|
کدخبر: 324392

فواید کم کردن مصرف شیرینی جات

کاهش میزان شیرینی در رژیم غذایی فواید زیادی برای سلامتی و تندرستی شما دارد. اول از همه، مصرف کمتر شکر می تواند به شما کمک کند وزن بهتری داشته باشید و از ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت و بیماری قلبی جلوگیری کنید. همچنین می تواند سلامت دهان و دندان شما را بهبود بخشد.

کاهش میزان شیرینی در رژیم غذایی فواید زیادی برای سلامتی و تندرستی شما دارد. اول از همه، مصرف کمتر شکر می تواند به شما کمک کند وزن بهتری داشته باشید و از ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت و بیماری قلبی جلوگیری کنید. همچنین می تواند سلامت دهان و دندان شما را بهبود بخشد.

علاوه بر این برخی متخصصان معتقدند سریعترین راه لاغری شکم و پهلو حذف مواد قندی از برنامه غذایی است. این‌ها تنها بخشی از اثرات مثبت کاهش مصرف شکر بر سلامت و زندگی شما است.

اگر هم نمیتوانید به صورت کامل قند را از برنامه غذایی خود حذف کنید بهتر است از یک برنامه کالری شمار رایگان استفاده کنید و بر میزان خوراکی های روزانه خود کنترل داشته باشید. در ادامه با جزئیات کامل تری در مورد فواید کاهش مصرف شیرینی آشنا خواهیم شد.

کاهش مصرف شیرینی چه فوایدی دارد؟

از فواید متعدد کاهش مصرف شیرینی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. داشتن وزن مناسب

بسیاری از اوقات افراد غذای زیادی در طول روز مصرف نمی‌کنند اما به دلیل داشتن ریزه خواری و مصرف انواع شیرینی و محصولات دارای قند بالا به صورت روزانه ممکن است درگیر اضافه وزن و چاقی شوند. بنابراین شما حتی با حذف شیرینی و انواع محصولات حاوی قند بالا می‌توانید مقدار خوبی از وزن خود را کم کنید و به مبارزه با چربی‌های شکم و پهلو بروید.

  1. کنترل تری گلیسیرید خون

تری گلیسیرید خون یک فاکتور چربی مضر در خون است که می‌تواند به صورت مستقیم به شکل چربی ذخیره شده و در قسمت‌هایی مانند شکم و پهلو تجمع یابد. همچنین بالا بودن تری گلیسیرید یکی از ریسک فاکتورهای مهم برای ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و کبد چرب است. جالب است بدانید برای کاهش تری گلیسیرید خون علاوه بر اهمیت مصرف چربی‌های سالم کاهش مصرف قندهای ساده و شیرینی‌ها نیز بسیار تاثیر گذار است چون قند مازاد در بدن به تری گلیسیرید تبدیل و سپس به صورت چربی ذخیره می‌شود.

  1. بهبود وضعیت تغذیه

شیرینی‌ها به دلیل بالا نگه داشتن قند خون می‌توانند به صورت کاذب باعث کم اشتهایی و کاهش میل افراد به مواد غذایی غنی از املاح و ویتامین‌ها شود. این اثر منفی روی وضعیت تغذیه خصوصا در کودکان به صورت چشمگیری دیده می‌شود، به این صورت که کودک ترجیح می‌دهد به جای مصرف وعده غذایی خود و یا مصرف میوه و سبزیجات به سراغ مصرف تنقلات شیرین برود.

  1. جلوگیری از بیماری های قلبی

شاید تصور کنید که سلامت قلب و عروق تنها وابسته به چربی خون است اما میزان قند خون هم می‌تواند در سلامت قلب و عروق تاثیر به سزایی داشته باشد. اگر قند خون از حد  معمول خود بالاتر رود به سلول‌های خونی می‌چسبد، در صورت بروز این اتفاق هموگلوبین موجود در گلبول‌های قرمز تغییر شکل داده و اصطلاحا به هموگلوبین گلیکوزیله تبدیل می‌شود. این گلبول‌های قرمز غیر معمول اگر افزایش یابند و مدت زمان زیادی در خون جریان داشته باشند می‌توانند به عروق خونی آسیب رسانده و منجر به بیماری‌های مثل بیماری‌های قلبی گردند. بنابراین اگر قند خون بالایی دارید باید مراقب باشید.

  1. جلوگیری از آسیب دیدن دندان ها

باکتری‌های موجود در دهان از قندها تغذیه می‌کنند بنابراین منطقی است که شما هر چقدر از مواد غذایی قندی بیشتری استفاده کنید مواد غذایی بیشتری برای رشد و فعالیت این باکتری‌ها فراهم کردید و باعث پوسیدگی بیشتر دندان‌هایتان می‌شوید.

 

 

  1. کاهش ابتلا به دیابت

مسلما مهم ترین نکته برای پیشگیری و درمان دیابت کاهش مصرف شیرینی‌ها و مواد غذایی دارای قند ساده است. بدن انسان تا حدی قادر به جذب و استفاده از قند آزاد شده در خون است و ما بقی را به صورت چربی ذخیره خواهد کرد. همه فرآیندهای جذب و مصرف قند توسط سلول‌ها به وسیله هورمونی به نام انسولین صورت می گیرد. انسولین در واقع کلیدی برای ورود قند به داخل سلول است ولی این هورمون در دیابت به خوبی عمل نکرده و قند به صورت آزاد در خون باقی می‌ماند. عواملی مانند نداشتن تحرک کافی، مصرف زیاد انواع شیرینی‌ها و قندها و اضافه وزن و چاقی و... می‌توانند باعث ایجاد مقاومت به انسولین و ابتلا به دیابت شوند. بنابراین برای پیشگیری از ابتلا به دیابت بهتر است وزن خود را کاهش دهید، از مصرف شیرینی‌ها بپرهیزید و تحرک کافی داشته باشید.

وضعیت جسمانی بعد از کنار گذاشتن شیرینی جات

در ابتدا زمانی که تصمیم می‌گیرید قند را از رژیم غذایی حذف کنید ممکن است علائمی مانند احساس بی‌حالی و خستگی مزمن، سرگیجه، سر درد و عصبانیت و کاهش آستانه تحمل در ابتدای راه شما را با چالش روبرو کنند. اما خوشبختانه باید به شما این نوید را بدهیم که این علائم موقت و بی خطر هستند و حذف شیرینی‌ها در طولانی مدت می‌تواند باعث ایجاد تغییرات مثبتی در بدن شما شود.

بهتر است از یک رژیم غذایی که در آن قند و شیرینی وجود ندارد استفاده کنید. رژیم فستینگ یکی از بهترین رژیم هایی است که مورد تایید کارشناسان تغذیه است. برای اینکه بدانید در رژیم فستینگ چی بخوریم مقاله رژیم فستینگ را مطالعه کنید. وضعیت جسمانی شما بعد از کنار گذاشتن شیرینی‌جات بهبود یافته و تغییرات زیر را تجربه خواهید کرد:

  1. کاهش وزن و نزدیک شدن به وزن ایده آل
  2. کاهش سرعت پیری و کمک به جوان ماندن پوست
  3. بهبود وضعیت دندان‌ها و کاهش پوسیدگی
  4. کاهش احساس گرسنگی و میل به شیرینی جات
  5. افزایش انرژی بدن و داشتن حس سرزندگی و شادابی

جایگزین کردن شیرینی های طبیعی به جای مصنوعی

می‌خواهیم به شما راهکارهای ساده‌ای آموزش دهیم که بتوانید قندهای مصنوعی را با شیرینی‌های طبیعی جایگزین کنید. از جمله شیرینی‌های طبیعی می‌توان گروه میوه‌ها و سبزیجات و همچنین عسل را نام برد. به زبان ساده هر زمان که احساس کردید میل به مصرف شیرینی و یا یک ماده غذایی قندی دارید بهتر است ابتدا به سراغ مصرف یک میوه شیرین مانند خرما، سیب، موز، مرکبات و یا دیگر میوه‌ها بروید و یا از سبزیجاتی که طعم شیرینی دارند مانند هویج، کدوی حلوایی یا چغندر استفاده کنید.

این مواد غذایی به دلیل داشتن فیبر از افزایش ناگهانی قند خون جلوگیری می کنند و مسلما عوارض کمتری نسبت به قندهای ساده و مصنوعی دارند. البته در زمینه مصرف قندهای طبیعی هم باید به نکاتی توجه بفرمایید.

اولین نکته این است که حتی مصرف زیاد مواد غذایی حاوی قندهای طبیعی مانند میوه‌ها، خرما، عسل و ... می‌تواند باعث دیابت و افزایش قند خون شود بنابراین به هیچ وجه به بهانه طبیعی بودن این قندها به صورت بی رویه از آن‌ها استفاده نکنید. توجه کنید که مصرف میوه‌ها به صورت تازه بهتر از مصرف آب میوه و یا میوه خشک شده است چون آب میوه و یا میوه خشک در وزن یکسان نسبت به میوه قند و کالری بالاتری دارند.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها