|
کدخبر: 327584

تلاش صنعت گسترده مکمل ها برای درمان ریزش مو

ریزش مو یک مشکل پیچیده است که باعث نگرانی و ناراحتی روحی شدید می شود. استفاده نادرست از درمان های موضعی و خوراکی ممکن است منجر به نارضایتی بیماران و عدم پیگیری روند درمان توسط ایشان شود. آموزش مناسب در مورد استفاده صحیح از محصولات مراقبت از مو و نظافت مو برای کمک به بیماران در پایبندی به درمان ریزش مو و توصیه های مراقبت از مو در طول درمان آلوپسی و حتی پس از کاشت ضروری است.

کسب و کار تلاش صنعت گسترده مکمل ها برای درمان ریزش مو

مکمل های مو یک صنعت گسترده و در حال رشد هستند. بیماران مبتلا به ریزش مو اغلب به مکمل‌های خوراکی روی می‌آورند تا نگرانی‌های مرتبط با مو را برطرف کنند زیرا به راحتی در دسترس هستند و اغلب عوارضی به همراه ندارند. محصولات متعددی در بازار وجود دارد که بسیاری از آنها هزاران بررسی (هم مثبت و هم منفی) دارند. مکمل‌های تغذیه‌ای توسط FDA به‌عنوان غذا به جای دارو تنظیم می‌شوند، به این معنی که لازم نیست کارایی و ایمنی خود را قبل از در دسترس قرار گرفتن در دسترس مصرف‌کنندگان ثابت کنند.

در حالی که برخی از مکمل‌های خوراکی مانند مکمل فیتو شواهد و تاریخچه قوی دال بر استفاده از آن‌ها برای رشد مو و بهبود آلوپسی وجود دارد، بسیاری از مواد موثره نیز وجود دارند که در آزمایش‌های بالینی آزمایشی روی آنها انجام نشده‌ است، فقط شواهد آزمایشگاهی برای رشد مو دارند یا فقط روی حیوانات آزمایش شده‌اند. با توجه به این ویژگی های صنعت، برای متخصصان پوست مهم است که از ایمنی و کاربرد این مواد برای ارائه مشاوره مناسب به بیماران خود آگاه باشند.

ریزش مو یک مشکل پیچیده است که باعث نگرانی و ناراحتی روحی شدید می شود. استفاده نادرست از درمان های موضعی و خوراکی ممکن است منجر به نارضایتی بیماران و عدم پیگیری روند درمان توسط ایشان شود. آموزش مناسب در مورد استفاده صحیح از محصولات مراقبت از مو و نظافت مو برای کمک به بیماران در پایبندی به درمان ریزش مو و توصیه های مراقبت از مو در طول درمان آلوپسی و حتی پس از کاشت ضروری است.

ضرورت دارد که بدانیم تنها یک شکل از ریزش مو نیست که وجود دارد، بلکه چندین نوع ریزش مو، با علل و پیامدهای مختلف وجود دارد. این الگوی های ریزش مو می توانند در قسمتی از پوست سر به صورت موضعی یا منتشر خود را نشان دهند و یا کل سر را تحت تأثیر قرار دهند و می توانند همیشگی (آلوپسی آندروژنیک) گاه به گاه (کمتر از 6 ماه) یا مزمن (طولانی شدن در طول زمان، بیش از 6 ماه) باشند.

انواع اصلی ریزش مو

ریزش موی واکنشی که گاه به گاه و گاهی ناگهانی شروع می شود که به آن تلوژن افلوویوم حاد نیز می گویند (چیزی شبیه به ریزش مو ناشی از بیماری کرونا) و اگر ریزش مو در این حالت پیشرونده تر و زمان آن طولانی تر شود تبدیل به تلوژن افلوویوم مزمن می شود. اما الگوی رایج ریزش مو که به اختلالات هورمونی مرتبط با عوامل ژنتیکی مرتبط است، آلوپسی آندروژنتیک است که الگوی مردانه و زنانه دارد. این شایع ترین شکل ریزش مو در مردان است که می تواند منجر به ریزش جزئی یا کلی مو یا طاسی شود. همه این انواع ریزش مو دلایل و پیامدهای مختلفی دارند زیرا با تغییرات متفاوتی در چرخه حیات مو (چرخه رشد مو) مرتبط هستند. بنابراین درمان باید با هر نوع ریزش مو تطبیق داده شود.

ریزش مو واکنشی که تلوژن افلوویوم حاد نیز نامیده می شود، یک شکل بسیار رایج از ریزش مو به خصوص در زنان است. مشخصه آن افزایش ناگهانی و گاهی بسیار قابل توجه ریزش مو در طی 3 تا 4 ماه پس از یک رویداد محرک است. به همین دلیل به آن "ریزش موی واکنشی" نیز می گویند. در واکنش به این رویداد یا محرک، چرخه حیات مو دستخوش تغییر می شود. این باعث توقف ناگهانی مرحله رشد مو (فاز آناژن) شده و تعداد بیشتری از موها به طور همزمان وارد فاز ریزش مو (فاز تلوژن) می شوند. مرحله ریزش مو حدود 3 ماه طول می کشد. این امر تاخیر مشاهده شده بین محرک و خود ریزش مو را توضیح می دهد.

روزانه 100 تا 150 تار مو به صورت عادی و نامحسوس می ریزد. در مورد ریزش موی واکنشی، این عدد می تواند به 300 برسد و ریزش مو می تواند محسوس تر شود: مو روی لباس ها، بالش ها و در سراسر خانه پیدا می شود. هنگامی که این الگوی ریزش مو رخ میدهد درماتولوژیست ها داروهای رایجی را تجویز میکنند که فرد میتوانند همزمان با آنها از مکمل های تقویت مو مانند مکمل فیتو و مکمل هیربیاند و حتی نام های تجاری معتبر دیگری همچون فورکاپیل و آناکپس دوکری به صورت منظم تا پایان دوره درمان و بازگشت موها به روند طبیعی استفاده کند.

در ریزش مو آندروژنیک یا ارثی با الگوی مردانه که حتی زنان هم به آن مبتلا میشوند همه چیز به هورمون های آندروژن و DHT بستگی دارد. در اینجا یک روند کوچک سازی پیشرونده فولیکول مو وجود دارد که منجر به تغییر شکل موی ترمینال (موی طبیعی) می شود. این ناشی از تغییر در دینامیک چرخه مو است که باور بر این است که تونیک های مو میتوانند این چرخه را سریع تر به حالت طبیعی باز گردانند. مدت زمان فاز آناژن به تدریج کاهش می یابد و فاز تلوژن یا ریزش افزایش می یابد. همانطور که مدت زمان فاز آناژن طول مو را تعیین می کند، موهای جدید کوتاه تر و پرز مانند شده و در نهایت منجر به ظاهر طاس می شوند. زنان یک الگوی ویژه بنام FPHL دارند یعنی آلوپسی آندروژنیک زنانه که در این الگو باور بر این است که آندروژن ها کم ترین دخالت را دارند.

در بهبود آلوپسی آندروژنیک مردانه که زنان هم دچار آن میشوند مکمل ضروری باید حاوی سائوپالمتو باشد که عصاره کلیدی در مهار هورمون DHT است پس سایر مکمل ها نمیتوانند نتایج امیدوار کننده داشته باشند. در الگوی آلوپسی زنانه مشاهدات تجربی نشان داده است که نشان های تجاری بین المللی مانند مکمل فیتو، مکمل پریورین، مکمل آناکپس اکسپرت، مکمل فورکاپیل میتوانند بیشترین کمک را بکنند. در میان این مکمل های موجود در بازار بهترین فرمولاسیون برای تمام الگوی های ریزش مو را مکمل هیربیاند افترایو دارد و شاید رقیب آن مکمل لمبداپیل 5 آلفا پلاس ایزدین باشد که هنوز در مارکت ایران دیده نشده است.

سائوپالمتو عصاره گیاهی برای مهار هورمون دی هایدروتستوسترون است که یک عصاره ایمن برای استفاده دراز مدت در زنان و مردان است که به نوعی جایگزین غیر دارویی برای داروی فیناستراید است.

ریزش مو در زندگی روزمره گاهی اوقات به دلایل زیبایی شناسی یا روانشناختی می تواند باعث ناراحتی شدید بیماران مورد نظر شود. ریزش مو همچنین می تواند نشانه یک آسیب شناسی عمومی تر در بدن یا پیامد مصرف برخی داروها باشد. بنابراین، برای ایجاد یک تشخیص دقیق، ضروری است که به دنبال علت ها باشید. در این راه قطعا یک متخصص پوست و مو میتواند بهترین همراه شما باشد. با مراجعه به سایت انجمن متخصصین پوست ایران شما میتوانید نزدیک ترین متخصصان پوست و مو به محل زندگی خود را جستجو کنید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها