظایف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌داند. این در حالی است که اصناف باید مشکلات ایجادشده برای طرفین در جریان یک دعوای صنفی را پیگیری کرده و برای حل مشکل اقدام کنند.

عودت بدون کسر

مجید پورکائد، نایب‌رئیس اول کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق بازرگانی ایران، با اشاره به اینکه واحدهای ارائه‌دهنده خدمات گردشگری از محل لغو قراردادها به نسبت‌های مختلف متحمل ضرروزیان شده‌ و تاکنون کمکی از سوی دولت دریافت نکرده‌اند، راه‌حل این مشکل را مداخله دولت از طریق وزارت میراث فرهنگی و ارائه کمک مالی به آژانس‌ها می‌داند.یگانه راه مقابله با بیماری کرونا ، اعمال قرنطینه و کاهش تردد بود، به همین خاطر دولت تصمیم گرفت در راستای کنترل آمدوشدهای نوروزی دست به اقدامات بازدارنده بزند. یکی از این تصمیمات، صدور دستور تعطیلی هتل‌ها و واحدهای پذیرنده میهمان بود. از سوی دیگر مقامات دولتی اعلام کردند که هر کس بلیت سفرهای نوروزی خود را پس بدهد یا تور نوروزی خود را لغو کند، مبالغ پرداختی بدون کسر هزینه به افراد عودت داده می‌شود.

این در حالی است که برخی از هم‌وطنانی که با توجه به این وعده دولت تورهای خود یا سایر خدمات نظیر رزرو هتل، بلیت و... را لغو کرده‌اند، می‌گویند هنوز مبالغی را که برای تور پرداخت کرده‌اند، بازپس نگرفته‌اند. آن‌طور که از شواهد امر برمی‌آید، برخی از شرکت‌های خدمات مسافرتی، به‌ویژه آن دسته که خدمات الکترونیک ارائه می‌دهند، نه‌تنها پول مردم را پس نداده‌اند، بلکه پاسخ روشنی هم به مشتریان خود نمی‌دهند. عموما در زمان بروز چنین مشکلاتی اصناف نقش کلیدی ایفا کرده و با پیگیری مسئله و مطالبات طرفین دعوا سعی در میانجیگری دارند، اما در این فقره، اصناف هم در گوشه‌ای ایستاده و فقط نظاره می‌کنند.

طرفین آگاه نبودند

اکبر غمخوار، عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری تهران، د درباره دلیل عدم پرداخت مبالغ تورهای نوروزی توسط دفاتر گردشگری می‌گوید: این سؤال را باید از وزارت میراث فرهنگی و گردشگری بپرسید. محمد قانعی، رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی نیز بیان می‌کند: مسئله بازگرداندن پول پرداختی مردم بیشتر توسط سازمان میراث فرهنگی پیگیری می‌شد. لغو سفرها بر اساس دستورالعمل آنها بوده و ما در این موضوع اصلا دخالتی نکردیم.

با توجه به دستور دولت، چه کسی پاسخ‌گوی زیان افرادی است که تورهای خود را لغو کرده‌اند؟ چرا برخی آژانس‌ها حاضر به بازگرداندن پول مردم نیستند؟

مجید پورکائد، نایب‌رئیس اول کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق بازرگانی ایران، در این رابطه عنوان می‌کند: از آنجایی که این اتفاق غیرقابل پیش‌بینی بود و هیچ‌وقت تجربه قبلی در این رابطه نداشتیم کمی مسئله پیچیده شده است. در شرایط قبلی شرایط لغو سفر منطبق با قواعد آژانس بود، اما این‌بار اتفاقی که رخ داده این است که مشتری و آژانس نسبت به شرایط آگاه نبودند.

اتحادیه‌‌ها ملزم به اجرای قوانین هستند

او ادامه می‌دهد: یک‌سری دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌هایی در این خصوص از سوی تشکیلات رسمی وضع و به اتحادیه‌ها داده شد. اتحادیه‌ها هم ملزم به اجرای این قوانین هستند. تحقیقات و بررسی‌ها از چند آژانس نشان می‌دهد که برخی پکیج‌های سفر متحمل ضرر می‌شوند. آژانس‌ها روی برخی تورها هزینه‎هایی متقبل شده‌اند. بنابراین باید مثل بقیه دوایری که دولت برای آنها سوبسیدهایی در نظر گرفته است در این حوزه هم کمک‌هایی داشته باشد.پورکائد تأکید می‌کند: اعتقاد دارم این مسئله باید از طرف اتحادیه‌ها پیگیری شود تا بابت زیان، کمک دولتی اخذ شود و آژانس‌ها بتوانند پول کامل خریداران تور خود را برگردانند، زیرا کرونا چیزی بوده است که هم آژانس نمی‌توانسته به تعهدش عمل کند و مقدمات سفر را فراهم کند و هم مسافر در آن نقشی نداشته است. بنابراین طرفین متحمل ضرر شده‌اند.

او تأکید می‌کند: البته آژانس‌ها می‌توانند صددرصد مبالغ برخی تورها را برگردانند. در برخی موارد هم متحمل ضرر ۲۰ تا ۳۰ درصدی شده‌اند.به اعتقاد نایب‌رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران، اگر هر آژانسی که سفرهایش لغو شده است، ۵۰ تا صد قرارداد به این شکل داشته باشد، باید همه سرمایه‌اش را بفروشد تا غرامت پرداخت کند و به‌این‌ترتیب این آژانس از گردونه کار خارج می‌شود. هیچ‌کس، نه اصناف و نه تشکیلات میراث فرهنگی، مایل به این کار نیستند، بنابراین باید از طریق معاونان و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری مربوطه، بحث کمک‌ها پیگیری شود. آژانس‌ها باید لیست مسافران و تراز مالی خود را ارائه دهند. خسارت وارده که رقم قابل‌توجهی (نسبت به الباقی ارقامی که گفته می‌شود) باید از طریق وزارت میراث و گردشگری تأمین شود و این مسئله حل شود.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها