|
کدخبر: 327525

مراقبت‌های بعد از پی آر پی (prp)

کسب و کار مراقبت‌های بعد از پی آر پی (prp)

انسان همیشه به دنبال راه‌هایی برای حفظ زیبایی و شادابی خود می‌باشد. از طرفی هم علم پزشکی گام‌های بلندی در جهت جوانسازی و رفع مشکلات زیبایی برداشته که یکی از این روش‌های شگفت‌انگیز، پی آر پی یا همان پلاکت خون غنی شده نام دارد. پی آر پی، معجونی از سلول‌های شفابخش بدن شماست که به طور طبیعی برای ترمیم و بازسازی بافت‌ها عمل می‌کند. این روش درمانی با تزریق پلاکت‌های غنی شده از خون خودتان، به نواحی مختلف بدن مانند صورت، مو، پوست و زانو، طراوت و جوانی را به شما برمی‌گرداند.

اما داستان به اینجا ختم نمی‌شود! پس از انجام پی آر پی، نکات مراقبتی بعد از آن، نقشی کلیدی در کسب بهترین نتیجه و تجربه‌ای دلچسب دارند. در این مقاله، همراه ما باشید تا گام‌به‌گام با مراقبت‌های بعد از پی آر پی (prp) آشنا شوید.

مراقبت‌هایی که باید پس از انجام پی آر پی انجام دهیم

  • استفاده از کمپرس سرد: از عوارض شایع پی آر پی، تورم و کبودی است. به ‌منظور کم‌ کردن این عارضه در 24 تا 48 ساعت اول پس از درمان، روی ناحیه مورد نظر کمپرس سرد بگذارید. روش انجام این کار به این صورت است که هر بار 15 تا 20 دقیقه کمپرس را روی محدوده مورد نظر قرار داده و پس از هر بار استفاده 20 دقیقه فاصله ایجاد کنید.
  • مصرف داروهای مسکن: برای التیام درد و تورم ناشی از پی آر پی پزشک داروهایی تجویز می‌کند، این داروها را مرتب مصرف نمایید. لازم به ذکر است که داروهای مسکنی از جمله استامینوفن یا ایبوپروفن نیز می‌توانند مفید واقع شوند.
  • تمیز نگه ‌داشتن ناحیه درمان: سعی کنید محل تزریق را تمیز و خشک نگه دارید و تا زمانی که به طور کامل بهبود نیافته‌اید، از شستن و ماساژ آن قسمت بپرهیزید.
  • پرهیز از انجام فعالیت‌های سنگین: برای بهبود سریع‌تر و جلوگیری از خونریزی می‌بایست برای مدتی از فعالیت‌های شدید خودداری کنید.
  • در معرض نور خورشید نباشید: نور خورشید می‌تواند موجب تحریک ناحیه درمان شود و در روند بهبود مشکل ایجاد کند؛ به همین دلیل از قرارگرفتن در برابر نور مستقیم خورشید بپرهیزید و در صورت لزوم حتماً از کرم‌های ضدآفتاب با SPF-30 یا بالاتر استفاده نمایید.
  • به دستورالعمل‌های پزشک خود عمل کنید: پزشک دستورالعمل‌های خاص مراقبت‌های بعد از پی آر پی را به شما می‌دهد؛ تمام آن‌ها را به‌ دقت انجام دهید.

در آخر برای جلوگیری از عفونت، مشکلات پوستی و حساسیت از لوازم شخصی خودتان استفاده نمایید و آن‌ها را مرتب ضدعفونی کنید.

بعد از پی آر پی این کارها را انجام ندهید!

پی-آر-پی۱

  • الکل و دخانیات روند درمان را کند کرده و خطر خونریزی و کبودی را افزایش می‌دهد؛ بنابراین از مصرف این مواد در دوره بهبودی بپرهیزید.
  • داروهای ضدالتهابی و غیراستروئیدی مانند آسپرین و ناپروکسن مصرف نکنید؛ زیرا می‌توانند منجر به خونریزی شوند.
  • از ماساژ محدوده درمان، قرار دادن پد گرم روی محل تزریق و حمام آب گرم خودداری کنید؛ زیرا این کارها موجب تورم و التهاب می‌شوند.
  • از دیگر مواردی که پس از تزریق پی آر پی ممنوع است و نباید انجام دهید، لایه‌برداری کردن پوست است؛ زیرا این کار موجب عوارض پوستی می‌شود.

چه زمانی باید با پزشک خود تماس بگیرید؟

  • در صورت مشاهده قرمزی، تورم یا درد شدید
  • داشتن تب یا لرز
  • مشاهده خونریزی یا چرک از محل تزریق

بهبودی کامل پی آر پی ممکن است چند هفته طول بکشد. با این‌ حال، اکثر مردم در عرض چند روز به فعالیت‌های روزانه خود باز می‌گردند.

نکات اضافی مراقبت‌های بعد از پی آر پی

  • نوشیدن مقدار زیادی مایعات سرعت درمان را افزایش می‌دهد.
  • یک رژیم غذایی سالم شامل مواد مغذی، ویتامین و پروتئین، کمک زیادی به بهبود سریع‌تر شما می‌کند.
  • به اندازه کافی استراحت کرده و فعالیت‌های سنگین را متوقف کنید.

نحوه‌ شستشوی محل تزریق پی آر پی چگونه است؟

پی-آر-پی۲

به ‌طور کلی، به مدت 7  الی 8 ساعت بعد از تزریق PRP از شستشوی ناحیه تزریق خودداری نمایید. بعد از گذشت این بازه زمانی می‌بایست به کمک شوینده‌های ملایم، ناحیه مورد نظر را تمیز کنید. مراحلی که باید برای این کار انجام دهید، به‌ صورت زیر است:

  1. قبل از انجام کار، حتماً دستان خود را با آب گرم و صابون به طور کامل بشویید.
  2. اولین مرحله پس از شستن دست‌ها، مرطوب کردن محل تزریق به کمک آب ولرم است.
  3. در مرحله دوم، از یک شوینده بدون عطر مانند شامپو بچه استفاده کنید.
  4. اکنون به ‌آرامی و با حرکات دایره‌ای ملایم، محل تزریق را ماساژ دهید تا شوینده به طور کامل روی پوست پخش شود.
  5. سپس محدوده شسته شده با شامپو را به طور کامل با آب ولرم آبکشی نمایید.
  6. در مرحله آخر به ‌وسیله یک حوله تمیز و نرم محل مورد نظر را به‌ آرامی خشک نمایید. توجه داشته باشید که از مالش و فشار دادن ناحیه خودداری کنید.

فواید انجام مراقبت‌های بعد از پی آر پی

پی-آر-پی۳

انجام مراقبت‌های بعد از پی آر پی، چه برای صورت و چه برای مو، فواید متعددی دارد که به شما کمک می‌کند تا بهترین نتیجه را از این روش درمانی کسب کنید و دوره نقاهت را به حداقل برسانید. در اینجا به برخی از مهم‌ترین این فواید اشاره می‌کنیم:

  • کاهش تورم و درد

کاهش درد و تورم تزریق، از جمله مواردی است که با انجام مراقبت‌های بعد از درمان تا حد زیادی ممکن می‌شود. کارهایی مانند استفاده از کمپرس سرد و مصرف داروهای مسکن که در بالا نیز به آن‌ها اشاره شد، بسیار کمک‌کننده  هستند.

  • کاهش خطر عفونت

از آن جایی که پی آر پی شامل تزریق خون خودتان به ناحیه درمان است، رعایت بهداشت در این روش بسیار مهم و حائز اهمیت می‌باشد. انجام کارهایی مانند شستشوی صحیح محل تزریق و دست نزدن به آن، خطر عفونت را کاهش می‌دهد.

  • تسریع روند بهبودی

در صورت انجام مراقبت‌های بعد از پی آر پی، بدن شما سریع‌تر بهبود خواهد یافت و می‌توانید در مدت ‌زمان کوتاه‌تری به زندگی عادی خود بازگشته و از فعالیت‌های روزانه خود عقب نمانید.

  • نتایج مطلوب‌تر

مراقبت‌های بعد از درمان به حفظ فاکتورهای رشد موجود در پلاکت‌های خونی شما کمک کرده  و احتمال موفقیت درمان را افزایش می‌دهند.

  • کاهش عوارض جانبی

اگر چه پی آر پی یک روش درمانی غیرتهاجمی است، اما می‌تواند عوارض جانبی جزئی مانند قرمزی، کبودی و خارش داشته باشد. انجام مراقبت‌های بعد از درمان به کاهش این عوارض و تجربه درمانی مطلوب‌تر کمک می‌کند.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها