|
کدخبر: 281959

کاهش قیمت مرکبات به ضرر باغداران شد

باغدار گلستانی با بیان این نکته که تولید مرکبات دیگر صرفه اقتصادی ندارد، گفت: پایین بودن قیمت خرید مرکبات در سال جاری به ضرر باغداران تمام شده است.

محسن لطیفی اظهار کرد: در سال گذشته هر کیلو پرتقال را شش هزارتومان فروش رفته اما امسال با توجه به افزایش هزینه ها تولید به ناچار کیلویی پنج هزارتومان در میادین تره بار فروخته می شود.

این باغدار گلستانی افزود: نبود صنایع تبدیلی،خرید تضمینی و کاهش قیمت و افزیش هزینه ها، سرنوشت خوبی برای باغداری در گلستان نخواهد داشت.

وی با بیان این موضوع که این شرایط حضور دلالان را در این بخش افزایش داده، بیان کرد: دلال وقتی می بیند محصول روی دست باغدار مانده محصول را با قیمت کمتری از او می خرد چون می داند باغدار چاره ای جز فروش ندارد.

این باغدار گلستانی با بیان اینکه در محصول پرتقال هزینه ها بسیار افزایش داشته، یادآورشد: هزینه های پرسنلی و کارگری، هزینه نهاده ها مانند سم و کود که دربرخی موارد حتی به دوبرابر هم رسیده و افزایش هزینه های بسته بندی وکرایه موجب شده تولید این محصول بسیار پرهزینه شود.

وی ادامه داد: این درحالی است که باغدار و کشاورز باید محصولش را به همان قیمت سال گذشته و یا حتی پایین تر بفروشد.

لطیفی با بیان این نکته که بازار کشش خرید محصول مرکبات را ندارد، افزود: این یک معضل بزرگی است که تولیدکننده با آن روبه رو شده است.

به گفته این باغدار گلستانی، عدم وجود صنایع تبدیلی در استان همچنین نبود کارخانه های فرآوری موجب شده تا باغدار نتواند مانع زیاندهی محصولات باغی شود.

وی خاطرنشان کرد: دولت اگر هیچ حمایتی از باغداران نداشته باشد، باغداری در گلستان سرنوشت بدتری پیدا خواهد کرد.

لطیفی با بیان این موضوع که صادرات مانع افول محصولات باغی در استان می شود، اظهار کرد: صادرات راه حل مناسب برای برون رفت از شرایط وخیم فعلی است.

به گفته این باغدار گلستان، قیمت تمام شده بالا، گرانی تعرفه گمرکی کالاهای ایرانی صادراتی به کشورهای همسایه، بالا بودن نرخ حمل و نقل باعث شده تا موفقیت زیادی در صادرات مرکبات نداشته باشیم.

 

منبع: بازار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها