|
کدخبر: 327624

درمان ام اس با استفاده از آر تی ام اس

درمان ام اس با روش rTMS برای چه کسانی مفید است؟ آیا می‌توان از این روش به‌ عنوان جایگزین مناسبی برای انواع روش‎های درمانی مبتلایان به این بیماری یاد کرد؟ بیماری ام‌ اس یک نوع بیماری شایع در میان افراد مسن است که ممکن است جوانان نیز درگیر آن شوند.

کسب و کار درمان ام اس با استفاده از آر تی ام اس

 

بیماری ام اس چیست؟

بیماری ام اس یک بیماری فلج کننده مغز و نخاع است، در این بیماری سیستم ایمنی بدن به غلاف محافظ بافت‌های عصبی حمله می‌کند و موجب ایجاد اختلال بین ارتباط مغز با سایر اعضا بدن می‎شود. در نهایت این بیماری موجب تخریب موقت و یا آسیب دائمی به اعصاب بدن می‌شود.

آشنایی با روش آر تی ام اس

دستگاه آر تی ام اس در سال ۲۰۰۸ به‌عنوان یک روش درمانی جدید برای درمان میگرن مورد تأیید قرار گرفت و در سال ۲۰۱۱ نیز برای درمان افسردگی مورد تأیید قرار گرفت. در حال حاضر این روش در حوزه بیماری‌های اعصاب و روان و درمان اختلالات اضطرابی، وسواس، افسردگی، میگرن و حتی به‌عنوان یکی از روش‌های ترک اعتیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. گفته می‎شود این روش در حوزه نورولوژی و درمان بیماری پارکینسون و آسیب‌های پس از سکته مغزی نیز بسیار مؤثر است.

درمان بیماری ام اس با روش rTMS

این روش به معنای تحریک مغناطیسی تکراری مغز است. این روش شامل یک روش درمانی غیر تهاجمی است که از روش‌های تحریک الکتریکی نواحی خاصی از مغز که بیماری ام اس آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد، تشکیل یافته است. کلینیک اعصاب و روان راه احیا با مدیریت دکتر ابوالفضل احیائی ارائه‌دهنده خدمات نوین مبتنی بر دستگاه‎های مجهز و پیشرفته برای درمان انواع اختلالات عصبی و روانی مانند ام اس، اضطراب، افسردگی، ترک اعتیاد و … است. این مرکز درمانی با تمرکز روی جدیدترین روش‌های درمانی بر اساس آر تی ام اس، خدمات ارزنده‌ای را به مراجعان خود در زمینه درمان انواع بیماری‌های روانی و عصبی ارائه می‎دهد.

آیا روش آر تی ام اس برای درمان بیماری ام اس مؤثر است؟

rTMS یک روش درمانی جدید است که با تحریک نواحی خاصی از مغز تأثیرات مثبتی در برخی از علائم بیماری ام اس می‌گذارد. این تحریک‎ها می‎تواند در فعالیت نورون‌ها تغییرات مثبتی ایجاد کند و باعث بهبودی علائم ام اس در مبتلایان شود. در رابطه ‌با تاثیر این روش باید گفت که این روش می‎تواند در بهبودی التهاب‎های مغزی ناشی از بیماری ام اس، کاهش فعالیت سیستم ایمنی و تعادل عملکرد نورون‌ها مؤثر واقع شود. ممکن است به منظور اثربخشی سریع‌تر و بیشتر این رو درمانی همراه با سایر روش‎های دیگر مورد استفاده قرار بگیرد تا کیفیت زندگی افراد مبتلا به بیمار ام اس کاهش پیدا نکند.

فواید rTMS برای درمان بیماری ام اس

از جمله فواید درمان بیماری ام اس با روش آر تی ام اس می‎توان به این موارد اشاره نمود:

  • کاهش خستگی ناشی از ضعف عضلانی
  • بهبود عملکرد شناختی افراد مبتلا
  • کاهش درد و بهبود تعادل بیماران

آیا آر تی ام اس برای همه مبتلایان به ام اس مناسب است؟

خیر. باید گفت که روش آر تی ام اس برای درمان همه مبتلایان به بیماری ام اس مناسب نیست. هر فرد مبتلا به بیماری ام اس دارای ویژگی‎ها و شرایط خاصی است که اثرات و واکنش‌های او نسبت به این روش درمانی با سایر مبتلایان می‎تواند متفاوت باشد. امکان دارد این روش درمانی با سایر شرایط بیمار تداخل پیدا کند و باعث ایجاد عوارض جانبی خاصی در بیمار شود؛ بنابراین مشورت با پزشک متخصص در این زمینه می‎تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

تعداد جلسات موردنیاز برای درمان ام اس با روش rTMS چقدر است؟

تعداد جلسات موردنیاز و همچنین فواصل زمانی لازم برای هر بیمار موضوعی است که با توجه به وضعیت بیمار و تشخیص متخصص مغز و اعصاب مشخص می‌شود. با توجه ‌به پیشرفت بهبودی فرد بیمار و همچنین بررسی علائم بیماری، روند درمان برای فرد بیمار ادامه پیدا می‎کند. مشورت با پزشک متخصص می‎تواند بهترین راهنما برای فرد بیمار دراین‌خصوص و نکاتی که لازم است راجع به بیماری بداند، باشد.

مراحل درمان بیماری ام اس با روش rTMS

برای درمان بیماری ام اس با روش آر تی ام اس بیمار بر روی یک صندلی که مخصوص بیماران است می‎نشیند. در مرحله بعد یک کویل برای اجرای فرایند درمان بر روی سر بیمار قرار می‌گیرد. پزشک متخصص مغز و اعصاب دستگاه را بر روی ناحیه‎ای از مغز که مرتبط با بیماری استقرار می‎دهد و با ایجاد میدان‌های مغناطیسی به تحریک نورون‌های عصبی آن منطقه از مغز می‌پردازد. با اتمام این فرایند بیمار می‎تواند بدون احساس هیچ‌گونه درد و عارضه محسوس به زندگی روزمره خود بازگردد و با اتمام جلسات درمان از فواید آن بهره‌مند شود.

دکتر ابوالفضل احیایی

عوارض استفاده از روش rTMS

به طور کل استفاده از روش آر تی ام اس برای درمان بیماری‌های اعصاب و روان به‌عنوان یک روش بی‌خطر و غیرتهاجمی شناخته شده است. در این روش هیچ‌گونه عارضه مشهود و طولانی‌مدتی گزارش نشده است، اما ممکن است عوارضی کوتاه‌مدت و گذرا گاهی در بیماران مشاهده شود که به معرفی آنها می‌پردازیم:

سر دردهای موقت: برخی از افراد ممکن است بعد از انجام جلسات درمانی دچار سردردهای موقت شوند که از عوارض کوتاه‌مدت استفاده از این روش به شمار می‌رود.

سرگیجه: سرگیجه نیز یکی از عوارض این روش درمانی است که برخی از افراد ممکن است بعد از انجام مراحل درمان به آن دچار شوند.

تحریک پوستی و حساسیت: به دلیل ضربه‌های کوتاه و مکرر دستگاه بر روی نواحی خاصی از سر ممکن است برخی از افراد دچار حساسیت پوستی یا تحریک پوستی در ناحیه سر شوند که در اکثر موارد بعد از اتمام جلسات درمان این مورد رفع می‎شود.

هزینه جلسات درمان با روش آر تی ام اس چقدر است؟

همانطور که گفتیم مبتلایان به بیماران ام اس در شرایط بیماری، شدت و نوع آن باهم فرق دارند؛ بنابراین بر اساس نوع بیماری و سطح پاسخگویی بیمار به روش درمانی تعداد جلسات موردنیاز فرق خواهد کرد؛ بنابراین هزینه جلسات درمان که بر اساس تعداد جلسات موردنیاز تعیین می‌شود، باتوجه‌به سطح بیماری فرد متفاوت خواهد بود.

بهترین مرکز درمان آر تی ام اس در تهران کجاست؟

کلینیک اعصاب و روان راه احیا به مدیریت دکتر ابوالفضل احیائی بهترین مرکز ارائه‌دهنده خدمات درمان با دستگاه آر تی ام اس برای بیماران دارای اختلال اعصاب و روان مانند ام اس، افسردگی، اضطراب، وسواس، وزوز گوش، ترک اعتیاد و … است.

 

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها