|
کدخبر: 317020

فایبر سمنت برد چیست

فایبر سمنت برد چیست

صفحات سیمانی که سطح آن به صورت همگن با الیاف سلولزی مسلح شده باشد فایبر سمنت برد نام دارد. در بازار این صفحات بنام پانل سیمانی، ورق سیمانی یا سمنت برد شناخته می شود.

یکی از مهم ترین مزیت استفاده از این محصولات در صنعت ساختمان سازی میتوان به استحکام، مقاومت بالای آن در برابر رطوبت و حریق، انعطاف پذیری و سرعت بالای اجرا، نسبت به سایر مصالح سنتی مانند کاشی، نمای آجر، سنگ و ... اشاره نمود.

فرایند تولید پانل سیمانی به صورت هوا خشک یا با دستگاه اتوکلاو صورت می گیرد ناگفته نماند فرایند تولید فایبرسمنت برد به روش های متفاوتی از جمله متداولترین روش تولید فایبرسمنت برد روش فلوآن است که به دلیل آسانی فرایند تولید و هزینه پایین آن، در ایران مورد استقبال تولید کنند گان این محصول قرار گرفت. همچنین قیمت فایبر سمنت برد با توجه به ضخامت و نوع آن قیمت گذاری می شود.

برای آشنایی بیشتر، ابتدا به تفاوت فایبرسمنت برد با سمنت برد و کاربرد هر کدام می پردازیم؛

تفاوت فایبر سمنت برد با سمنت برد

تفاوت فایبر سمنت برد با سمنت برد

یکی از شایع ترین سوالاتی که در خصوص این صفحات سیمانی وجود دارد تفاوت فایبر سمنت برد با سمنت برد در چیست؟

از لحاظ فنی تمامی صفحات سیمانی مسلح شده با الیاف ( نوع الیاف فرقی نمی کند الیاف سلولزی باشد یا فایبرگلاس) پانل سیمانی گفته می شود. در واقع صفحات سیمانی که سطح آن به صورت همگن الیاف سلولزی بکاررفته باشد، مقاومت و خمشی این صفحات تضمین نماید فایبر سمنت برد گفته می شود.

پانل سیمانی که در دو سمت مقطع آن از یک شبکه الیاف به طور معمول از الیاف فایبر گلاس استفاده شود، مقاومت کششی این صفحات تضمین نماید سمنت برد نام دارد .

همچنین خط تولید این دو محصول نیز متفاوت می باشد؛ تولید سمنت برد با وجود الیاف فایبر گلاس در دو سمت آن از مخلوط سیمان با دانه های درشت بکار می رود همین امر باعث میشود سطوح سمنت برد زبر و ناصاف باشد.

در تولید فایبر سمنت برد چون از الیاف سلولزی به صورت همگن بکار رفته شده، از مخلوط سیمان با دانه های ریز استفاده می شود، سطح این نوع صفحات صاف و یکدست می باشد.

یکی دیگر از سوالات متداول در مورد برش این صفحات وجود دارد در اینجا لازم میدانیم به معرفی ابزار و طریقه برش آن می پردازیم؛

برش فایبر سمنت برد با سمنت برد

پانل سیمانی فایبر سمنت برد با ابزار برش برقی مثل سنگ فرز، اره دیسکی و میز برش با صفحه گرانیت برش می خورد. سطح فایبر سمنت صاف و سیقلی شده، آماده رنگ آمیزی می شود.

اما برش سمنت برد با وجود الیاف فایبر گلاس و سیمان با دانه های درشت ابتدا با ابزاری به نام کارتر قسمت مورد نظر برش زده و به راحتی صاف و یکدست از هم جدا می شود، سطح سمنت برد پس از اجرا نیاز به ماستیک دارد تا سطحی صاف بدست آید و آماده رنگ پذیری شود.

انواع فایبر سمنت برد از لحاظ مشخصات فنی، کاربری و طرح وجود دارد که در ادامه مطلبمون به معرفی آن ها خواهیم پرداخت:

انواع فایبر سمنت برد از لحاظ کاربری

فایبر سمنت برد متناسب به ضخامت آن، در قسمت های مختلف ساختمان بکار می رود:

فایبر سمنت برد نما

فایبر سمنت برد نما

فایبر سمنت برد ساده، طرح چوب یا مخلوطی از این دو نوع رنگ آمیزی شده در ضخامت های 8 میلیمتر، 10 میلیمترو 12 میلیمتر گزینه های مناسب جهت اجرای نمای ساختمان می باشد. استفاده از فایبر سمنت برد در نمای ساختمان علاوه بر زیبایی چشمگیر آن، باعث می شود وزن مرده ساختمان تا حد امکان کاهش یابد، ودیگر ویژگی منحصر به فرد آن، طول عمر و مقاومت بالا در برابر تغییرات آب و هوایی، باعث شده یکی از محبوب ترین مصالح روز دنیا شناخته شود.

فایبر سمنت برد سقف کاذب

فایبر سمنت برد سقف کاذب

مکان هایی با رطوبت بالا مثل سقف استخر، جکوزی، سنا، سرویس های بهداشتی، آشپزخانه و همچنین قسمت هایی از سقف ساختمان که تاسیسات برقی و مکانیکی از آن عبور داده می شود، بکار می رود. پانل سیمانی سقف کاذب به صورت تایل 60*60 نیز وجود دارد در سقف کاذب برروی سازه های گالوانیزه قرار می گیرد و دسترسی به قسمتهای از سقف ساختمان آسان می سازد.

فایبر سمنت برد دیوار داخلی

فایبر سمنت برد دیوار داخلی در ضخامت های 8 میلیمتر، 10 میلیمتر و 12 میلیمتر با توجه به قسمت های مختلف ساختمان بکار می رود مکان هایی که امکان برخورد شدید وجود دارد همچنین کناره های آسانسور و پوشش دیوارهای تاسیساتی از ورق های سیمانی ضخیم استفاده می کنند.. مکان های عمومی، آشپز خانه ها و سرویس های بهداشتی، محیط هایی با رطوبت بالا گزینه مناسبی جهت اجرای این صفحات هستند.

فایبر سمنت برد کف باربری

فایبر سمنت برد کف باربری یا همون کف کاذب در ضخامت های 15 میلیمتر تا 18 میلیمتر برروی کف اصلی قرار می گیرد در زیر کفپوش فایبر سمنت برد از سیستم گرمایشی، سایر تاسیسات برقی و مکانیکی عبور داده می شود، یکی از مزیت های استفاده از کف کاذب دسترسی راحت به تاسیسات پشت آن، همچنین مقاوم در برابر ضربات شدید، رطوبت و ضد حشرات موزی اشاره کرد.

آکواپنل و بوردکس

آکوآپنل و بوردکس شاخه ای از فایبر سمنت برد است، اما مواد اولیه و تولید آن با فایبرسمنت برد متفاوت می باشد برخی به اشتباه این دو محصول به عنوان فایبر سمنت برد می شناسند.

انواع فایبر سمنت برد از لحاظ طرح

انواع فایبر سمنت برد

  • فایبر سمنت برد ساده
  • فایبر سمنت برد طرح چوب
  • فایبر سمنت برد دکوراتیو
  • فایبر سمنت برد مدرن یا شمسه ای                                 

فایبر سمنت برد ساده: کاربرد عمومی داشته معمولا جهت نمای ساختمان، نمای داخلی و سقف کاذب بکار می رود. 

فایبر سمنت برد طرح چوب: جایگزین مناسب چوب طبیعی بوده جهت نمای ساختمان به خصوص مساکن ویلایی و دیواره داخلی استفاده می شود.

فایبر سمنت برد دکوراتیو: مورد استفاده دکوراسیون داخلی در طرح های آجری، رنگی و طرح چوب موجود می باشد.

فایبر سمنت برد با وجود الیاف سلولزی، خمشی این صفحات تضمین شده، به راحتی میتوان طرح های مدرن و اسلیمی برش زده، طرحی زیبا و دلنشین ایجاد نمود. 

اجرای فایبر سمنت برد

اجرای فایبر سمنت برد

با توجه به کاربرد فایبر سمنت برد در قسمت های مختلف ساختمان اجرا و زیر سازی این صفحات نیز متفاوت میباشد؛

  • اجرای درای وال فایبر سمنت برد
  • اجرای داخلی فایبر سمنت برد
  • اجرای نمای فایبر سمنت برد
  • اجرای سقف کاذب فایبر سمنت برد
  • اجرای کف کاذب فایبر سمنت برد

مزایا و معایب فایبر سمنت برد

صرفه اقتصادی: ترکیبات ساده مواد اولیه، عدم نیاز به دستگاههای مختلف، قیمت صفحات سیمانی مقرون به صرفه رو به متوسط می باشد.

طول عمر بالا: پانل سیمانی در برابر ضربات مقاوم و در برابر تغییرات جوی انعطاف پذیر است.

سرعت اجرا: به دلیل سهولت اجرا و قرار گیری برروی سازه های فلزی سرعت اجرای فایبر سمنت برد بالاست.

تنوع طرح و رنگ: صفحات ساده میتوان در طرح های متنوعی برش زده شود و از طیف رنگهای گسترده ای جهت رنگ آمیزی استفاده شود.

عایق رطوبتی و حرارتی مناسب: یکی از مزیت های مهم پانل سیمانی ضد رطویت و آتش سوزی می باشد.

جرم پذیری راحت و وزن بالا: به دلیل سطح ناصاف طرح چوب به راحتی جرم می گیرد، همچنین استفاده از ضخامت بالا جهت نمای ساختمان مناسب نیست باعث افزایش بار مرده ساختمان می شود.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها